madish Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 jag undrar om någon kan tipsa om bra ställen att skriva manus på i Stockholm, något bibliotek, eller kulturcentrum eller café där man inte behöver bli utkörd .. kan någon tipsa? det behöver inte vara tyst .. 0 Citera
Java ex Machina Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 jag brukar sitta på Café Nova på järntorget i Gamla Stan. Det kan jag rekommendera. Mysig atmosfär, helt ok kaffe, och grymt goda pajer. stora bitar får man också. Sen så finns det ett café på söder som heter String som har en riktigt mysig nedervåning och stora tekoppar. 0 Citera
Simon W Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Vad är anledningen till att inte sitta hemma? Inspirerande miljö? Lyxigt fika? Högre raggpotential? För mig är distraktioner det sista jag behöver när jag skriver. Men det är jag det... 0 Citera
alpha60 Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Min kompis som är frilansöversättare brukar sitta på Kungliga biblioteket och jobba. Tyst och lugnt. Själv har jag funderat på Filminstitutets bibliotek. Där brukar det vara lite folk och så har man ju nära till all referenslitteratur man kan tänkas behöva... /Fredrik 0 Citera
jonkanon Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Hemmiljön är ju ofta tintad av andra ansvarsområden vilket kan sätta krokben för produktiviteten. Att jobba hemma förutsätter att man kan bryta från sin vardag på ett nästan sjukligt sätt, bara nästan men ändå. Beroende på var man är i livet så kan ju lite olika saker störa i hemmiljön. Roommates Barn Disk Damm Grannar Föräldrar Sambo Sitt tråkiga liv Fula tapeter Snygga tapeter Telefon Brist på respekt från omgivningen som inte kan begripa att man jobbar. osv.... 0 Citera
Simon W Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Det iofs Tja, jag har väl den ovanliga turen att ha en stödjande fru. Hemmet är min lugna vrå i tillvaron. 0 Citera
jmalmsten Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 jag undrar om någon kan tipsa om bra ställen att skriva manus på i Stockholm, något bibliotek, eller kulturcentrum eller café där man inte behöver bli utkörd .. kan någon tipsa? det behöver inte vara tyst .. Du brukar alltså bli utkörd från bibliotek? skriver du väldigt ljudligt då eller? hehe... skämt åsido jag är ju ingen kännare av stockholm så jag kan ju inte vara särskilt specifik men jag känner igen problemet. så här till mina studier så har jag också upptäckt att hemma i lägenheten blir det inget gjort... bredband film och tv förstör produktiviteten. går jag till skolan däremot så vet jag inte vad det är... kanske är det den gammla flockinstinkten som sätter in då alla andra jobbar runtikring. men där kör dom mac och hemma kör jag pc så att flytta projekten därimellen är oftast mer eller mindre jobbigt. Just manusskrivande är ju ändå något som jag brukar kunna komma igång med när jag har en idé. Då är den enda stimulansen som jag kan tolerera musik utan sång. Jag vet inte vad det är med mig, men om jag ska skriva/läsa något så blir jag förbannat distraherad när det går sång i bakgrunden. Oftast kör jag filmmusik från en nära genre. För dig skulle jag kanske rekommendera att välja ett ställe som andas både kreativitet och produktivitet. Läste ju förresten igår om Lynch att han under tio år åt lunch på Big Boy i LA... Eller lunch var väl mycket sagt... han pumpade venerna full med socker och idéerna bara sprutade av det och resultatet skrevs på servetter. Servetter förresten... Jag har aldrig förstått hur manusfolk kan tycka om att skriva på nått så mjukt, sladdrigt och som går sönder så lätt. Ett annat tips är ju att kanske hyra en liten lokal för manusarbetet bara för att hjärnan ska tro att nu är det jobb som gäller och inte slappande hemma. Och den extra utgiften i form av en extra hyra blir ju lite som en piska som motiverar att bli klar nån gång. Då kan man ju fråga sig. Är min idé tillräckligt bra för att motivera en sådan utgift? Det är det ju klart att den ska vara! annars är det ju slöseri med tid om inte ens jag själv kan lägga pengar på den. Det var väl mina små tips... för just manusskrivande brukar jag som sagt få igång när det behövs. Men motivationen finns inte alltid så att lura hjärnan lite kan ju vara en idé. 0 Citera
H.S Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 grrr....varför jämt stockholm. finns det nån här som inte bor i stockholm eller? 0 Citera
Simon W Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 grrr....varför jämt stockholm. finns det nån här som inte bor i stockholm eller? Han som startade tråden bor i Stockholm, verkar det som... 0 Citera
jbergman Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Jo, med tanke på att han uttryckligen bad om tips på ställen i Stockholm så... /Jakob 0 Citera
red_kactus Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Om du bor i västerås kan jag rekomendera Café Huset och Cafe Gränden. Själv skriver jag hemma i Microsoft Word 0 Citera
prestige_vj Postad 11 april 2007 Postad 11 april 2007 jmalmsten, jag håller helt och hållet med dig. Jag förstår inte hur personer kan vara produktiva i hemmet med så mycket som distraherar. När jag pluggade försökte jag alltid göra alllting som hade med skolan att göra i skolan och hemmet hemma. Resultatet var att jag ofta kom hem sent, men det gjorde inte så mycket; kunde bara släppa skolryggsäcken på golvet och göra annat. Hur bra som helst. 0 Citera
tomgrejs Postad 4 maj 2007 Postad 4 maj 2007 skulle nog föredra att få insperatione genom att skriva på platsen filmen ska utspelas. annars är långt ute i skogen ett schysst ställe. då jag också har svårt att skriva när jag blir distraherad. men men, det är nog väldigt olika. kanske lite svårt att hitta långt ut i skogen i centrala stockolm 0 Citera
jbergman Postad 4 maj 2007 Postad 4 maj 2007 Jag skriver alltid bäst när jag sitter på tunnelbanan. Vet inte varför... Fast i slutändan tvingas jag förstås ändå sitta hemma framför burken och hamra ned det på tangentbordet. Att skriva på bärbar dator är inget för mina manliga fingrar. Att sitta på fik (String för det mesta) och skriva brukade jag göra en gång i tiden. Sedan tyckte regeringen att jag var tvungen att sluta. Så gick det med det. /Jakob 0 Citera
Simon W Postad 4 maj 2007 Postad 4 maj 2007 Får man inte sitta på fik och skriva?? Men ha med sig bebisar går bra...? 0 Citera
jbergman Postad 4 maj 2007 Postad 4 maj 2007 Får man inte sitta på fik och skriva?? Jo, men man får inte röka samtidigt, så hur skulle jag då kunna vara mitt vanliga kreativa jag? Man får förvisso inte röka på tuben heller, men där sitter jag i gengäld sällan så länge. /Jakob 0 Citera
Simon W Postad 4 maj 2007 Postad 4 maj 2007 Dåså. Tänkte väl... Kan du inte ta ett bloss som en belöning för ett jobb väl utfört? Eller skulle det bara krypa in gravt abstinensdarr i fingrar och hjärna? 0 Citera
jbergman Postad 4 maj 2007 Postad 4 maj 2007 Nä, om blosset var min belöning i efterhand skulle jag säkert stressa mig igenom skapandeprocessen och därmed inte prestera lika bra. Och kaffe utan cigg, det... det är ju helgerån! Uschiamej, jag blir nedstämd bara jag tänker på det. Tur att hemmet än så länge är fredad zon. /Jakob 0 Citera
Simon W Postad 4 maj 2007 Postad 4 maj 2007 Förstår precis. Är bara feströkare, så jag vet inte hur pass mycket abstinens kan terrorisera vardagslivet... Så jag kan dricka kaffe utan Cigismund. Helgerån eller inte - smakar kanon!... Gav dessutom frugan en espressomaskin när hon fyllde år, så nu är man lite "finsmakare" också. ;) 0 Citera
H.S Postad 11 maj 2007 Postad 11 maj 2007 du kan ju sitta ute iskogen eller om du har en trägård kan du sitta där.Annars kan du ju sitta på nån äng. skönt o mysigt 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.