Gå till innehåll

ljussättningsfråga


jakethesnake

Recommended Posts

Hejsan allihopa.

 

På senare dar har jag börjat lite med ljus. Jag kör mest med bygglampor, men nu har jag köpt ett pack med skrivbordslampor från Ikea. Jag vill få samma känsla innomhus som man får utomhus när det är mörkt ute. Motivet ska lysas upp skarpt från ett håll, så att det bildas skuggor och om jag vill få samma skarpa ljus innomhus slutar det bara med att hela rummet ljusas upp. Jag vill ju att omgivningen ska vara helt mörk, men rummet är ju för litet. Ljuset reflekteras från väggarna och jag får inte de skuggor jag vill ha.

 

Är det någon som har något tips? Man kanske måste ha en gigantisk studio och bygga upp omgivningen där så att ljuset inte når taket och väggarna, jag vet inte?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som att du får se till att skärma av ljuset bättre så att det enbart lyser upp motivet. Du kan även göra väggarna mörkare så att de reflekterar mindre ljus. Ytterligare ett sätt är att se till att ljuskällan är så nära motivet som möjligt.

 

Det är i alla fall några vaga idéer som dyker upp i huvudet. Vad som faktiskt funkar i just ditt fall är svårt att säga.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Du vill alltså ha "månljus" som kommer in från ett fönster typ? Jag skulle ha testat att mörklägga alla fönster och andra beffintliga ljuskällor. Sen skulle jag slå upp en (bygglampa) Genom ett av fönstren från vilket jag vill att ljuset ska komma in och maska det så att det riktas dit där jag har min skådis. Sätt på lite blåfilter på lampan och sen bör det bli fint. Se till att dina higlights är riktigt starka och exponera efter dessa så borde resten av rummet bli mörkt (även om det uppfattas som ljust när man ser på det med blotta ögat)

 

Bifogar två bilder från en animation där du kan se hur ljuset så ut på plats och sen hur det blev i kameran. (detta är ett bevis på att du verkligen inte behöver en gigantisk studio...=))

 

Lycka till!

Jag animerar.jpg

Set-up.jpg

Final.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag minns inte vilket vi använde tyvärr, vi hade ett litet testhäfte med massor av småbitar från en mängd olika filter. De räkte perfekt för oss med tanke på att lampan var ganska liten. Men skaffa något som är blått bara och prova.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 6 månader senare...
  • 2 år senare...
Du vill alltså ha "månljus" som kommer in från ett fönster typ? Jag skulle ha testat att mörklägga alla fönster och andra beffintliga ljuskällor. Sen skulle jag slå upp en (bygglampa) Genom ett av fönstren från vilket jag vill att ljuset ska komma in och maska det så att det riktas dit där jag har min skådis. Sätt på lite blåfilter på lampan och sen bör det bli fint. Se till att dina higlights är riktigt starka och exponera efter dessa så borde resten av rummet bli mörkt (även om det uppfattas som ljust när man ser på det med blotta ögat)

 

Bifogar två bilder från en animation där du kan se hur ljuset så ut på plats och sen hur det blev i kameran. (detta är ett bevis på att du verkligen inte behöver en gigantisk studio...=))

 

Lycka till!

 

Mycket bra visat, mer sådant här på våra trådar.

\\

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...