Gå till innehåll

Du levande... Ny långfilm av Roy Andersson


TDA

Recommended Posts

Nån mer än jag som nästintill längtar ihjäl sig efter Roys nya film? Ska tydligen komma på bio i Maj -07.

 

Mer info: http://www.royandersson.com/dulevande/

 

Personligen anser jag att "Sånger från andra våningen" är den bästa svenska film som gjorts (ja, Bergman inräknad).

 

Längtar också efter att hans kortfilmer ska komma på dvd. De jobbar tydligen på det just nu, samt nytryckning av Roys bok.

 

2007 tillhör Roy Andersson.

Länk till kommentar
Share on other sites

han visade 17 min ur sin nya film (Du levande) under sthlms filmfestival. sen fick man ställa frågor efter det han visade. det han visade var riktigt bra och det såg lovande ut. han räknade med att filmen skulle ha premiär under cannes festivalen 2007 som går i April om jag inte har helt fel...

Länk till kommentar
Share on other sites

"När man inte kan gå längre så kan man alltid släpa sig fram på armbågarna" eller nåt sånt där sa han. Tänkvärt! :)

Väldigt.

 

Jag ser verkligen framemot hans nya film. Älskade Sånger från andra våningen, känns smått otroligt att det gått 7 år sen den kom. Har fortfarande inte sett En kärlekshistoria :r

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

En Karlekshistoria är helt olik allt annat Roy har gjort (på gott och ont - för jag tycker att den är väldigt bra). Det var med hans film nummer två - Giliap - som hans skapade sin omisskännliga stil med mise en scene och grå vardagssatir.

 

Jag hade däremot oerhört svårt för Sånger från andra våningen. Tyckte att den var en seg återupprepning av "gags" han har gjort bättre i andra saker tidigare i sin karriär. Den enda scenen jag gillade var "Hälsa Göring"-scenen som jag tyckte prickade det han är bäst på. Vill man se det absolut bästa av Roy Andersson tycker jag dels att man ska se hans 80-talsreklamfilmer och informationsfilmerna. "Någonting har hänt", Roys informationsfilm om HIV, är fruktansvärt bra. Han gjorde en informationsfilm för Posten också som var väldigt bra. Valfilmen för Socialdemokraterna är också bland det bästa han gjort. I alla dom filmerna har han redan gjort i princip allt man kan se i "Sånger" - fast lite bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Min rörligbild lärare är Roys bror och dom båda är sjukt lika varrandra.. på sättet dom jobbar, skrattar, pratar m.m. vi alla åkte upp och träffade roy när han höll på med inspelningen av du levande. det var skithäftigt att se hur han byggde upp sina scener inne i dom stora studiorna under SFI huset. Vi fick också se delar ur filmen och när han berättade hur han tänkte med varje scen satt man verkligen och myste. Roys bror heter Kjell Andersson och jobbar mest med dokumentärfilm. men är lika nogggraaan med allt han också. men en riktigt bra lärare =D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...