Gå till innehåll

Det här med att att kameran känner av filmen?


Spiritual_Chaos

Recommended Posts

Filmen kommer antingen hittas som 40T eller 160T, dvs kommer överexponeras lite (40T) eller underexponeras mycket (160T). Sätt i kasetten och jämför kamerans ljusmätares värde med en extern ljusmätare så vet du vad kameran identifierat filmen som.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låt säga att du testar din kamera utomhus en dag med stark sol runt kl.12 - med dagsljusfilter 85b har din ektachrome film 40 ASA. Sunny 16 rule säger då att om du har samma slutartid som ASA på filmen så ska du sätta bländaren (f-stop) till 16. Och detta kommer stämma ungefärligt eftersom slutartiden vanligen är 1/48 - 1/60 när man kör 24 fps.

 

Så om du kör 24 fps med denna 40 ASA film (med 85b filter) bör du kunna följa tabellen som jag länkar till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm.. har aldrig tänkt på det här med filter (något man måste köpa till extra då?). Trodde Echtachrome64T var gjord för utomhu8sbruk, men såg nu på förpackningen att den är balanserad för 3200K och på framsidan är det ju en liten tabell som skriver att man ska ha filter för utomhusbruk.

 

Hade tänkt gå ut och filma idag, det går alltså inte bara gå utomhus och filma med den här filmen hur som helst? Den är gjord för inomhusbruk?

 

(denna fråga är lite frånkopplad från det här med hur kameran uppfattar filmen men hoppas man kan få ett snabbt svar ändå... tråkigt om jag inte kan gå ut och filma idag :/)

 

EDIT: Kom på att jag har en liten knapp med en solsymbol (och glödlampesymbol), switchar jag på den så kanske kameran ställer in filter som funkar bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...