Gå till innehåll

Canon HV20 FireWire HJÄLP!!


Lundin

Recommended Posts

Hej!

Jag Behöver all hjälp jag kan få!

Mitt problem är:

 

När jag ska föra över min film från kameran till datorn via firewire-kabel så gör jag det som hänvisas i instruktionerna. När jag gör detta förväntar jag mig att få en signal från datorn att en ny enhet har hittats. Men så är inte fallet. får inget meddelande alls.

 

Snälla hjälp en desperat man!

Länk till kommentar
Share on other sites

kan du hitta den när du trycker på start och sen den här datorn? asså som en flyttbar disk? eller va jag allt för basic hjälpare nu? :)

 

Nej. Du vet att det brukar spelas upp en signal när man kopplar in en ny enhet och ett meddelande poppar upp om att en ny maskinvara har hittats. detta kommer inte upp för mig.

 

En kompis har exakt samma kamera och det fungerar utmärkt för honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja men asså det jag menade va att det är väll inget problem om du kan hitta filerna i en flyttbar disk istället asså gå direkt till filerna istället för att ha mellan steget som frågar om du vill gå till filerna :/ fattar du vad jag menar :S asså om du tar upp "den här datorn" och klickar igenom dom flyttbara diskerna, hittar du då klippen du spelat in? för om du inte gör det så är ju problemet att datorn inte hittar kameran istället för att problemet bara är att rutan inte kommer upp :) fattar du eller förklarade jag dåligt :P

Länk till kommentar
Share on other sites

ja men asså det jag menade va att det är väll inget problem om du kan hitta filerna i en flyttbar disk istället asså gå direkt till filerna istället för att ha mellan steget som frågar om du vill gå till filerna :/ fattar du vad jag menar :S asså om du tar upp "den här datorn" och klickar igenom dom flyttbara diskerna, hittar du då klippen du spelat in? för om du inte gör det så är ju problemet att datorn inte hittar kameran istället för att problemet bara är att rutan inte kommer upp :) fattar du eller förklarade jag dåligt :P

 

 

Problemet är att jag inte kan hitta filerna, datorn kan heller inte hitta kameran och det är där problemet ligger.

Datorn kan helt enkelt inte hitta kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej förlåt jag ville bara ha mer info om vad problemet va för först så lät det som att du bara undrade hur man öppnade rutan när den inte kommer upp automatiskt men ne försök att ge mer info så kanske någon annan kan hjälpa :) funkar sladden med andra kameror till exempel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan nog spara dig en massa trubbel genom att påstå följande.

Jag hade ett helvete att få mitt XP att funka med min HV20. Problemet har jag för mig var att den firewire drivrutinen som fanns med i den versionen av XP inte stöder alla hastigheterna och att den talar väldigt dåligt med just Canon HDV videokameror.

När jag ställde om kamera till att sända ut vanlig DV så fick det bättre.

Enda programmet jag fick att funka med HDV var Sony Vegas.

Slutade med att jag gav bort datorn.

 

Prova att köra DV och se om det funkar.

För att kunna hjälpa bättre så behöver vi veta:

Operativsystem

Dator spec.

Videoredigeringsprogram

Osv.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan nog spara dig en massa trubbel genom att påstå följande.

Jag hade ett helvete att få mitt XP att funka med min HV20. Problemet har jag för mig var att den firewire drivrutinen som fanns med i den versionen av XP inte stöder alla hastigheterna och att den talar väldigt dåligt med just Canon HDV videokameror.

När jag ställde om kamera till att sända ut vanlig DV så fick det bättre.

Enda programmet jag fick att funka med HDV var Sony Vegas.

Slutade med att jag gav bort datorn.

 

Prova att köra DV och se om det funkar.

För att kunna hjälpa bättre så behöver vi veta:

Operativsystem

Dator spec.

Videoredigeringsprogram

Osv.

 

/KN

 

 

System:

 

Microsoft Windows XP SP3

 

AMD Athlon 64 X2 Dual

Core Processor 5000+

2.61 GHz, 3,00 Gb RAM

Testat redigeringsprogram: Sony Vegas Pro 8

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa kameran i en annan dator. Funkar inte det, är troligen firewireporten i kameran död.

(Väldigt lätt hänt om man slarvar med 6-polskabeln vid anslutning.)

 

/Max

 

 

Ingen fara. Problemet är nu fixat. Grejen var att porten inte ens var på satt.

Gick in i BIOS och såg där att Firewire porten var avstängd.

Nu fungerar allt som det ska. men tack för er hjälp

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa kameran i en annan dator. Funkar inte det, är troligen firewireporten i kameran död.

(Väldigt lätt hänt om man slarvar med 6-polskabeln vid anslutning.)

 

/Max

 

Av vilken anledning skulle det vara lätt hänt? Kamerans FW-port har endast TPA-, TPA+, TPB- och TPB+. Dessa signaler är även dom hot swap.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den sexpoliga anslutningen går, med lite våld och vilja (och dålig sikt - ex bakom en dator), att kortsluta om man försöker få i den åt fel håll. Har snackat med MÅNGA användare genom åren som pajjat sina FW-portar på det sättet.

 

En mediaskola jag känner till bytte kretskort i sina DSR-11 bandare för nästan 60 papp under ett läsår pga slarviga elever.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Har haft samma problem i ett halvår nu. Tidigare har det fungerat att videoredigeringsprogrammet (Pinnacle Studio 12 samt Premiere Elements 7) hittat kameran för import av HDV-film. Men efter några månaders uppehåll av videoredigeringspyssel gick det plötsligt inte att importera. Jag provade på mina två äldre datorer med Pinnacle 12 men utan resultat. Jag köpte nytt firewire-PCIkort, ny sladd samt provade med min gamla DV-kamera Sony men ej heller den ville fungera. Nu har jag gett upp och just beställt en Canon Legria S100 med minneskort. Men jag måste ändock hitta lösning på problemet då jag har videofilmer som ej kunnat överföras tilldatorn. Går det att koppla HV20 till Legrian och föra över materialet till minneskortet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...