Andreas C Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Counting Sheep http://karmacube.com/case/3sheep.jpg Kortfilm regisserad av Andreas Climent, med Rickard Ihre och Emilie Holm i huvudrollerna. Synopsis: En ung man har inte kunnat sova på över tre år sedan han var med om en olycka. När han plötsligt ser en reklamfilm på TV förändras allt... Information: Jag skrev, regisserade, filmade och klippte min första kortfilm "Counting Sheep" som projektarbete på Mediegymnasiet i Malmö under våren 2006. Jag har därefter klippt om lite och ändrat delar av musiken för att jag ville vara 110% nöjd med resultatet. Detta är första gången jag försöker mig på ett filmprojekt. Egentligen är jag grafisk formgivare och fotograf. Jag lärde mig helt enkelt allt eftersom. Filmen filmades med en Canon XM1 DV Cam. Ljud spelade min lillebror in med en extern mic som vi hängde upp på en improviserad boom gjord av ett kvastskaft. Jag färgkorrigerade alla scener i VirtualDub och drog ner kontrasten lite för att få ett mer filmlikt utseende. Några mindre effekter som att placera in en bild i TVn och att plocka bort folk i bakgrunden är gjorda i After Effects. Filmen klipptes och mixades i Sony Vegas. Försökte först använda Avid Free DV men förstod mig inte på det. Trots att Vegas har sina brister tycker jag att det fungerade rätt bra. Jag har kontaktat alla banden och fått tillåtelse att använda all musik. Skådespelarna jobbade utan lön och inspelningsplatser lyckades jag låna eller hyra för en billig peng. Allt som allt gick produktionen troligen på under 2000kr. Counting Sheep tävlade på "Pixel" i Helsingborg men vann tyvärr inget pris. Ta en titt Filmen är 15 minuter och 24 sekunder och kan ses på YouTube eller laddas ner i höre upplösning via BitTorrent. Jag uppskattar om ni som hämtar den via BitTorrent seedar så länge som möjligt så att filmen får stor spridning. Den högupplösta versionen är 229 MB stor och är kodad i DivX. Vad tycker ni? Har ni tips eller kritik så skriv gärna! Ta gärna också en titt på min nya portfolio: www.andreascliment.com 0 Citera
Cjwk Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Imponerande! Mycket modigt att du gav dig på engelska, det är väldigt lätt att misslyckas inför en svensk publik då men det här fungerade. Duktiga skådespelare som lyckades förmedla känslor. Jag blir alltid glad när någon vågar sig på seriösa draman, det är modigt! Det blir mycket ros, men det är du värd, storyn var bra och trots att jag var lite ofokuserad i början så fångade den mig allteftersom och ett slut som inte är självklart med en liten tvist är det bästasom finns! Tummen upp, just nu har jag inget negativt att komma med, jag är bara imponerad. 0 Citera
Andreas C Postad 11 januari 2007 Författare Postad 11 januari 2007 Skoj att du gillar den Cjwk! Jag tycker att engelskan fungerade rätt bra. Var lite rädd att det inte skulle fungera men Rickard klarade det fint! Tackar och bockar för all beröm, roligt att filmen är uppskattad =) 0 Citera
jernby film Postad 13 januari 2007 Postad 13 januari 2007 Fint drama, mycket snyggt foto och ljud. Fortsätt åt det hållet, tycker jag ;) /nils 0 Citera
Marcus_Holst Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 En mycket bra film! Bra story! Bra jobbat! :) 0 Citera
Andreas C Postad 16 januari 2007 Författare Postad 16 januari 2007 Tack för kommentarerna Jernby och Marcus, kul att ni gillade den =) Om någon har någon form av konstruktiv kritik så lyssnar jag gärna! 0 Citera
Team_fagott Postad 16 januari 2007 Postad 16 januari 2007 Mycket bra! Fasligt bra musik också. Villka artister? Välgjort, bra, foto och ljus. Ljudvolymen var lite ojämn tror jag på vissa ställen (eller så är det komprimeringen som är konstig) b.la är tjejens repliker i cafét lite låga. När vi änndå är i cafét så kändes den scenen antingen lite lång (speciellt med tanke på att vi återkommer 2 gånger) eller så kunde fler kretiva bildvinklar vara bra. Bra spelat. Engelskan fungar väll okej, men inte mer. Ibland får man en liten kännsla av att det var "lite pinsamt" att prata på engelska villket gjorde att alla skådisar inte vågade spela ut ordenligt. Sedan skulle jag vilja att det framgick lite tydligare om varför han gjorde som han gjorde i slutet. Var han förvirrad? Eller försökte han fly? Eller skulle han bara "testa" om han blivit galen? I övrigt mycket bra film! 0 Citera
Andreas C Postad 17 januari 2007 Författare Postad 17 januari 2007 Tack! Skoj med lite konstruktiv kritik med :) Jag filmade fler vinklar till Café-scenen, men tyvärr hade vi för dålig belysning i lokalen så fönstren blev överexponerade. Blev tvungen att försöka komma runt det genom att bara använda tagningar där fönstren inte syntes så långt det var möjligt. Att engelskan var lite tveksam har jag fått höra ett par gånger nu så jag ska tänka över det innan nästa film, men jag har svårt att se mig själv regissera en film med svensk dialog. Kanske blir det en stumfilm? Det som händer mot slutet är att Christian förstår att han drömmer och tror att den enda utvägen är att göra som tjejen i Cafét berättade att hon gjorde när hon drömde att hon inte kunde vakna - hon dränkte sig. Men eftersom det som hänt under större delen av filmen utspelar sig i Christians dröm (inklusive tjejen i Cafét och det hon berättar) och inte är sant, fungerar det förståss inte att dränka sig för att vakna. Det som istället händer är att drömen har blivit så verklig för Christian's hjärna att han drunknar på riktigt samtidigt som hans hjärta stannar "i verkligheten". Länkar till banden/artisternas hemsidor hittar du under "Soundtrack by" på min mini-site för Counting Sheep. Alla banden var vänliga nog att låta mig använda låtarna gratis så det ska de ha stort tack för, riktigt bra musik dessutom. 0 Citera
computer-nerd Postad 14 juli 2007 Postad 14 juli 2007 Jag önskar jag hade gjort den filmen :) Jag ber om ursäkt att jag inte kan komma på något intresantare säga just nu men jag kände att jag måste skriva nånting. Annars kommer jag inte på något som inte redan har blivit sagt. 0 Citera
Sommarkatze Postad 23 juli 2007 Postad 23 juli 2007 woaw den vart riktigt bra den, tyckte i början när han låg i sängen vart lite seg men det vart bara jag. Engelskan vart lite krasslig men det gör inget. Jag hade hoppats på ett lyckligare slut dock ;) Riktigt bra må jag säga :D 0 Citera
AnderssonMusic Postad 23 juli 2007 Postad 23 juli 2007 Jag är lite halvkräsen och vill ha den högupplösta versionen. Men torrentfilen bara står och tuggar. Utan connections. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 30 juli 2007 Postad 30 juli 2007 Jag gillade den skarpt :) Skönt tragiskt slut, var nästan säker på att han skulle vakna upp om han dog i fantasin :) Engelskan fungerade väldigt bra i vissa scener, men ibland var den inte alls bra. Det fanns en scen som jag inte fick att gå ihop, du kanske själv upptäckt den? Där han ropar i stil med "No! You disappeared after the accident" och hon i nästa scen säger: "No.. i never left you, Im sitting right here beside you". Det enda jag kan få det att gå ihop på är att han pratade i koma, men det fanns inget som tydde på det mer än att hon sade den där meningen. Jag skulle ändrat den meningen en aning, möjligtvis gjort att han talat i koma men det tror jag skulle förstöra. Sedan tänkte jag lite på hur ni filmade, speciellt på en scen i affärn där hon först står lutad och sedan ställer sig upp och hennes huvud blir kapad en sekund eller så tills ni tiltat upp kameran. (10.30) Jag skulle haft bildutsnittet högre upp från början eller längre ifrån för att undvika det. kanske är lite petnoga, men jag tyckte om filmen! Keep up the good work. 0 Citera
Unknown1101 Postad 31 juli 2007 Postad 31 juli 2007 Bra film, fast vid vissa scener kan du korta ner mkt, t.e.x. vid kylskåpscenen, du behöver inte ta med allt =) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.