Gå till innehåll

Skaterdolly test


Svullo

Recommended Posts

Skaterdolly testklipp

 

Jag har just blivit klar med min skaterdolly (som de på dvxuser.com kallar den..) och jag tänkte dela med mig av mitt första test.

http://www.starmate.se/filmer/skaterdollytest.mpg (29mb)

 

Jag tycker den fungerar riktigt bra, men det krävs mycket träning för att starta och stanna snyggt. det beror ju troligtvis på att den är så lätt.

 

http://www.starmate.se/bilder/skaterdolly/dolly_web1.jpg

 

http://www.starmate.se/bilder/skaterdolly/dolly_web2.jpg

 

Format: MPEG (codec?)

Längd: 00:31

Storlek: 28,7 MB

 

//Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag godkände den här tråden trots att den inte uppfyller kraven, tror nämligen att den är av allmänt intresse och det vore synd om vi missade den helt.

 

Svullo, redigera ditt inlägg med längd, format och storlek. Bilder från filmen kanske är meningslöst men då kanske du lika gärna kan ta några bilder på själva konstruktionen. Nästa gång du postar läs reglerna som ligger klistrade i Kolla min film-forumet.

 

Jag tog på mig redigeringsjobbet och kopierade två bilder från din tråd under "Kolla min film", hoppas detta var ok.

 

/ lilla_farbrorn, Moderator

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag lovar jag ska skärpa mig till nästa gång jag postar!

Ritningen är samma som på dvxuser.com fast min är blev något större. Själva bygget var inte speciellt svårt, men det tog lite tid.. Jag använde mig av mdf-platta som grund samt plywood till toppen på vardera hjulhus. Formen sågades ut med sticksåg och finslipades med en dremel =) Eftersom mdf-plattan är så hård böjde sig bladet på sticksågen och kanterna blev inte speciellt bra.. Detta gjorde att jag fick slipa ganska mycket på de delar där hjulet ska sitta så att de kunde rotera fritt. Hjulaxlar gjordes av avkapade bultar som "trycktes" in i hjulhållaren

 

Vad materialkostnaden i slutändan är, är jag osäker på, men här är en lista över vad jag använt.

 

* MDF-platta ca 12mm Pris: vet ej.. hade liggandes hemma (ett helt ark = DYRT)

* MDF-platta ca 25mm Pris: vet ej.. hade liggandes hemma (ett helt ark = DYRT)

* Plywood ca 5mm Pris: ca 200 kr för ett stort ark

* Muttrar/skruvar/brickor etc. på lösvikt för kanske 50-100kr

* Hjul och kullager gick på 300-400 kr om jag inte minns fel.

 

Ritningen som jag bifogat är den från dvxuser.com fast jag fick modifiera den lite grann för att den skulle gå bra att skriva ut. Hoppas ingen på dvxuser blir arg för att jag postar den här =/

 

Jag tycker verkligen att ni ska ta och bygga en för man kan få riktigt bra resultat, men det är inte helt lätt och det krävs en hel del träning för att få mjuka stop och starter.

 

Vilcans: Det går att använda den till mer "normala" kameraåkningar, men man behöver ju en slät yta för att det ska bli bra. I reklamfilmen som någon nämnde användes tex. mitt vardagsrumsbord för att göra åkningen..

 

lilla_farbrorn: Det är helt ok med bilderna =)

 

Jag kanske också bör säga att nästan allt i detta testklipp är i slowmotion. Det är nästan omöjligt att dra dollyn så sakta utan att det blir "jack".. hoppas ingen blir allt för besviken ändå för det går att åstakomma ganska bra resultat med den!

 

Slutligen, har ni några frågor är det bara att skriva här eller maila så ska jag försöka svara så gott jag kan.

 

Mvh Jonas

plywood_skater_for_post2_liten.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade just funderingen hur det skulle gå att köra denna manick på lite ojämnare underlag, tex trotoaren. Alltså behövs slätt underlag. Jag tycker apparaten är mycket snygg men verkar lite onödigt komplicerad? Är hjulen ställbara eftersom det finns gradskivor på ritningen? Eller är de "led-lösa", dvs vrider sig helt fritt som ett konsumhjul?

 

Observera att jag inte dissar manicken, utan jag har funderingar på nått liknande som i princip är hela rullskridskohjulupphängningen på en vanlig träskiva och ett vridbart stativhuvud. Ett stativhuvud kostar ju bara 150 på netonnet. Men, på asfalt vibrerar det bortom vett och sans. Ett kasserad barnvagnschassie med ballongdäck står i garaget och väntar på att uppfinnarjockes tänkarmössa får nya fågelfrön.

Länk till kommentar
Share on other sites

Media Player Classic kan spela den också. Finns i variant Alternative real player, och Alternative Quick time. Bara så ni vet.

 

Tyckte det så mycket bra ut :)

 

En tanke som jag haft mycket länge, men aldrig gjort något med för att jag är inte lagd åt det hållet, återuppväcktes när Amelie dök upp med några mycket spektakulära åkningar.

 

I alla fall så fanns en gång i tiden en ritning på hur man byggde en svävare med hjälp av mjölkkartonger och en dammsugare. Som klarade bra många kilons belastning. Denna ritning var t.o.m så enkel att den fick plats på mjölkpaketen. Gaffatape var det visst också.

 

Men en rudimentär svävare skulle väl kunna ge fina åkningar, dock med viss kontrollförlust. Men kanske med en skön känsla, t.ex runt hörn. Dessutom helt okänslig för ojämna underlag. Fast högljudd så man måste efterdubba allt.

 

Svävare någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

gorse: Jag har faktiskt aldrig testat köra den på asfalt, men min instinkt säger mig att det inte är en bra ide.. Vill man köra på trottoaren så är det ju bara att lägga ut en plywoodskiva så är problemet löst. Hjulen är inte som ett "konsumhjul". De kan rotera 360 grader men låses fast under åkning med hjälp av vingmuttrarna vid sidan av varje hjul. Tanken att sätta hela rullskridskoupphängningar på en träskiva är inte så dum, men nackdelen är ju då (om jag förstår uppbyggnaden rätt) att du inte kan göra några som helst roterande åkningar?

 

SkaterDollyn är en ripoff på P+S Technik's SKATER mini och de har några schyssta demofilmer som kan ge er en uppfattning om vad den kan användas till och hur den fungerar. Det var efter jag sett dessa filmer jag bestämde mig för att bygga en egen, just på grund av dess enkelhet och smidighet. =)

http://www.pstechnik.de/en/skater-demo-dvd.php#

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, jag fattar. För min del har jag inga behov att åka i cirklar, för ögonblicket i alla fall. Jag har fullt upp med att åka rakt fram. Men jag tycker fortfarande att din konstruktion är otroligt snygg.

 

Från det ena till det andra: 1977 köpte jag en Gordon&Smith skateboard med hjul som hette Kryptonics (på burk). På den tiden åkte man inte skateboard på trappräcken och cykelställ utan man vill ha mjuk och fin gång när man åkte slalom mellan tanterna på köpcentrat. Dessa hjul var mjuka som suddgummin och gången var mjuk som bomull. I sportaffären ser jag idag bara hjul hårdare än bakelit-rattarna på min rör-radio. Finns det inte mjuka hjul nuförtiden?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Ok, jag fattar. För min del har jag inga behov att åka i cirklar, för ögonblicket i alla fall. Jag har fullt upp med att åka rakt fram. Men jag tycker fortfarande att din konstruktion är otroligt snygg.

 

Från det ena till det andra: 1977 köpte jag en Gordon&Smith skateboard med hjul som hette Kryptonics (på burk). På den tiden åkte man inte skateboard på trappräcken och cykelställ utan man vill ha mjuk och fin gång när man åkte slalom mellan tanterna på köpcentrat. Dessa hjul var mjuka som suddgummin och gången var mjuk som bomull. I sportaffären ser jag idag bara hjul hårdare än bakelit-rattarna på min rör-radio. Finns det inte mjuka hjul nuförtiden?

 

http://www.tacky.se/skateboard/artikler/display_article.asp?artikkelID=11685

 

det är mest på longboard man har mjuka hjul nu för tiden, även om många börjar gå över till mjuka hjul på vanlig skateboard också pga att asfalten e så dålig nu för tiden

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Riktigt bra byggd! Både fin och funktionell.

Du har inte möjlighet att slänga upp ett par bilder till på den? Jättegärna även en beskrivning på hur man bygger en sådan..

Tackar!

Här kommer en bild till =)

Jag kan tyvärr inte beskriva mycket bättre än jag försökte göra i ett tidigare inlägg i denna tråd. Där har du ritningen så det är bara att skriva ut och och börja såga =)

 

Jag följde denna tråd http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=40901 i några veckor innan jag bestämde mig för att bygga, där finns mycket matnyttig information.

 

Lycka till!

 

//Jonas

dolly_web3.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...