Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är det verkligen möjligt att komma in på nån sorts gymnasieskola i amerika? Alltså jag skulle väldigt gärna vilja gå någon sorts film utbildning, men är möjligheten störst i sverige? om det är nån som vet något bra kan ni väl skriva :)

Postad

Ni som funderar över utbildningar i USA, hur har ni tänkt lösa terminsavgifterna samt finnansiera uppehället? Får man stipendium från Sverige?

Postad

Jag kollade lite på vad det skulle kosta att gå på New York Film Academy och kursavgifterna var högre än både lån och bidrag från CSN. Har man inte rika föräldrar blir det nog svårt.

Postad
Jag tror vi är oerhört bortskämda här i sverige att utbildning är i princip gratis. Och ändå är det många som inte utbildar sig. (!?)

Skrämmande sant! Trots det håller jag med dig:)

Postad

Hm, på vårt huslån minskar skulden ca 85000-100000 per 10 år lite beroende på amortering. Just nu amorterar jag ca 1200 spänn i månanden och ca 2500 i ränta. Ränta blir lite olika månad för månad eftersom förfallodagen är lite olika för de olika lånen.

Att redan i unga år dra på sig 350 000 kronor i skulder låter lite tufft tycker jag även om det säkert är en investering för framtiden.

Postad
Att redan i unga år dra på sig 350 000 kronor i skulder låter lite tufft tycker jag även om det säkert är en investering för framtiden.

Kostar att ligga på topp vet du väl =)

Det blir ju cirka 150 000 i lån bara från csn under tre års studier, som tur är är csn rätt förmånligt att låna i från.

SEB är nog inte lika snälla.

Postad

Det har varit en dröm för mig också att efter gymnasiet kunna åka dit. Antingen så får man ju ansöka om Green Card om man vill bo där efter studierna. Det finns olika sätt att få det.

1 Är lotteri (Som jag håller på med nu) Där det är chans 1 av 30 att få Green Card vilket är ganska lite.

2 Är att gifta sig med en Amerikan ^^ Fast då heter det inte Green Card.

3 Sen är ju det här med att studera i Collage (som Film Collage) och försöka på stipendium.

Jag har tänkt på ett Collage som finns i Santa Barbera där min farsa gick när han var ung. Där har en alla möjliga film program. Det du kan göra nu är ju att försöka vinna på lotteri "Green Card". Det är liten chans men vinner man är det ju lyckat :)

Postad

Krångla inte till det. Du får som regel visum för studierna och leder det till jobb i usa ansöker man om permanent uppehålls/arbetstillstånd. Men får man verkligen uppehållstillstånd om man gifter sig? Det trodde jag bara var möjligt i sverige?

Postad
Krångla inte till det. Du får som regel visum för studierna och leder det till jobb i usa ansöker man om permanent uppehålls/arbetstillstånd. Men får man verkligen uppehållstillstånd om man gifter sig? Det trodde jag bara var möjligt i sverige?

Ja man får medborgarskap om man gifter sig med en amerikan.

Postad

Huggarns, det visste inte jag. Jag var helt övertygad att man inte fick medborgarskap med mindre än att man genomgick en cermoni där man skall bla kunna usas historia.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...