Jump to content

Recommended Posts

Posted

De döda har vaknat till liv och börjat gå runt och äta folk, 2 soldater som överlevt en helikopter krasch i skogen har sökt skydd i ett sommarstuge område när ett team sänds för att döda allt och alla i skogen ...

Typ:Manus

Genre:Action/Skräck

Antal sidor:14

Version:1

The Dead Walks.doc

Posted

Hallå!

Det här var inte så bra du. Läste ca 6 sidor bara för att det var så roligt dåligt. Hade det varit lite bättre hade jag nog inte orkat läsa mer än en sida.

Inte för att vara elak eller något, vill bara hjälpa dig lite.

För det första är det inte rätt formaterat. Det är väldigt jobbigt att läsa.

Sen är det alldeles för många luckor och ologiska händelser.

Jag kan ta några exempel:

Här är precis efter att den ena soldaten kommer fram till stugan i skogen de kraschat i.

%2$s skrev:
Nick

Hur gick det ?

Cg

Radion va pajj allt som fanns va bara blod och zombies...

Nick

Fan oxå den helikoptern va våran sista väg härifrån!

Cg

Jo men nu måste vi komma på nått annat sätt...

De har precis kraschat med sin helikopter. De hittade en stuga. Och nu går en av idioterna och ska kolla om helikoptern kanske funkar after all???

De kanske bara är punka på helikoptern.......

Sen direkt efter det.....

%2$s skrev:
Det blir kväll och de 2 soldaterna tittar på en film...

Hahahaha! Inte precis det jag skulle göra när jag precis kraschat i en skog med massa zombies som springer omkring. Och vad är det för jäkla stuga? Har de tv och dvd-spelare och allting där? Och de tänkte att de skulle vara härligt att slappna av med en film på kvällskvisten? Hade de popcorn också?

%2$s skrev:
Cg

Hur ska vi komma härifrån vi måste komma på nått.

Nick

Imorrn går vi ut och kollar runt, nån stuga här måste väll ha en telefon...

Cg

Bra idé .

Ja, en jävligt bra idé.......Om den här har tv och dvd så borde väl fan någon av alla andra jävla stugorna i skogen ha en telefon(!!!).

%2$s skrev:

De öppnar dörren och går ut sen stänger de och låser dörren igen och Cg stoppar nyckeln i fickan.

Jaså, dom har en nyckel till stugan också? Fan vad praktiskt. Och tur att de tänker på att låsa den så att ingen zombie gör inbrott och snor deras dvd.......

Alldeles för mycket såna här konstiga saker som händer. Och ena stunden känns det som att de inte alls är i en skog. Och sen så funkar deras radio helt plötsligt. Ja du fattar vinken.

Läs igenom här på forumet om hur man skriver ett manus, läs även riktiga manus. För det du gjort är INTE ett filmmanus.

EDIT: Läste klart manuset nyss. De spränger ett kärnkraftsverk för att döda alla i staden. Och de själva överlever genom att gömma sig under ett bord????

Posted
Hallå!

Det här var inte så bra du. Läste ca 6 sidor bara för att det var så roligt dåligt. Hade det varit lite bättre hade jag nog inte orkat läsa mer än en sida.

Inte för att vara elak eller något, vill bara hjälpa dig lite.

För det första är det inte rätt formaterat. Det är väldigt jobbigt att läsa.

Sen är det alldeles för många luckor och ologiska händelser.

Jag kan ta några exempel:

Här är precis efter att den ena soldaten kommer fram till stugan i skogen de kraschat i.

%2$s skrev:
Nick

Hur gick det ?

Cg

Radion va pajj allt som fanns va bara blod och zombies...

Nick

Fan oxå den helikoptern va våran sista väg härifrån!

Cg

Jo men nu måste vi komma på nått annat sätt...

De har precis kraschat med sin helikopter. De hittade en stuga. Och nu går en av idioterna och ska kolla om helikoptern kanske funkar after all???

De kanske bara är punka på helikoptern.......

Sen direkt efter det.....

%2$s skrev:
Det blir kväll och de 2 soldaterna tittar på en film...

Hahahaha! Inte precis det jag skulle göra när jag precis kraschat i en skog med massa zombies som springer omkring. Och vad är det för jäkla stuga? Har de tv och dvd-spelare och allting där? Och de tänkte att de skulle vara härligt att slappna av med en film på kvällskvisten? Hade de popcorn också?

%2$s skrev:
Cg

Hur ska vi komma härifrån vi måste komma på nått.

Nick

Imorrn går vi ut och kollar runt, nån stuga här måste väll ha en telefon...

Cg

Bra idé .

Ja, en jävligt bra idé.......Om den här har tv och dvd så borde väl fan någon av alla andra jävla stugorna i skogen ha en telefon(!!!).

%2$s skrev:

De öppnar dörren och går ut sen stänger de och låser dörren igen och Cg stoppar nyckeln i fickan.

Jaså, dom har en nyckel till stugan också? Fan vad praktiskt. Och tur att de tänker på att låsa den så att ingen zombie gör inbrott och snor deras dvd.......

Alldeles för mycket såna här konstiga saker som händer. Och ena stunden känns det som att de inte alls är i en skog. Och sen så funkar deras radio helt plötsligt. Ja du fattar vinken.

Läs igenom här på forumet om hur man skriver ett manus, läs även riktiga manus. För det du gjort är INTE ett filmmanus.

EDIT: Läste klart manuset nyss. De spränger ett kärnkraftsverk för att döda alla i staden. Och de själva överlever genom att gömma sig under ett bord????

Ja det är ju mitt absolut första manus och jag la upp det för att få synpunkter på att kunna göra det bättre...

Posted

Ja. Och jag sa ju att jag inte ville vara elak. Du ville ha synpunkter och det fick du. Tycker att du ska läsa lite mer om hur man skriver manus, innan du försöker dig på ett nytt. Du blir bara bättre.

Posted

Det står klart och tydligt på första sidan, ”skapat den 2 januari 2007” så du har inte gett detta särskilt mycket tid och det tar TID att få till ett manus och det mesta av den tiden är nog omskrivningar.

Nemo har rätt i det han säger, manuset är navit. Tycker att det vore en bra idé att läsar mer om hur man skriver manus och att läsa riktiga manus. Att läsa riktiga manus till filmer man sett och gillar är en god idé då man genast förstår vad sakerna i manuset betyder om man inte vet vad alla förkortningar mm står för.

Ska säga att jag inte läste färdigt detta men början tyckte jag påminde mera om en komedi än något annat... Jag vill minnas att filmskolan här på sidan är bra och delen om manus är klart värd att läsa. Så, läs manus och hur man skriver manus och sedan FORTSÄTT på ditt manus. Läste på din profil att du gillar zombies så du vet du en hel del kanske och kan komma på något nytt? Tycker att de flesta zombie filmer är likadana allihopa.

Öva, posta och ta till dig av kritiken (både den positiva och negativa) för det kan bara bli bättre.

Posted

Jag är ett stort fan till zombiefilmer och det första jag gör innan jag börjar skriva ett manus till en sån film, är att läsa ett manus skrivet till andra zombiefilmer. Har redan läst manusen till Dawn of the dead (originalet och remaken), Land of the dead (den nyare) och Day of the dead (Är ett typiskt Romero fan).

Kom ihåg att du kan aldrig bli sämre på att skriva manus; bara bättre.

Men som shelly precis sa, manus tar sin tid och stressar man för mycket så är det oftast man gör något fel, skriver slarvigt och rushar hela storyn. Försök att bara sitta och fundera ut ungefär vad som ska hända i filmen, gör små anteckningar om viktiga scener eller scener du tycker är lite speciella och bara planera noga innan du börjar skriva själv manuset.

Posted

Tack för alla tips ska ändra så att det blir så bra som möjligt och Mega99 du är inte ensam om att vara ett stort romero fan ;) jag älskar verkligen hans filmer...

Posted

Kan aldrig någon lägga upp ett någorlunda proffesionellt manus nån gång!?

För fan slösa inte din tid med att lägga upp sånhär skit..fråga åtminstone någon i din närhet vad de tycker om det och vad du kan ändra o.s.v. INNAN du lägger upp det på internet...

"kolla mitt manus" heter det. Borde heta "kolla mitt s.k. manus" istället...

Posted

För fan slösa inte din tid med att lägga upp sånhär skit..fråga åtminstone någon i din närhet vad de tycker om det och vad du kan ändra o.s.v. INNAN du lägger upp det på internet...

Nåja. De i hans närhet kanske inte kan någonting alls om manus och säger att det är jättebra. Inte speciellt bra för hans utveckling.

På samma sätt är din kommentar inte heller speciellt utvecklande.

Posted
Nåja. De i hans närhet kanske inte kan någonting alls om manus och säger att det är jättebra. Inte speciellt bra för hans utveckling.

På samma sätt är din kommentar inte heller speciellt utvecklande.

blir bara så trött.....

Posted

Det känns som om du har fått mycket från Resident Evil. Dom kraschar i skogen och hittar en stuga. Det är exakt samma i Resident Evil-spelen. Ett team kraschar med deras helikopter och hittar en herrgård. FPS-vinkeln från Doom osvosv.

Dom säger att dom ska ge sig ut och leta efter en telefon men då säger den ena att dom måste äta först och det är nog det man tänker på när det finns zombies där xD

Filmen vad så dålig så den var rolig att läsa xD

Det är en stereotypisk zombiefilm.

Och manuset var inte bra.

Tyvärr

Posted

Fråga bara, har du läst alla manus på kolla mitt manus?

Om inte så kan du ju kolla in Kärlekens pris av mig, och säga om det är ett något så när proffesionellt manus!

För om du blir trött på det här, så blir jag trött på att ingen säger ett pip om de manus som har hyfsad kvalitet.. (Förutom ett fåtal, känn er inte träffade)

Det är klart det är svårt att ge kritik på något man inte tycker är "så dåligt" till skillnad mot sånt man inte tycker är bra.

Men för att få upp bättre manus här så gäller det ju att folk ger någon som helst kreativ kritik på manusen. Jag lägger tillexempel bara upp manus här som jag är aningens osäker på själv.. men om jag inte får någon kreativ kritik så kan jag ju lika gärna lägga ned.

Sen så tycker jag att det är bra för dem som just börjat att det finns ställen som Voodoo med blandad kvalitet. Och att folk faktiskt kan ge dem kritik så att också de kan bli bättre.

Posted

Det gäller att inte sammanfatta och bara säga te.x. "Manuset var urkasst". Istället kan man försöka att berätta vad det var som gjorde att man fick denna uppfattningen.

Posted
Det gäller att inte sammanfatta och bara säga te.x. "Manuset var urkasst". Istället kan man försöka att berätta vad det var som gjorde att man fick denna uppfattningen.

Och du tror att det hjälper?

Jag har vid några olika tillfällen försökt förklara för folk varför deras manus suger, men man får bara skit tillbaka i alla fall. Antingen är det författaren som går i försvarsställning och slänger ifrån sig syrliga kommentarer, eller så kommer det någon annan forummedlem och säger uppfostrande att man inte skall hacka på nybörjare. Det är inte för inte som jag har slutat att kommentera manus...

I just det här fallet var manuset formaterat helt uppåt väggarna, så jag klarade inte ens av att läsa första sidan, men om jag hade brytt mig om att kommentera saken hade jag antagligen bara fått till svar att jag kom med icke-konstruktiv kritik och borde hålla tyst.

/Jakob

Posted

Jo, nu vet iofs inte jag hur du brukar kritisera och detta är inte pekat mot dig men det gäller att säga rätt :p

Exempel 1:

Ditt manus var ju helt fel skrivet, det går ju inte ens att läsa skiten.

Exempel 2:

Sättet du skriver manus är inte helt rätt, ta en titt på manusskrivardelen i filmskolan.

• 2 weeks later...
Posted
De döda har vaknat till liv och börjat gå runt och äta folk, 2 soldater som överlevt en helikopter krasch i skogen har sökt skydd i ett sommarstuge område när ett team sänds för att döda allt och alla i skogen ...

Typ:Manus

Genre:Action/Skräck

Antal sidor:14

Version:1

altså...hahahahaha du kan faktist spara manuset, det är sjukt roligt att läsa. jag tror många vill se den i komedisyfte....

• 3 months later...
Posted

Tack för att du släger in den informationen i en tråd som legat i fyra månader.

Men nu när den ändå är uppe igen.......

Jag har ett flertal zombiemanus som jag påbörjat men aldrig orkat fortsätta på mer än några sidor så fastnar du någonstans så kontakta mig så kan jag låta dig få ett par scenidéer.