Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är en sak jag alltid undrat och inte riktigt kan fatta.

Det är alla dessa specialeffekter i filmer, som i låt oss säga i sagan om ringen, som kostar något fruktansvärt mycket...varför?

vad är det som kostar?

Det är några personer som sitter vid några datorer i sin tystnad och rör en mus hit och dit?

kan någon snälla förklara för mig för jag blir inte klok på detta...

Postad

Några personer vid en dator? skämtar du med mig?

Specieleffekter kan vara mycker mer än vad man använder en dator till.

Nu är jag inte en expert på sagan om ringen, men det handlar om hundratals personer som sitter hela dagarna och arbetar med en film några år och du undrar varför det kostar mycket? ett par hundra personers årslöner blir inte lite pengar.

Varför kostar det så mycket att bygga en bro över atlanten?

Det är väl bara några personer vid nån cementeringsmaskin som snurrar

den lite då och då...

Postad
Det är en sak jag alltid undrat och inte riktigt kan fatta.

Det är alla dessa specialeffekter i filmer, som i låt oss säga i sagan om ringen, som kostar något fruktansvärt mycket...varför?

vad är det som kostar?

Det är några personer som sitter vid några datorer i sin tystnad och rör en mus hit och dit?

kan någon snälla förklara för mig för jag blir inte klok på detta...

Är du seriös i din fråga? Har du någonsin öppnat ett 3D-program? Har du någonsin modelerat en karaktär, uv-mappat denna, texturerat den och skapat realistiska shaders? Har du skapat en en användbar rigg för denna karaktär? Gjort blendshapes och muskelsimuleringar? Har du 3d-trackat ditt filmade material gör att kunna animera din karaktär i din scen? Har du ljussatt din karaktär på ett sätt som motsvarar ljuset i scenen du filmat? Har du försökt optimera dina renderingar så att du får högsta möjliga kvalite på renderingarna utan att de tar för länge? För jag antar att du inte har en renderfarm på ett par hunrda processorer som klarar av renderings gör det praktiskt möjligt att varje frame tar flera timmar att rendera (som jag antar att du vet så är det 24frames per sekund i film, 25 i pal).

Sen är det ju bara det lättaste kvar, att compa in din karaktär i filmen. Använda dig av alla dina renderings pass, du vet dom för att ställa in motion blur, depth of field, m.m. Sen så är det ju alltid lite colorcorrection m.m. för att få din karaktär att faktiskt se ut att höra till i scenen.

I och för sig är det här ju bara enkel 3D, det finns ju lite svårare saker också, typ vätske simuleringar, partickeleffekter, hår, cloth m.m. men det kanske inte heller tar så mycket tid?

Och även om man inte skall använda sig av 3D så finns det alltid en hel del 2d compositing att göra om man vill få sin film att se bra ut. T.ex. dustbusting för att få bort små fel som uppstått, typ dam på linsen, en insekt som flugit förbi som inte skall vara där, en mic-bom som doppat in i bilden o.s.v. Och för att faktiskt lyfta fram alla element i bilden (eller dölja de som man inte vill att skall vara så tydliga) så räcker det inte med att leka lite med contrast inställningarna, det krävs mer avancerad color-correction vilket man lättast gör med levels inställningarna för varje färgkanal.

Det här är bara en förenklad förklaring men att säga att post-killar och -tjejer inte gör så mycket jobb är som att säga att kamera mannen inte gör så mycket jobb eftersom denna bara behöver trycka på record, eller att skådespelarna ändå bara läser vad de skall göra i sitt manus, eller att regisören bara sitter på sin stol och försöker se viktig ut.

Ledsen om jag uppträtt drygt och elakt i det här svaret, men jag finner det ibland irriterande när forumen alltid skall fyllas upp av inlägg som inte är så genomtänkta, detta trycker undan de inlägg som faktiskt behöver eller kan ge hjälp åt personer. Detta gäller inte bara dig utan även många andra, försök i alla fall tänka efter lite innan ni postar istället för att bara göra det på inpuls så fort ett litet problem eller fundering uppstått.

Peter

Postad

Peter sa precis allt. tilläggas bör dock att det ofta är jävligt svårt att veta vad som egentligen sker i posten ifall man aldrig har jobbat där. det är liksom så mycket. och när det gäller specialeffekter i filmer som sagan om ringen så är det inte bara en kille som sitter och gör all 3d och en kille som sitter och kompar. det kanske är en kille som som sitter och modellerar en karaktär, en som gör texturer, en som riggar, en som ljussätter, en som animerar osv, alla experter på just sin lilla bit samtidigt som dom kan resten med givetvis. samma sak i 2d:n. en som mattepaintar ett shot, en annan som gör wireremoval osv. sen kanske det är 100 effekt shots i en film. så det tar tid att få det att se ut som att det skulle kunna misstolkas för verkligheten. vill man däremot ha kalle anka 3d och comp i sina filmer så kan man sitta i sin tystnad och klicka lite på sin mus

Postad

Jag tror att Najkas naiva fråga bottnar i den vanliga missuppfattningen att det bara är fysiska saker som kostar. När jag var liten trodde jag att filmers höga budget berodde på hur många bilar som de förstörde. Nu vet jag att priset för en splitterny bil är försumbart jämfört med lönekostnaderna för all personal som är inblandad i produktionen. Sanningen är den att människors tid är något av det dyraste som finns. Så "några personer som sitter vid några datorer" kostar enorma summor pengar.

Postad

Något jag har tänkt på är att istortsett varenda film så är det en massa olika anställda [kamera man, redigör m.m], men visst har storfilmer som sagan om ringen betydligt fler. Iallfall, något jag har tänkt på är att igentligen kan man ju enkelt skära ner på konstnaderna för personal och lägga på filmen istället. jag menar, i Steven Seagal´s nya film "Shadow Man så har man 8 sminköser, endå ser Steven lika risig som vanligt. Jag menar, räcker det inte med 2-3 st? Och sen en massa folk för kamera mannen, en som fixar iordning kameran så att linsen är ren, alla sladdar är ihopkopplade osv. Det finns bra många meninglösa jobb ifall man tänker efter lite :P .

Postad

Jag har fått uppfattningen att det där är en Hollywood-grej. De har så hårda fackliga regler att folk bara får göra precis det som står i deras arbetsbeskrivning. Då blir det väl så att folk bara hänger on set för att rycka in och göra nåt litet ibland. Men jag kan ha fel. Hur det är i svensk film vet jag ännu mindre om.

Postad

det är väl inte bara steven som ska sminkas eller? om det finns 3 personer i hela filmen så kanske det krävs en sminkös. är det 200 så räcker inte det. säger ju sej självt. jag har väldigt svårt att tro att dom tar in folk som bara sitter på röven och inte gör nånting och får betalt

Postad
Är du seriös i din fråga? Har du någonsin öppnat ett 3D-program? Har du någonsin modelerat en karaktär, uv-mappat denna, texturerat den och skapat realistiska shaders? Har du skapat en en användbar rigg för denna karaktär? Gjort blendshapes och muskelsimuleringar? Har du 3d-trackat ditt filmade material gör att kunna animera din karaktär i din scen? Har du ljussatt din karaktär på ett sätt som motsvarar ljuset i scenen du filmat? Har du försökt optimera dina renderingar så att du får högsta möjliga kvalite på renderingarna utan att de tar för länge? För jag antar att du inte har en renderfarm på ett par hunrda processorer som klarar av renderings gör det praktiskt möjligt att varje frame tar flera timmar att rendera (som jag antar att du vet så är det 24frames per sekund i film, 25 i pal).

Sen är det ju bara det lättaste kvar, att compa in din karaktär i filmen. Använda dig av alla dina renderings pass, du vet dom för att ställa in motion blur, depth of field, m.m. Sen så är det ju alltid lite colorcorrection m.m. för att få din karaktär att faktiskt se ut att höra till i scenen.

I och för sig är det här ju bara enkel 3D, det finns ju lite svårare saker också, typ vätske simuleringar, partickeleffekter, hår, cloth m.m. men det kanske inte heller tar så mycket tid?

Och även om man inte skall använda sig av 3D så finns det alltid en hel del 2d compositing att göra om man vill få sin film att se bra ut. T.ex. dustbusting för att få bort små fel som uppstått, typ dam på linsen, en insekt som flugit förbi som inte skall vara där, en mic-bom som doppat in i bilden o.s.v. Och för att faktiskt lyfta fram alla element i bilden (eller dölja de som man inte vill att skall vara så tydliga) så räcker det inte med att leka lite med contrast inställningarna, det krävs mer avancerad color-correction vilket man lättast gör med levels inställningarna för varje färgkanal.

Det här är bara en förenklad förklaring men att säga att post-killar och -tjejer inte gör så mycket jobb är som att säga att kamera mannen inte gör så mycket jobb eftersom denna bara behöver trycka på record, eller att skådespelarna ändå bara läser vad de skall göra i sitt manus, eller att regisören bara sitter på sin stol och försöker se viktig ut.

Ledsen om jag uppträtt drygt och elakt i det här svaret, men jag finner det ibland irriterande när forumen alltid skall fyllas upp av inlägg som inte är så genomtänkta, detta trycker undan de inlägg som faktiskt behöver eller kan ge hjälp åt personer. Detta gäller inte bara dig utan även många andra, försök i alla fall tänka efter lite innan ni postar istället för att bara göra det på inpuls så fort ett litet problem eller fundering uppstått.

Peter

bäst på länge peter, snygg sågning!

Postad
bäst på länge peter, snygg sågning!

hmm ja jag skrev inte denna fråga för att bli sågad, utan att få svar. Herregud det är väl inget å hetsa upp sig för.....

Postad

Jag tror att om man är ung och inte tjänar egna pengar är det inte så lätt att inse värdet av eget arbete, för att inte tala om andras arbete. Den dagen man tjänar egna pengar och man ringer sin rörmokare, bilmekaniker, tandläkare så är det lättare att förstå.

Man brukar säga att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar och i det här fallet fick man svar på frågan så man behöver inte kapa frågeställaren ytterligare.

Tyvärr händer det att förståelesen för värdet av andras arbete hänger med upp i vuxen ålder. Jag har svårt att förstå varför jag skall betala svart för att få mina köksluckor sprutmålade av min kompis, medan jag skall kompisreparera datorer helt gratis. "Det är säkert bara nån inställning".

Postad

Nej det finns inga frågor som är för dumma. Alla befinner sig på olika kunskapsnivåer i olika skeden i livet. En gång i tiden hade Peter Jackson inte en aning om hur en filmkamera fungerar eller hur man använder den.

Angående det där med personal: Det finns ju en magisk gräsna där man måste börja anställa personal för att administrera personal - det är då kostnaderna börjar skjuta i höjden. I filmer som sagan om Ringen eller Star Wars är det oundvikligt med tusentals anställda. Adderar man sedan stjärnor blir det riktigt dyrt.

Robert Rodriguez räknas fortfarande som lågbudgetfilmare efteersom han lyckas klämma in stjärnor och mängder av specialeffekter i filmer som "bara" kostar ett par hundra miljoner. Ett par hundra miljoner är knappast lågbudget för oss här på forumet - men Rodriguez filmer är smarta och kostnadseffektiva jämfört med andra filmer med samma produktionsvärde och samma stjärnor.

Men det GÅR att göra väldigt imponerande film billigt. Man måste bara vara väldigt smart och precis som Rodriguez en multitalang (han skriver, regisserar, fotograferar, gör musiken, klipper, ljudlägger och mixar sina egna filmer). Är man inte multitalang blir det svårt att spara pengar eftersom man alltid kommer att behöva betala för begåvning man inte har.

• 2 veckor senare...
Postad
Tyvärr händer det att förståelesen för värdet av andras arbete hänger med upp i vuxen ålder. Jag har svårt att förstå varför jag skall betala svart för att få mina köksluckor sprutmålade av min kompis, medan jag skall kompisreparera datorer helt gratis. "Det är säkert bara nån inställning".

Det där känner jag igen alldeles för väl.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...