jimijames Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 jag har precis laddat ner celtx och tycker att det är helt underbart att jobba med. jag har innan bara jobbat i finaldraft, som ä bra men celtx ä hudndra gånger bättre, tycker jag. vad tycker ni? 0 Quote
Java ex Machina Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 aldrig använt celtix, men gick över från movie magic till final draft för det var mycket bättre. vad finns det för fördelar med celtix framför final draft? 0 Quote
Swe__ Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Jag har inte använt Finaldraft, men Celtx är väldigt bra:) 0 Quote
John Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Gick du över från Movie magic till Final draft? Oj, provade förut och tyckte att final draft var mycket mindre lätt använt, men det var en tidigare version, typ 6.0 eller nått sånt. Jag kör hårt på Movie magic, men celtex har jag provat förut och tyckte inte formateringen var korrekt i det. 0 Quote
Java ex Machina Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Gick du över från Movie magic till Final draft? Oj, provade förut och tyckte att final draft var mycket mindre lätt använt, men det var en tidigare version, typ 6.0 eller nått sånt. Jag kör hårt på Movie magic, men celtex har jag provat förut och tyckte inte formateringen var korrekt i det. MM var rätt okej, men det var vissa grejer som bara var rent störande, som till exempel att man är tvungen att ladda in skivan för att starta upp programmet, eller hur alla snabbkommandon som alltid är samma i alla windowsprogram är något helt annat i just movie magic. ctrl+v, ctrl+c, osv blir något helt annat. det kändes bara onödigt störigt. final draft funkar perfa för mig. 0 Quote
John Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Okje, då hade du en äldre version av MM, jag behöver ingen skiva i min version för att köra det. Och ctrl+v och de andra kortkomandona är samma som i alla windows program. Tyckte inte man kunde ställa om final draft så att det funkade bra för en själv på samma sätt som man kan med MM, men smaken är som baken. ;) 0 Quote
Erfa Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 celtx har jag provat förut och tyckte inte formateringen var korrekt i det. Jasså, det har jag aldrig märkt. Exakt vad var det som var fel? Final Draft är ju sjukt överprisat (det är inte gratis) och verkar dessutom inte erbjuda många funktioner som Celtx inte har. Därför är Celtx ett självklart val för mig. 0 Quote
Java ex Machina Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Okje, då hade du en äldre version av MM, jag behöver ingen skiva i min version för att köra det. Och ctrl+v och de andra kortkomandona är samma som i alla windows program. Det är möjligt. Jag körde MM 2000, vilken använder du? 0 Quote
jimijames Posted January 19, 2007 Author Posted January 19, 2007 För det första Celtx gratis och finaldraft inte... eltx har en massa funktioner som inte FD har, tex att man kan ha ett karaktärsbibliotek i fönstret till vänster med massa info om karaktärerna som man kan fylla på eller redigera efter hand. Det finns svensk stavnings kontroll.. jag suger på att stava. ja... sen har det allt som FD har.. 0 Quote
louis cyphre Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Celtx har av någon outgrundlig anledning inte möjlighet att byta färg på texten.. Oumbärligt när man jobbar mot en dramaturg/producent och de ska ge feedback på nya versioner. Offtopic men hur formaterar jag fram scennummer Celtx? De står i den vänstra listen men jag får inte fram dem i själva manuset. 0 Quote
jonkanon Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Celtx och Final Draft är två olika program. Och givetvis spelar kostnaden in mycket, för Celtx är gratis och Final Draft o Movie Magic är det inte. Celtx är ju lite mer ett mediaproduktionsprogram med fler funktioner. De andra är rena manusprogram. Och du kan för lika mycket pengar köpa till de delar som finns i Celtx. För mig personligen kör jag på Final Draft helt enkelt för att det är mycket smidigare för det det är till för. Manus. Svensk stavning finns att köpa till, mer pengar givetvis :) Om man gör en film för 80 miljoner så är kostnaden för dessa program inte dyra. Då får man dessutom ett filformat som är branschstandard under arbetsprocessen. Men om man slantar upp ur egen ficka och vill lägga pengar på produktion istället så är Celtx ett kanonalternativ. Även om det inte formaterar helt korrekt så städar det upp mycket i jämförelse när folk sitter med word. Sen får man se vad som händer med Celtx allt eftersom. För det är inte ens i ver.1.0 ännu. Dock så har nog Celtx tänkt att kränga lite onlinetjänster som interagerar bra med mjukvaran, så de har nog tänkt att ta in det de förlorar på gungorna, på sina karuseller :) /jon 0 Quote
Pandan Posted January 20, 2007 Posted January 20, 2007 Bara jag som är old school o kör gamla goa word? :P 0 Quote
Recommended Posts