Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Jag ska filma en person som springer i skogen och kameran ska vara snett framför personen men jag vet inte hur kameran ska hänga med utan att det blir skakigt. Vet ni hur man kan göra?

Tack på förhand!

Posted

Bygga dolly och räls är överkurs. Eventuellt steady cam kan man ha användning för. Inlägget är under foto och ljus. Då vill jag passa på att tipsa om springa i skog. Häftiga bilder i månsken. Olika klipp från alla vinklar. Naturligt ljus. Vinter och kallt kan man ju ha som önskemål, men inte i Helsningborg kanske;) Häftigt och vackert blir i alla fall.

/nils

Posted

Jag skulle vilja påstå att filmar man i enbart i befintligt månljus blir det inte alls bra. Det blir alldeles för mörka bilder och man blir tvungen att använda gain. Och alla vet ju att gain är en uppfinnig av satan själv i professionellt sammanhang.

Jag skulle rekommendera att skapa illusionen av djup skog och filma precis vid en asfalterad väg där man filmar från lämpligt fordon. Bil, skottkärra, barnvagn etc.

Posted
Jag skulle vilja påstå att filmar man i enbart i befintligt månljus blir det inte alls bra. Det blir alldeles för mörka bilder och man blir tvungen att använda gain. Och alla vet ju att gain är en uppfinnig av satan själv i professionellt sammanhang.

Jag skulle rekommendera att skapa illusionen av djup skog och filma precis vid en asfalterad väg där man filmar från lämpligt fordon. Bil, skottkärra, barnvagn etc.

Men du, hallå där. Har du aldrig filmat i månsken i naturligt ljus? Det har jag, fantastiskt resultat. Några år sen med Sony PD-100 3CCD.;)

Posted

Bazzil. Månljus 30 grader kallt och snö. Det ljuset som kan bli kommer inte på beställning. Varför ska vi även krångla till det med effekter.

Filma du han som springer i skogen. Filma mycket, bakom träd, framifrån, närbilder, låt den som springer filma med kameran i handen över buskar och grenar.

Filmen gör du sedan i klippningen med eventuell musik. Om du vill ha action, snabba klipp. Låt musiken styra.

/nils

Posted

Låter krånglig det med. Undrar om man inte kan spänna ett rep mellan träden och låta kameran åka linbana? Eller knyta "rälsen" högt uppe i träden som en linbana med skenor?

Posted
Låter krånglig det med. Undrar om man inte kan spänna ett rep mellan träden och låta kameran åka linbana? Eller knyta "rälsen" högt uppe i träden som en linbana med skenor?

Tack för tipset!

//Seb//

Posted
Kan bara tilllägga att kan skapa bra stämning i action scenerna med skakig kamera. Fick själv farm ett bra resultat. Fast det är ju bättre att fixa det i efterarbetet

Helt rätt som du och Mattias säger. Mycket film. Efterarbete, då gör man action. Om inte den springande personen är ute och plockar svamp. Filmproducenten, om det finns nån, som håller i pengarna skulle slippa skenor i skog, lina i träd mm. Nollbudget, nästan ;)

/nils