Gå till innehåll

casino83

Medlemmar
  • Inlägg

    481
  • Blev medlem

Allt postat av casino83

  1. Skate- eller inlineshjul fungerar faktiskt otroligt bra. De är tysta och rullar nästan friktionsfritt. Om du inte tror att det håller - kör på fler hjul istället. Vissa lösningar har både 16 och 32 hjul totalt på en dolly. Hjulen på din bild är egentligen två olika: vanliga hjul som är avsedda för att gå på golv - och därmed sätter krav på mycket jämnt golv. Sedan i mitten så sitter "timglashjul" avsedda för track/spår. Så vitt jag vet är det rätt klurigt att få tag på såna "timglashjul" som (A) låter väldigt lite samt (B) har kullager som underlättar rullningen.
  2. 1. Inspelning Vi spelade in en sån video i helgen. Har du tillräckligt med ljus, spela in i 50i, vilket gör att du kan rendera om till annan hastighet relativt lätt. Vi spelade dock in på 25P - vilket fungerade bra. 2. Låten Vi upptäckte att dubbel hastighet på låten blev tok för snabbt. Körde därför istället med 150% hastighet. I vår musikvideo var artisten en tjej som sjöng och dansade sexigt framför kameran - vår instruktion var att hennes dansrörelser skulle vara i halva takten jämfört med musiken! 3. Rendering till slow motion Vi använde en plugin, Twixtor, för att rendera om det filmade materialet till 75% av inspelad hastighet. Blev otroligt bra!
  3. Problemet är som sagt bara att jag redan har 9 timmars material som är grovklippt till ca 45 minuter fördelat på hundratals klipp. Dessa ska sedan resultera i 8 st kortfilmer à 2 minuter. Jag undrade mest om det gick att få ut dessa (lossless/native) ur Premiere... Hur som helst verkar det som att det vore en vits med att lära sig AviSynth - även om det inte passar för detta projekt i nuläget.
  4. Max: Vad spelar egentligen jämna pixelvärden för roll (57% jämfört med 58%)? Menar du jämna siffror eller menar du proportionerligt jämna, dvs förhållandet höjd-bredd? Har surfat runt och hittat en intressant artikel kring HD -> SD. Dock inte helt tillfredställande i mitt fall - men när man påbörjar ett projekt. HD to SD DVD - Best Methods: http://www.precomposed.com/blog/2009/07/hd-to-sd-dvd-best-methods/ En fråga i övrigt angående HD->SD: Gissar att det blir bättre slutresultat om man redigerar i en HD(V)-sequence och renderar till SD-format (Pal DV) i exporten än att man redigerar HDV-material som man skalar ner i en SD-sequence och renderar till Pal DV.
  5. Hypotetisk fråga! Jag har en videosekvens som är en halvtimme i HDV (.m2t), styckar upp filen i Premieres timeline till tio olika klipp à en minut som jag vill behålla och använda. Kan jag då exportera/spara dessa till native HDV/.m2t? Varför skulle jag vilja det då? Jo, för att eventuellt köra dessa i AviSynth eller liknande för att sedan kunna ta tillbaka dem i ny timeline. (Jag har redan 9 timmars material som jag har grovklippt, men upptäckt att downscale till SD inte ger den kvalitet jag önskar).
  6. Den nedskalning som jag använt är helt enkelt att förminska HDV-materialet i tidslinjen så att det passar DV Pal widescreen. Dock upplever jag att resultatet blir en aning pixligt vid renderingen. Använder jag mig av fel metod vid skalningen eller inbillar jag mig? (Renderat till okomprimerad AVI, progressiv) Jag undviker gärna externa programvaror som AviSynth mfl eftersom vissa klipp inte är nedskalade fullt ut...
  7. Jag är lite sugen på JVC:s GY-HM700. Verkar välbyggd, har bra ergonomi och en bildkvalitet bara snäppet under (dyrare) Sony EX3. JVC:n spara filerna på billiga minneskort och filformatet är QuickTime. Man säger också att filerna kan tas in direkt i Final Cut. Nu undrar jag, jag har ju redigerat Quicktime-filer tidigare i Premiere... Men är denna kamera på något sätt olämplig för redigering i Premiere? Och... inte minst, har Premiere några svagheter när det gäller Quicktime-format?
  8. Okej, det förklarar saken! Man kan bli lite "lurad" när saker nästan fungerar :)
  9. Jag har ett litet, men antagligen lätt bekymmer: 1. Jag kopierar ett videoklipp från ett projekt och klistrar in i ett annat 2. När jag sedan flyttar runt själva videoklippet så följer inte ljudet med i tidslinjen, utan stannar kvar på sin ursprungliga plats. Hur gör jag för att ljudet ska följa sitt videoklipp?
  10. Jag var också på IBC - otroligt mäktig mässa! Men Max - vad kommer de grafikkorten att kosta?
  11. Wow... eller pust... hmmm, kanske till och med suck :) Inte enkelt det här... Jag blir bara så förb-ad när jag ger instruktioner till de som filmar att de ska filma progressivt och så skiter de i instruktionen för att de själva anser att interlacat blir bättre. Nu måste jag dock göra det bästa av situationen och då är frågan vilken workflow som kan göra att allt material uppfattas som progressivt...
  12. Du som verkar ha koll :)

     

    Såg ditt svar på en tråd om blandat material (DV, HDV, interlace och progressivt).

     

    Hur tycker du att man gör bäst? Stoppar in allt material som man vill ha det, interpretar (som du säger)... och sen då?

     

    1. Ska man gå in på klippen (de interlaceade) i tidslinjen och välja "Field options" -> "Always deinterlace" eller behövs inte det?

    2. Rekommenderas plugin eller annat?

     

    Syftet är att dels exportera progressiv version, men även widescreen DVD-version...

     

    Dessutom är ju interlaceat DV och HDV olika i lower/upper fields.

     

    Klurigt det här :)

  13. Jag har en sån kamera - och bildkvaliteten är väl sådär. Ge mig någon dag så ska jag leta fram några "råfiler" till dig. Vidvinkeln är riktigt bra! Komprimeringen på filmen är relativt hög... Dock får du självfallet betydligt bättre bilder med din Canon och undervattenshus. Skicka din mailadress!
  14. När man vill ta bort ett tom mellanrum mellan två klipp, då använder man ju lämpligen "ripple delete". Men... om man har en tidslinje med en timmes material som man har rensat - och har typ 50 klipp med en massa mellanrum... HUR får man enklast bort alla dessa? Gissar att det finns något smartare än att göra enskilda ripple deletes mellan varje!
  15. Nu ser iofs min prototyp väsentligt enklare ut än den där - dessutom har den fyra hjul, vilket har såväl för och nackdelar. Men jag håller på att utveckla en ny version som kommer att bli rätt avancerad. Mycket möjligt att den blir motordriven också... Ett av ca hundra projekt på den eviga listan :)
  16. Jag har byggt en skater dolly (eller rättare sagt en första prototyp) som fungerar riktigt bra med inlineshjul. Ja, det lilla skaket kom från ojämnheter i golvet. Annars rullar den hur bra och friktionsfritt som helst. Man är verkligen tvungen att hålla igen med kraften när man skjuter på den :) Jo, 360-åkningen blev rätt cool! Har tyvärr ingen bild på den tillgänglig just nu, men se nedan länk så får du en uppfattning. Exempel: http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=168839&highlight=skater+dolly
  17. Dessa klipp är helt oredigerade och visar bara några kameraåkningar inför musikvideo åt Johnny Glaas. Viss stabilisering kommer att behövas för att det ska bli mer "smooth". Totalt finns ca 20 tagningar över hela låten - som inom kort ska klippas ihop och ljudsättas med det korrekta ljudspåret! http://exposureroom.com/members/Clashy.aspx/assets/d1f0b9dd7bb647d2a73da3799c4efd5d/ Hoppas att det kan ge inspiration åt andra!
  18. Allt material var egentligen filmat för andra syften - så, ja - som trailer blev det rätt improviserat. (Ehh... övriga filmningen var också improviserad. Som modell handlar det mest om att visa upp sig). Har precis varit och hämtat material till en "slider". Ska bli mycket intressant att se åkningarna av den. Appropå "kameraåkningar" - jag lägger om några minuter in ett nytt inlägg som heter kameraåkningar där jag visar några trevliga klipp.
  19. Jodå, förstod hur du menade :) Tack för utlåtandet/positiva kritiken. "Kameraåkningarna" var förresten gjorda med en hemgjord variant av skatedolly.
  20. Jag har tidigare gjort ett antal reklamfilmer till TV4 och sällan varit helt nöjd med hur det renderade resultatet har blivit. Jag tycker att färgerna blir blekare! TV4 ska ha materialet i QuickTime, udda fält och med codec MotionJpeg B eller Jpeg2000. Att försöka rendera direkt från Premiere CS4 till denna QT blir fullständigt värdelöst - vilket ju är en gåta! (Max - vad säger du här?). Det jag istället har gjort är att rendera ut materialet (filmat progressivt) till Microsoft Avi, DV widescreen-fil som progressivt material. Tar sedan in AVI-filen i ProCoder3 och renderar till QT MotionJpeg B. Resultatet blir hyffsat - men jag anser att färgerna blir ganska bleka. Lösning?
  21. Passar du i latexkläder då? :)
  22. Jo... Hon håller på att göra en ny webbsida som ska innehålla en massa bilder, videoklipp, intervjuer mm. Därav trailer... som ska marknadsföra sidan och visa en del av det material som kommer att finnas där. Vi håller just nu på att filma en hel del av det materialet. Modellen, Sanna som hon heter egentligen, ska nästa år vara värdinna för en av världens största modeshower inom latex/fetishområdet. Lite kul projekt :)
  23. För några veckor sedan gjorde jag en trailer för en latexmodell. Eftersom jag idag renderade ut en ny version med lite mer kontrast - så tänkte jag att jag lika gärna kunde bjuda er på forumet på ett titt :) http://exposureroom.com/members/Clashy.aspx/assets/02eb8747891a4cf6b030f8ad8d102b3f/
  24. Gissar att man ska intrepreta "lower" med "lower" och inte som "upper", vilket man skulle kunna tolka beskrivningen :) Vidare: Ska man inte göra någon annan deinterlace i detta fall? Bara nöja sig med interpretingen och sedan rendera ut exempelvis till progressivt material? (Ja, eller interlacat för dvd osv). ...eller? Det låter som att det behövs ett steg till, väl?
  25. Mycket välgjorda effekter!
×
×
  • Skapa nytt...