Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag är extrem nybörjare på det här, därmed denna newbiefrågan:

Jag ska börja bygga en skyskrapa, konstruktionen osv är inte själva problemet(tänkte använda plywood) men det som kommer bli lurigt är att få det att se någorlunda realistist ut. Så vad ska jag göra? Dvs, vad ska jag använda för färg, hur gör jag fönster osv?

Ps. Kommer ihåg att någon postade en bild på ett hus, något sorts höghus i tegel tror jag. Om någon minns vart den tråden är så kan ni gärna meddela det också(har sökt hela dagen, hitta inget)

Tack på Förhand

Johan

Postad

Hmm, för ovanlighetens skull tror jag nog att det är bättre att göra en skyskrapa med hjälp av datorn. Det är ju inte en så speciellt svår grej att göra för någon med lite cg-skills. Att få till en realistisk miniatyr är väldigt svårt. Vad ska hända med den? Kan du inte på något sätt filma riktiga hus?

Postad

Alltså saken är att den behöver bara se måttligt realistisk ut. Tanken är att använda den i en löjlig parodiliknande scen som ska föreställa KingKong, 1933. Bakgrunden har jag planerat att filma mot greenscreen däremot

Postad

*Såga ut reglar och gör en avlång eller fyrkantig ram, beroende på hur man vill att husen ska se ut. Ungefär som en tavelram..

*Såga ramsor i nåt tunnt material och spika lodrätt i ramen men lite mellanrum, ta sedan lite kortare bitar och sätt vågrätt med säg t.ex 5 cm mellan rum hela vägen för att göra fönster över hela.

*Fräs några smala bitar (om man inte har en fräs så kan man ju skippa detta steg) och sätt t.ex upp till och på valda ställen för att göra små snygga utstående socklar på huset ch gavlar.

*Gör ett litet triangelformat tak eller vad man nu vill ha och montera högst upp.

*Ska man bara se det från max 3 sidor så skiter man helt enkelt i att göra bakstycket så att det bara blir en kuliss. Lättare att komma åt å ljussätta osv.

*Montera plast eller nåt halvtransparent (frostat) över fönstrerna och sätt in belysning. Så att det blir lite fint diffust ljus i byggnaden.

*Grundmåla hela med nån grå färg eller vad man känner bäst för. Skita ner den på såna ställen där det kan ha runnit vatten eller liknande.

*Montera nåt heltäckande svart tyg eller papper på baksidan så det inte lyser igenom vad man nu har bakom.

Vill du ha en bättre förklaring eller ritning så är det bara att säga till.

Mvh, David

Postad

Ett hyffsat klipp på empire state building som du kan använda... det är ett klipp som jag fick med när jag köpte en training DVD serie från "Total training" angående after effects... Jag ska bara läsa specen först om jag kan hitta ett kryphål att ge den till dig... :-)

Det är en panorering från gatunivå upp till spetsen på empire...

Postad

Jag vet inte om det är relevant för denna tråden, men när jag var i MGM i julas hade de en otrolig nattbelyst gata med höghuskulisser i bakgrunden.

På lite håll blev jag överrummplad över hur lång gatan var förutom den magnifika vyn. När man kom så här nära andra ändan av gatan såg det lite annolunda ut, men fortfarande är det lurigt som tusan för ögat. Observera att kulisserna är mer eller mindre endimenionella, dvs allt är målat.

Hur vore det att såga ut kulisserna i förstärkt perspektiv, dvs smalare upptill än nertill? Kanske man fotografera en riktig byggnad och projecera konturerana av den på spånskivor och sen rita den designen man önskar?

http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/kuliss.JPG

Postad

Som annat exempel så nämner dom i extramaterialet till Team America att dom byggde Louvren i princip i kartong och klistrade på fotografier på ytan. Det dög ju förvånansvärt väl;)

Förresten så har man ju tittat på glasmålningar i nästan hundra år utan att gemene man reagerat. Även i king kong ;)

Gorse: Nämen... är det den berömda MGM-newyork-backlotten? Väldans vad platt ytan var... men med 35mm'ens korta skärpedjup går det nog bra ändå...

Just överdrivet persperktiv är något jag skulle vilja testa i framtiden... Såg helsjukt ut i extramaterialet av Eternal Sunshine... när skådisarna börjar rulla bollar över bordet och tar emot den... ögat är verkligen lättlurat...

Postad

jmalmsten: Jo, det var nog New York det skulle föreställa även om den inte är så berömd för mig. Man skall skriva upp vad man fotograferar när man är 40+ för sen kommer man inte ihåg. Jag tror de målat kulissen med blek kontrast med flit för att ge mer djupverkan. När man befan sig i andra ändan av gatan än som syns i bilden gick det inte att se var verklig gata övergick i kuliss. Jag tror att den lilla ab ett hus som skymtar i högra övre hörnet på bilden är verklig, medan resten är målad kuliss. Bilden gör sig inte riktigt rättvisa egentligen, utan skulle nog tagits från längre håll så man ser hur den smälter in i miljön.

Jo, föresten: Åt en annan tvärgata kunde man stirra uppför backarna i San Fransisko med samma förbluffande övertygande plattkuliss. Och som sagt, på lite håll var det svårt att se lurendrejeriet med blotta ögat.

Postad
Hur vore det att såga ut kulisserna i förstärkt perspektiv, dvs smalare upptill än nertill?

Precis som de gjorde i Sagan om Konungens återkomst längst uppe på Minas Tirth. den långa avsattsen som är jättelång är egentligen bara hälften så lång.

• 2 veckor senare...
Postad
Jag vet inte om det är relevant för denna tråden, men när jag var i MGM i julas hade de en otrolig nattbelyst gata med höghuskulisser i bakgrunden.

På lite håll blev jag överrummplad över hur lång gatan var förutom den magnifika vyn. När man kom så här nära andra ändan av gatan såg det lite annolunda ut, men fortfarande är det lurigt som tusan för ögat. Observera att kulisserna är mer eller mindre endimenionella, dvs allt är målat.

Hur vore det att såga ut kulisserna i förstärkt perspektiv, dvs smalare upptill än nertill? Kanske man fotografera en riktig byggnad och projecera konturerana av den på spånskivor och sen rita den designen man önskar?

http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/kuliss.JPG

Han i blågul tröja som står i vägen, är inte det Michael Madsen?

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...