Ursprungligen postat av
Max_H
Det är MÅNGA frågor av typen "Jag har problem - det kraschar... HJÄLP". Det känns som att det är lika smart som att ringa Volvo-verkstaden och säga "Hjälp, den startar inte" - och glömma att säga att det är brorsans moppe man inte får igång...
Mao - när det kraschar, inte fungerar som tänkt eller bara allmänt bråkar, ta med följande:
1. Vilket program? Och med det menar jag inte "Premiere eller Avid"... Skriv "Jag kör Premiere Pro 1.51 eller Avid Xpress Pro 5.2.1. och mitt projekt är inställt i 1080i HDV"
2. Vilken dator? Samma igen - typ av processor, mängd ram-minne. grafikkort, vilket operativsystem, vilken typ av firewirekort (på moderkortet eller "extra-monterat"), ljudkort etc. Är det ett hembygge, försök ta reda på vilket moderkort också. Kör man något videokort skall det och drivrutinsversion givetvis uppges.
3. Vad kör man för typ av kamera/bandare? DV, HDV, DVD eller P2 eller liknande.
4. En utförlig beskrivning av problemet och vad man testat för att lösa det. Eventuella felmeddelanden ska helst tas med i sin fulla längd (om det inte är en mängd kryptiska siffror i långa rader).
Detta skulle underlätta för alla parter istället för att man måste ställa 10 följdfrågor innan lösningen kommer.
/Max