Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jadu, dock borde väl funka? men du kanske vill ha "the real feeling".. Mitt tips är ju köra som de brukar göra i filmer. Att de visar en viss kroppsdel, Som tex, visar enbart kroppen men inte huvudet, visa bena osv. Blir lite lättare att fake hängningen.

Postad

ja, det är ju sant. men kan man låta en snara hänga runt halsen samtidigt som övriga kroppen hängen i nån form av sele eller nåt liknande, eller ser det dumt ut tro?

Postad

Det är vad jag skulle köra på. En separat "snara" (en liten repögla som inte sitter fast i något - många har strukit med när de simulerat hängningar) runt halsen och repet fastsatt vid ryggen på den hängde.

Postad

Jag är inte grymmast i världen på efterbearbetning men borde det inte gå att filma det med att man står på en stol och ser hängd ut. sedan filma utan skådespelare snara och stol. sen bara man "trollar bort stolen och lägger in bakgrunden från tagningen utan skådis och stol?

Som sagt är jag ingen mästare vid klippbordet eller på specialeffekter men det borde väll gå?

Postad

Du måste hänga upp skådisen i något för att det ska se någorlunda riktigt ut. Antingen det eller ha en elitgymnast som kan stå och samtidigt hänga. :)

Men som sagt behöver man inte hänga upp någon i halsen för att han ska hänga och dingla på ett vettigt sätt.

Postad

räcker det inte med att skådisen står på tå och har snaren runt halsen och fakehänger? för att göra saken säkrare kan man ju se till att snaran hänger i en fiskelina eller nått som går av om man skulle rammla eller stolen falla.

Postad

hehe satt och tänkte på samma sak som Bleckert, det är ju bara att ta två klipp och som sagt ta bort stolen.

Jag tror inte att det blir fult om man tar en bild från lite längre avstånd

Postad

det som felar vid fejkning skulle ju vara fötternas orientering och halsens. i övrigt så syns det ju på hela kroppen om den hänger eller står stadigt på marken. dessutom är det nog väldigt svårt att få något som helst svajande att se riktigt ut om fötterna står still.

då blir det nog bättre med extra-selen och en snara som inte skulle kunna hålla ifall det går snett.

Tänk också på de 8-9 ungarna som sett Saddam-hängningen som sedan själv blivit hängda... så det är ju inte helt riskfritt...

Postad

jag tror nog att idén med en snara som inte pallar vikten låter helt okej. det enda problemet är att få tag i en billig helkroppssele, och det är ju inte det lättaste. någon som har nåt förslag?

Postad

Du kunde kanske kolla på någon klätterklubb i närheten? Det kan ju finnas någon som har en att låna ut. Eller en tom fallskärmssele, för den delen. Mycket bekvämare!

Om du inte får tag på en helkropps, så kan en vanlig klättersele fungera. Med lite meckel med att fästa linor i den kan det gå.

\\Sky

Postad

För ett par år sedan hade jag en scen med en hängning. Vi tog ett rep som vi knöt under armarna på "skådespelaren", satte på honom en tröja. där efter tog vi ett rep och gjorde en "lös" snara som vi knöt ihop med repet som skådisen hängde i. All kroppsvikt låg på repet under armarna vilket gjorde jä***ligt ont, men det såg riktigt bra ut. Tips är att ha någon form av vaddering under armarna för att minska smärtan.

Man får offra sig för konsten =)

• 2 veckor senare...
Postad

du kan köpa en docka o hänga upp den fast då kanske du måste filma långt bort annars ser man att det är en docka det kan funka

• 4 år senare...
Postad

Om du filmar dig stå på tå på en stol, sedan filmar du snaran och sist men inte minst bara bakgrunden. Sedan kan du rotoscopa in snaran och rotoscopa ut stolen som du står på.

Hoppas att det hjälpte!

/Erik

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...