Gå till innehåll

Flyande vapen hullsor


Johan Tungsten

Recommended Posts

Jag håller på med ett klipp till en film. http://s5.photobucket.com/albums/y186/Jawoo/?action=view&current=Hylsor.flv

Skapade hylsorna väldigt snabbt i 3ds max.

 

Hjälper la inte dig så mycket visserligen, men ändå.

Detonationfilms har stockfottage med hylsor som om du har tur kanske kan använda. Dom kostar dock en slant.

 

3ds max är ju dyrt. Är det bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

3ds max är förbannat... avancerat... man kan göra va f'n som helst med den, men om resultatet blir värd att titta på beror ju helt och hållet på om det sitter skit bakom ratten eller inte;)

 

rudimentära hylsor fick jag genom att ha kameran på stativ, trackade vapnets hylsutsläpp för hand (frame by frame) i After Effects och lade på en partikelgenerator som följde min tracking... kopplat med den inbyggda motionblurren kunde jag med partikelhastigheten styra så att det blev lite mer realistiskt... det dög gott för projektet iallafall.

 

Problemet är väl dock att man inte får vapenmekaniken ändå... speciellt synligt är det med pistoler där manteln rör sig förbannat mycket på en äkta pistol och inte alls på en billig softare... det går att komma runt genom att fixa en softare med "blowback" eller att i exempelvis AE klippa ut manteln och animera den på närmare bilder, kopplat med motionblur förståss. Dessutom så tycker jag att ofta skakar skådisarna vapnen för mycket när dom "skjuter" och dessutom på fel sätt... men nu börjar jag ju komma lite utanför vad tråden handlar om... som vanligt;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det där exempelklippet behöver man inte ett 3D-program för. Resultatet är ju ett antal ljusa streck med motion blur. Sådana är väldigt enkla att göra i AE. Använd bara paint-verktyget, dra raka streck, skala dom efter smak och prova dig fram med olika inställningar för blur och motion blur på lagret. När man kan grunderna i AE återskapar man effekten på mindre än två minuter.

 

Vill ni se riktigt bra 3D-animerade hylsor så kolla på Rodriguez Once Upon A Time In Mexico. I princip varenda hylsa i filmen är 3D. Och det är många hylsor. Och då ser man också hylsorna snurra och blänka i luften och studsa mot väggar och golv när dom landar.

 

jmalmsten: Bra iaktagelse om skådisars skakningar. Hur ofta ser man inte skådisar rycka med pistolerna som att det vore svartkrutsladdade muskötmuskedunder från sextonhundratalets sjöslag. Ett modernt vapen (och då särskilt pistol) rör sig väldigt lite. Ju bättre vapen desto mindre rekyl. En Desert Eagle (som ser så stor och hemsk ut) har nästan ingen rekyl alls. Rekylen hindrar ju möjligheten att leverera nästa dödande kula tillräckligt snabbt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe: Det stämmer bra.

Klippet var mest gjort för mig själv, andra scener i den filmen behöver nämligen lite mer avancerad hylsor än ljusa streck och jag ville prova det på en lite simplare scen först.

Det blir dessutom finare om man tittar bild för bild :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...