Gå till innehåll

Hur ofta används fler än en kamera?


Lucio Fulci

Recommended Posts

det brukar finnas olika team,ett som filmar de "riktiga" scenerna där skådepelarna är med och för dialog och sånt, sen finns det ett B team som filmar tträd och sånt skit som man kan klippa in då och då...

i vissa scener, där sakerna endast kan göras en gång, används flera kameror för att kunna klippa från olika vinklar under samma tidsförlopp

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte hur det är i hollywood men hittade detta på SVT iallafall ;)

 

 

Enkameraproduktion:

 

Majoriteten av all produktion av drama och långfilm sker med enkamera-teknik. Skådespelarna spelar upp varje scen flera gånger, olika bildvinklar filmas med en enda kamera.

 

 

Flerkamera-produktion:

 

Flerkameraproduktion används i många sammanhang, dels för direktsändningar (t ex nyheter, sport, debatt-/pratprogram och stora evenemang som melodifestivalen), dels för viss dramaproduktion och förinspelade underhållningsprogram samt t ex magasinsprogram.

 

 

Källa : http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22076&a=299561

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=alleballe88]Sen då man filmar med fler kameror sammtidigt, så går ju scenen snabbare att filma och få klar, på så vis tjänar man pengar och tid.

//Alex[/citat]

 

Inte nödvändigtvis. Att rigga två kameror på en filminspening kan ibland vara tidskrävande beroende på vad det är som ska fimas och hur man ljussatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

fantastiskt onödig knappologisk fakta

 

Sista scenen i Toom Raider första filmen filmades med så många kameror att de var tvugna att gå in till grannproduktionen och låna några extra bara för säkerhets skull. Vill minnas att man hade 8 eller 10 kameror på den scenen. Vilket är ovanligt många kameror.

 

De första försöken med bullet time för matrix som john Gaeta (rätt namn?) designade behövde om jag mins rätt 36 kameror eller fler en kamera var 10:e grad .... men det ursprungliga förslaget (tror det var genierna på ILM som kom på den) var att spänna fast en raket av typen JATO på en kamera som satt fast på ett spår av något slag, men kameran skulle inte må bra av en accelaration på runt 100G =) Fina fakta från MatriX Revisited =)

 

Ha det gött!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man avnänder flera kameror när nån står och pratar och du vill ha olika vinklar på den som pratar som exempel en tjej står och pratar och du vill ha en inzoomat bild på hela hennes ansikte och kanske en bild på endast hennes ögon.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pld]Man avnänder flera kameror när nån står och pratar och du vill ha olika vinklar på den som pratar som exempel en tjej står och pratar och du vill ha en inzoomat bild på hela hennes ansikte och kanske en bild på endast hennes ögon.

 

/Jesper[/citat]

 

Så kan man göra, men det är nog vanligare att man inte gör så.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pld]Det kanske var ett dåligt exempel av mig men det jag menar är att du inte bara använder flera kameror när du gör stunttricks.[/citat]

 

Den mesta dramaproduktionen görs med en kamera. TV-teater och såpa görs med tre kameror. Några få regissörer använder två kameror för långfilm. George Lucas t ex. Men att använda två kameror anses okonventionellt i branschen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilket ju inte gör dem det minsta oviktiga med andra ord. Eftersom filmen blir bra av dom. ;)

 

Det finns ju egentligen bara två anledningar att använda fler kameror; "coverage" och konsekvens i skådespeleri. "Covarage" för att man filmar nåt som är jävligt dyrt (typ ett hus som brinner ned) och inte vill ta om och konsekvens i skådespeleri för att man vill göra det lättare för sig i klippningen och kunna ha ett "framförande" i två eller fler utsnitt.

 

"Detaljer" lämnar man numera allt oftare till Second Unit. Det är ett B-team som filmar saker som närbilder på klockor och telefonlurar som lyfts och närbilder på datorskärmar o dyl. Second Unit befinner sig aldrig på samma plats som First. Dom skulle bara vara i vägen och dra ned inspelningstempot.

 

Att jobba med två kamera och två team på samma plats är extremt förvirrat. Jag har gjort det en gång på en 35mmproduktion och insett i praktiken att det inte går. Teamen blir bara irriterade på varandra när dom får vänta eftersom olika bilder kräver helt olika förberedelser. Man ljussätter t ex helbilder och närbilder olika och en komplicerad skärpedragning kan fördröja en inställning. Och behöver man göra två skärpedragningar och fuska perspektiv (som man gör hela tiden på film) funkar det inte alls med två kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja ,du Munthe kan bidra med praktiska erfarenheter hur illa samarbete kan te sig.Alla vill allt.Ingen fattar nåt.Var har alla kvinnor tagit vägen som kan lappa ihop ofullständiga helheter.Rekvisita o dyl.Så att det flyter mellan övergångarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag kör med flera kameror så ofta jag kan. När jag reser, har jag alltid med en liten reservkamera Sony DCR PC330E i bagaget bla för att göra back up på banden.

 

Den kameran sätter jag gärna upp på ett trebentstativ med vidvinkel och automatik, så att den tar en helbild över platsen, medan jag själv jobbar med den stora kameran, numera Sony HDV FX1E, och tar mer kreativa bilder. Detta underlättar klippningen enormt mycket. Man har alltid en vid bild att gå tillbaka till och ett jämnt ljud.

 

Jag räddades av detta nu i januari nere i Saharas södra utkanter, där jag bla besökte tuaregernas ökenfestival. Jag filmade en av dogonfolkets maskdanser. Strax innan hade stora kameran gått i backen, så ljuddelen utan att jag visste det hade pajat. Jag filmade en halvtimmes afrikansk dans och upptäckte sedan att stora kameran saknade ljud. Men jag kunde rädda allt i redigeringen genom att synka stora kamerans bilder till lilla kamerans ljud och dessutom använda en del av lilla kamerans bilder. Dansarna hade utan att jag visste även spelat mot lilla kameran medan jag jobbade på annat håll.

Även vid intervjuer och dialoger är det mycket bra med två kameror. Du slipper en massa zoomningar, panoreringar och omtagningar. Ta en tvåbild med en fast obemannad kamera och köra tätare bild med den bemannade.

Och gör du inspelning för dvd med flera kameror kan du låta tittarna välja vilken bildvinkel de vill se.

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Man använder oftast 1 kamera. Men allt handlar så klart om pengar. När man filmar brukar man oftast använda 1 kamera såvidare det inte är någon scene då man bara har 1 take eller om det är någon större krigs scene. Vet dock at Tony Scott brukar använda 2-3 kameror för en hel del scener i hans filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det handlar inte bara om pengar utan om metodologi (eller vad tusan det heter på ren svenska). Alla regissörer strävar i hela sina karriärer efter att hitta en metod för att spela in sina filmer. En eller fler kameror är ett val man gör för den metod som passar bäst. Vissa regissörer känner sig slarviga och odiciplinerade med flera kameror rullande medan andra ser möjligheter att fånga tillfälligheter i flera utsnitt. För en del sparar flera kameror tid och för andra blir det oerhört tidskrävande att behålla kontrollen på fler kameror. Det är högst individuellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ähm, inte för att det spelar nån roll alls men när jag filmar har jag oftast fler en en kamera till alla scener. Då får man mer vinklar att välja på och klippningen blir roligare. Så om man har resurser varför inte?

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner du att du får konsekvens/precision i utsnitten och kontinuitet i ljussättningen och ljudteknikern inte får för jobbigt med motorljud/elektroniksurr från för många källor så är det ju en utmärkt metod.

 

Jag drar själv mer ocb mer mot tvåkamera för dialogscener (har egentligen aldrig jobbat med det i någon av mina filmer förutom min första där jag använde en B-kamera för vissa actionscener och fyra kameror för ett ganska dyrt stunt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog en viss skillnad mellan dokumentär film/video och feature/drama.

När du har möjlighet att regissera skeendet och ta om, så kan du kanske uppnå större perfektion med en enda kamera. Det kan ju t ex vara svårt att göra en dramatisk ljussättning som håller för flera olika kameravinklar.

Jag själv har dock främst jobbat dokumentärt och nyhetsmässigt. Då kan man ofta inte göra omtagningar, och ljuset är det befintliga plus en lättande kameralampa och kanske ett huvudljus på stativ. För att våga jobba nära och kreativt med en kamera kan en extra helbildskamera (eller flera kameror längs motivets/objektets rörelseväg) vara en trygg lyx.

Med andra ord: Som dokumentärfilmare jobbar du i nuet och måste skildra skeendet i realtid. Som feature-/dramafilmare härskar du själv (i viss mån) över tid och rum och kan i större utsträckning själv bestämma din arbetsmetod.

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Munthe]Det finns ju egentligen bara två anledningar att använda fler kameror; "coverage" och konsekvens i skådespeleri. "Covarage" för att man filmar nåt som är jävligt dyrt (typ ett hus som brinner ned) och inte vill ta om och konsekvens i skådespeleri för att man vill göra det lättare för sig i klippningen och kunna ha ett "framförande" i två eller fler utsnitt.[/citat]

 

Coverage omfattar även att filma om samma sak flera gånger eller från olika vinklar, med samma kamera. Måste inte filmas med två kameror för att det ska vara "coverage"...

 

 

Sen som påpekar senare, 1 eller flera kamerar handlar inte bara om pengar. Handlar även om stil och metod hos regissören/fotografen...

 

Jag vet att i Heat då Pacino och DeNiro snackar så använder de två kameror.

 

Men oftast så är det nog snabbare och därmed billigare att filma med en kamera och ta om tagningen.

 

Sen om man filmar med olika stilar osv. Finns ju sådana som är mer för vidvinkel och andra som vill ha zoom, då kan man inte blanda och ha två kameror bredvid varandra utan att variera mellan zoom/vidvinkel eller filma kameran.

 

Jag personligen använder gärna flera kameror om det är möjligt och om det inte gör så ljussättningen tar mycket längre tid...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...