Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som det alltid har varit med videokameror så måste man antingen zooma eller filma något på väldigt nära håll (macro) samt ha så stor bländaröppning som möjligt för att få en suddig bakgrund. Det förstnämnda förutsätter förstås att bakgrunden är relativt långt ifrån talangen som man fokuserar på. Inomhus kan det vara ett problem att zooma in så pass mycket att man kan slänga bakgrunden ur fokus och samtidigt backa så pass långt att man får med allt i bild. Problemet kan också vara att du vill ha ett vidare bildsnitt men fortfarande vill ha suddig bakgrund.

Just HV20 har en bildsensor som är aningen större än många semiprofessionella videokameror så den ska i teorin ge aningen kortare skärpedjup än dessa. Man måste dock fortfarande zooma eller filma macro för att bakgrunden ska bli suddig.

Skillnaden med en 35mm-adapter är att du kan få kort skärpedjup även vid kortare brännvidder som 50mm, 28mm, etc. Detta kan vara användbart om du vill ha bakgrunden ur fokus inomhus när du inte kan backa och zooma av utrymmesskäl, eller när bakgrunden av en annan anledning för nära talangen för att kameran ska kunna kasta bakgrunden ur fokus på egen hand.

Om en adapter är värt det eller inte för just dig kan inte jag svara på. Man får fundera på vilken "look" man själv är ute efter. Om du gillade till exempel "Rainy day" så duger nog enbart kameran fint för dig.

Hur som helst, basera inte ett beslut på min åsikt utan ta för dig av så många adapterklipp du kan komma över och bestäm dig för om du gillar/behöver den looken eller inte.

Postad

Tack för ditt utredande och förklarande inlägg, norbert. Ska nog avvakta med adaptern och se själv hur jag tycker kameran funkar innan jag bestämmer mig.

Tillägg: Förresten, har någon koll på vilka butiker utöver misco som har studentrabatt? (Den ligger på 9 % va?)

Postad

Vad tror ni om det här kamerastativiet för hv20? (http://www.tradera.com/Nytt_Proffesionellt_kamrastativ_-auktion-44430531)

Med bärhandtag, detta kan ju göra ännu smidigare gå-tagningar? Eller vad tror ni?

Ska köpa hv20an på måndag. Behöver då ett nytt stativ.

Sen vet jag inte riktigt vilka jag ska satsa på, elgiganten eller datorbutiken. Prisvalet är ju enkelt då datorbutiken säljer kameran för 700kr billigare. Men jag var inne på elgigantenshemsida idag och där erbjuder de en såkallad happy care försäkring. (har mailat dem och frågat om det kostar något extra att teckna en trygghetsförsäkring) Elgiganten är ju som sagt en fysisk butik och har bättre och seriösare företag påsåvis att de finns i fysisk butik.

Vad tror ni? Kan jag få samma hjälp om min kamera går sönder om 2 år hos datorbutiken som kan få hos elgiganten.

Jag läste om det här med konsumentköplagen om att man nu sedan 2005 har 3 års reklamationsrätt alltså att mot en rimligbeskriving av varan kan få den reparerad för ingen personlig kostnad. Då kan man ju ta datorbutiken som säljare. Men vad händer något oväntat händer?

Jag har trygghansa som livsförsäkring. Tror ni de täcker en olyckshändelse på en videokamera om den går i backen eller något sånt? Måste jag köpa till en specifik försärking för det?

Postad

Tillägg: Förresten, har någon koll på vilka butiker utöver misco som har studentrabatt? (Den ligger på 9 % va?)

Nej 5% rabatt. Du tänker nog på sakförsäkring de har. Den ligger på 9% av priset på varan samt 175kr i tillägg.

Postad
Vad tror ni om det här kamerastativiet för hv20? (http://www.tradera.com/Nytt_Proffesionellt_kamrastativ_-auktion-44430531)

Med bärhandtag, detta kan ju göra ännu smidigare gå-tagningar? Eller vad tror ni?

Nja, det är nog inte det ideella stativet för sån användning. Bär du det i bärhandtaget så förlägs väl tyngdpunkten framför handen och det borde bli både mer instabilt och jobbigare för handleden att bära i längden. Sedan är stativet lite åt det lätta hållet ser jag. Ju tyngre ben desto stabilare.

Sedan är det obetalbart att ha ett oljedämpat stativhuvud när du ska använda stativet som ett stativ och panorera kameran till exempel.

Postad

Jag kan tyvärr inte rekommendera något specifikt men jag har alltid hört ros om Manfrotto, så om jag skulle skaffa ett nytt stativ i dagsläget hade jag kikat på både ben och oljedämpat huvud från dem.

Postad

clonad:

Jag har sen början av 2000-talet haft ett Manfrottostativ 144b med128 RC videohuvud.Mycket bra känsla i videohuvudet som ger bra mjuka rörelser.

De kostar en slant men det är värt det. Det finns olika kit med andra stativ beroende på vilken höjd du vill ha och andra egenskaper. videohuvudet ca 700 kr,med ben 190xb >1600:- Det som jag saknar med hv20 är just Lanc -uttag. Med ett så bra stativ vore det guld med fjärrkontroll på stativhandtaget. Har påmonterat en 7 tums lcd monitor så man ser betydligt bättre än de små 2,5-2,7 " lcd som ofta finns på dv -kameror

Tomtebo 27 maj-Jag lånade kameran 3 dagar.Jag väntar ett tag till ,känner mig begränsad i zoomomfång åt båda håll.XH-A1 är min favorit om än lite stor och allt för dyr(32-650mm)

.

Postad

Highdv: LANC-problemet kan du till viss del lösa genom att dra en optisk kabel mellan den medföljande fjärrkontrollen och kamerans sensor.

En fråga, hur monterade du lcd-monitorn?

Postad

norbert:

det är en denver lcdtv med vridbar avtagbar fot. ett 5 mm hål i foten och m4 gängat skruvhål i stativben .sätter fast foten med rattskruv.

Postad

Skulle vilja ha några funderingar kring min tråd som jag skrev 2007-06-08, 13:44.

Ska nämligen köpa hv20an den här veckan som kommer. Funderar på att ringa både datorbutiken och elgiganten och fråga vad de säger om garanti och konsumentköplagen och om hur elgigantens happy care går till.

Postad
Jag har trygghansa som livsförsäkring. Tror ni de täcker en olyckshändelse på en videokamera om den går i backen eller något sånt? Måste jag köpa till en specifik försärking för det?

En livförsäkring täcker inget sånt. Men om du (eller någon annan i hushållet) har en allriskförsäkring (brukar ingå i hemförsäkringen) så täcker den om kameran åker i backen. Självrisken brukar väl ligga runt 1200-1500 kr.

Postad
En livförsäkring täcker inget sånt. Men om du (eller någon annan i hushållet) har en allriskförsäkring (brukar ingå i hemförsäkringen) så täcker den om kameran åker i backen. Självrisken brukar väl ligga runt 1200-1500 kr.

Allright. Hmm, svårt val igentligen. Får ringa imorgon och bestämma mig någon gång senare i veckan.

Kollade åter igen in något stativ som skulle passa och fann det här. Huvud: http://www.scandinavianphoto.com/product/item.aspx?iID=3288854 + Stativ: http://www.scandinavianphoto.com/product/item.aspx?iID=6017635 ? Skulle detta vara något?

(eller kanske det här http://cgi.ebay.de/Profi-Video-Stativ-E-Image-fuer-Video-Kamera-bis-6kg_W0QQitemZ130122907099QQihZ003QQcategoryZ51541QQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting :D)

Men enklare modeller kanske funkar lika bra som http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=13720 eller http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=12153?

Postad

Kan ni inte ta denna stativhuvuddiskussion till en annan tråd? Försäkringar är väl också ett kapitel för sig. En egen tråd för det hade inte heller varit dåligt. Inga dålig ämnen men känns inte specifika för HV20. Eller?

Personligen förösker jag nu glömma HV20 och hitta finansiering för en Canon XH-A1.

Postad

Jo jag tror jag har det. Iaf tills jag får låna den av nån och filma lite själv. Jag misstänker att jag kommer att köra mycket handhållet med den nämligen. För fasta skott så kan jag låna en Z1. Siktar som sagt på en A1, men den känns lite för stor (storleksmässigt) för mina behov. Och lite dyr.

Postad

Det enda jag har hört är att RED också vobblade en smula och detta kan man se i klippet från Peter Jacksons kortfilm, men de fixade problemet. De hade förmodligen inget annat val eftersom de riktar sig till professionella filmare. Man tvivlar ju därför på att Canon ska känna sig tvungna att fixa problemet på HV20 eftersom det skulle kosta, och det skulle öka priset på kameran.

Vobblandet är nog här för att stanna. Man får göra sitt bästa för att undgå det.

Postad

Det verkar som det. Dock har vi ju lärt oss hur vi ska handskas med att undvika problemet. Jag ska köpa kameran denna eller nästa vecka. Så får vi se ifall jag kommer ha samma problem som alla andra :)

Hur har RED fixat med problemet?

Postad

Kanon, släng gärna upp lite testfilmer där du gör vad du kan för att stabilisera kameran sedan.

Jag har ingen aning om hur RED fixade det, men jag antar att de satte in en global slutare istället för en rullande?

Postad

Att redigera native HDV gick väl hyffsat okey på min bärbara C2D 1,83ghz 1gb ram. Det hackade till ibland och det började väl gå dåligt när man till exempel la på filter (som färgkorrigering) eller textlager ovanpå videon, så slutsatsen man kan dra är väl att det gick sämre när datorn behövde rendera något vid uppspelning.

Postad

En amd x2 6000+ 2gb ddr 2 800mhz samt en snabb disk. Det är vad jag har, Hdv fungerar utmärkt på den. Rendring är seg dock men tror de kommer vara rätt så segt även för en monstermaskin.

Ifall du vill köpa en sådan, i delar kanske den kostar (snabbträknat) runt 6.000 till 9.000 svenska kronor.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...