Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hypotetisk fråga!

Jag har en videosekvens som är en halvtimme i HDV (.m2t), styckar upp filen i Premieres timeline till tio olika klipp à en minut som jag vill behålla och använda.

Kan jag då exportera/spara dessa till native HDV/.m2t?

Varför skulle jag vilja det då? Jo, för att eventuellt köra dessa i AviSynth eller liknande för att sedan kunna ta tillbaka dem i ny timeline. (Jag har redan 9 timmars material som jag har grovklippt, men upptäckt att downscale till SD inte ger den kvalitet jag önskar).

Postad

Förstår inte vad du skulle vinna på att ha en massa småklipp. Dessutom måste dessa i så fall klippas med start på keyframes och sen exporteras utan omrendering, alltså med den ursprungliga videoströmmen intakt, om du inte vill förlora kvalitet.

Ta istället in din halvtimmesfil direkt i Avisynth och plocka ut dom rutor du behöver med:

Directshowsource("Filnamn")

trim([startruta],[slutruta])

eller liknande.

Vill du sammanfoga flera olika bitar från originalet så lägger du lämpligen resultatet av directshowsource() i en variabel så kan du enkelt trimma ut olika bitar och sen sammanfoga dom med ++ -operatorn eller göra mjuka övergångar med dissolve() etc. (Till slut upptäcker du att du egentligen inte längre behöver Premiere alls, he, he...)

Sen skalar du bara om med:

Lanczos4Resize([bredd],[höjd])

och sparar ner till något lossless format eller framservar direkt till Premiere (om Premiere nu fixar sådant...).

Edit:

Om ditt material är interlaced så måste du deinterlaca innan du skalar ner. Ska slutresultatet vara interlaced så blir det ytterligare lite mer komplicerat:

1. Deinterlaca till dubbla bildfrekvensen (bob-deinterlace).

2. Skala ner.

3. Återskapa interlace i SD-format.

Postad

Problemet är som sagt bara att jag redan har 9 timmars material som är grovklippt till ca 45 minuter fördelat på hundratals klipp. Dessa ska sedan resultera i 8 st kortfilmer à 2 minuter.

Jag undrade mest om det gick att få ut dessa (lossless/native) ur Premiere...

Hur som helst verkar det som att det vore en vits med att lära sig AviSynth - även om det inte passar för detta projekt i nuläget.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...