manner Posted October 30, 2006 Posted October 30, 2006 Hej Jag vill ha Avid expres pro men det är ju svin dyrt... men ärlighet varar längst, nu till frågan. Fins det någon prova på veriton av avid expres pro??? och är Avid FX ett separat pogram som man lä instalera som en plug in eller??? 0 Quote
Max_H Posted October 31, 2006 Posted October 31, 2006 Nope. Du får testa Avid Free DV eller gå till en ÅF och testa. /Max 0 Quote
manner Posted November 1, 2006 Author Posted November 1, 2006 ÅF är det åter försäljare???? om det är det vart fins det i Dalarna då?? 0 Quote
Asterix Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 3.1 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Länk till upphovsskyddat material borttagen. Voodoo Film stöttar inte piratkopiering. Mvh lilla_farbrorn Moderator, Voodoo Film forum 0 Quote
manner Posted November 2, 2006 Author Posted November 2, 2006 haha ha jao... men då är det ju inte ärlit ju... men jag har hört att man kan få samma pogram fast mycke biligare om man har student lisens...är det så??? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Jo det stämmer. CSN ger grymma rabatter på Adobe-produkter: http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nationell=235&categoryid=46 0 Quote
Asterix Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 3.1 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Länk till upphovsskyddat material borttagen. Voodoo Film stöttar inte piratkopiering. Mvh lilla_farbrorn Moderator, Voodoo Film forum Haha, vilket hyckleri lilla farbrorn! http://www.voodoofilm.org/polls/?pollid=135 0 Quote
pld Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 haha ha jao... men då är det ju inte ärlit ju... men jag har hört att man kan få samma pogram fast mycke biligare om man har student lisens...är det så??? Japp det finns version för oss studenter men det är ju nedbantat då. Köp det på: http://www.scandinavianphoto.se/?579034 /Jesper 0 Quote
Asterix Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Mediefråga den 17 augusti 2006 Hur har du fått tag på ditt videoredigeringsprogram? Piratkopierat 57 % Köpt i butik 12 % Köpt på nätet 9 % Present eller gåva 5 % Annat sätt 8 % Har inget sådant program 10 % Vad har du för synpunkter på detta lilla farbrorn, ska ni kicka ut 57% av voodoofilms medlemmar? Hah! 1 Quote
EvilElvis Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Mediefråga den 17 augusti 2006 Hur har du fått tag på ditt videoredigeringsprogram? Piratkopierat 57 % Köpt i butik 12 % Köpt på nätet 9 % Present eller gåva 5 % Annat sätt 8 % Har inget sådant program 10 % Vad har du för synpunkter på detta lilla farbrorn, ska ni kicka ut 57% av voodoofilms medlemmar? Hah! Seriöst. Ok, du kör piratkopierat. Är det nåt du är stolt över? Ser du det som en prestation att du lyckats få tag i det? Vad är din poäng? Bara för att 57% kör piratkopierat så betyder ju inte det att Voodoofilm som site helt plötsligt kommer ändra inställning i frågan. Så vad i består hyckleriet? Dessutom, om man nu kör piratkopierat så kanske det är läge att vara lite smidigare än att basunera ut det på ett publikt forum? Kanske tänka: "Hmmm... jag har inte betalat för det här. Det minsta jag kan göra är att trycka F1 och traggla mig igenom manualen". Min privata åsikt om pritakopiering är ointressant. Men faktum kvarstår att Voodoofilm ogillar det, då får man respektera det. Och om man nu likförbannat kör piratkopierat så är ju ett tips att vara lite smidig om man vill ha hjälp och svar på sina frågor. 0 Quote
Munthe Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Håller helt med. Att 57% erkänner att dom använder piratkopierat behöver verkligen inte betyda att 57% är stolta över det. Jag har piratkopierat massor i mina dar men det är ingenting jag är det minsta stolt över. Vad som dessutom är märkligt är att de programn jag verkligen är riktigt bra på är program jag köpt och satsat helhjärtat på från början. En viktig faktor till varför det känns så surt att hjälpa människor som stjäl sin mjukvara är att många, många problem är relaterade till buggar som programpatchar (som ofta inte går att installera på crackade versioner) fixar. Då är all hjälp bara totalt slöseri med tid. Därför är det respeklöst att be om andras hjälp om man sitter på stulen mjukvara. Jag tycker att det är jättebra att voodoofilm börjar ta hårdare tag. Forum som Creative Cow bannar dig för gått om du drar ned brallorna på dig själv och det kommer fram att du är en respeklös dyngamatör som ställer frågor om program du inte äger och inte har möjlighet att buggfixa. Så var glad att du får fortsätta posta, Asterix. 0 Quote
Pace Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Vad har du för synpunkter på detta lilla farbrorn, ska ni kicka ut 57% av voodoofilms medlemmar? Hah! I värsta fall kickar vi bara ut en (1) medlem. Eventuella tolkningar av föregående mening är förbehållet er själva. 0 Quote
Asterix Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Seriöst. Ok, du kör piratkopierat. Är det nåt du är stolt över? Ser du det som en prestation att du lyckats få tag i det? Vad är din poäng? Bara för att 57% kör piratkopierat så betyder ju inte det att Voodoofilm som site helt plötsligt kommer ändra inställning i frågan. Så vad i består hyckleriet? Dessutom, om man nu kör piratkopierat så kanske det är läge att vara lite smidigare än att basunera ut det på ett publikt forum? Kanske tänka: "Hmmm... jag har inte betalat för det här. Det minsta jag kan göra är att trycka F1 och traggla mig igenom manualen". Min privata åsikt om pritakopiering är ointressant. Men faktum kvarstår att Voodoofilm ogillar det, då får man respektera det. Och om man nu likförbannat kör piratkopierat så är ju ett tips att vara lite smidig om man vill ha hjälp och svar på sina frågor. Hyckleriet består i att alla här verkar vara så himla emot piratkopiering och sen samtidigt kör 57% piratkopierat, lite dubbelmoral kanske. Är du så stolt över att du har köpt ett program för 10 000 då? Vart tror du pengarna går? Till Fattiga barn? Tror du att du blir en hjälte? Gör det dig till en bättre filmare? Svar Nej. Jag tycker att det är jättebra att voodoofilm börjar ta hårdare tag. Forum som Creative Cow bannar dig för gått om du drar ned brallorna på dig själv och det kommer fram att du är en respeklös dyngamatör som ställer frågor om program du inte äger och inte har möjlighet att buggfixa. Så var glad att du får fortsätta posta, Asterix. Man behöver inte vara dyngamatör för att man kör piratkopierat, du blir inte automatiskt bättre för att du köpt programmet, den enda som får lida är plånboken. Förstår inte vad du är så stolt över egentligen. Jag tycker det är löjligt att yttrandefriheten ska inskränkas för något som miljontals ägnar sig åt. 0 Quote
Gussyl Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Det här tycker jag var en rolig tråd i sin totalt absurda ologik. 0 Quote
EvilElvis Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Hyckleriet består i att alla här verkar vara så himla emot piratkopiering och sen samtidigt kör 57% piratkopierat, lite dubbelmoral kanske. Är du så stolt över att du har köpt ett program för 10 000 då? Vart tror du pengarna går? Till Fattiga barn? Tror du att du blir en hjälte? Gör det dig till en bättre filmare? Svar Nej. A) Nej, varför skulle jag vara stolt över det? Hade för övrigt aldrig kommit på tanken att fläska ut för det om det inte varit för att mitt jobb betalar kalaset. Jag hade nöjt mig med ett billigare alternativ. B) Jag tror inte, jag VET att pengarna går till vidareutveckling av programvaran, till löner, omkostnader, etc. Jobbar själv med mjukvaruutveckling, det kostar (självklart finns här feta vinstmarginaler etc, etc). Vad dom stackars fattiga barnen har med saken och göra förstår jag inte. C) Hjälte? Nej verkligen inte. Men. Det gör mig berättigad till support så jag slipper ställa ogenomtänkta frågor på ett publikt forum om en programvara jag inte betalat för. D) Nej, varför skulle det göra mig till en bättre filmare? Jag använder vare sig Premiere eller After Effects för att spela in film, det har jag en kamera till. Däremot redigerar jag i Premiere och jobbar med effekter i After Effects. Seriöst. Poängen här är inte någon debatt om piratkopiering. Det handlar bara om det enkla faktum att man får respektera dom regler som gäller om man förväntar sig hjälp. Om man väljer att bryta mot dessa regler, och dessutom sitter och är spydig så känns det lite som att man bränner sina broar. Dessutom förstår jag inte vad yttrandefrihet har med det hela att göra. Så vitt jag vet så är Voodoofilm ett privat forum, och dom har rätt att ställa dom krav dom vill på sina användare. Är Adobes Pro produkter dyra? Ja. Avid? Ja. FCP? Ja. Och som du själv säger, man blir inte en bättre "filmare" av att köra dom mest avancerade programmen. Så varför inte nöja sig med något av dom billigare alternativen? Köp Premiere Elements t ex, inte speciellt dyrt, nog så avancerat, och du har rätt till support. Det är det program jag själv skulle kört om jag inte fått det betalt. Och om man nu ändå tvunget ska köra pirakopierat, varför inte vara lite smidig? Varför inte försöka läsa på så mycket man bara kan innan? Läsa hjälpen (F1)? Osv. Jag förstår att man kanske inte har råd att köpa Adobe Production Studio. Skulle jag själv, som sagt, inte ha som privatperson. Men om man då väljer att piratkopiera det så kanske man inte behöver skylta med det, och dessutom bli upprörd när det påpekas. Det är säkerligen många som får/fått hjälp av t ex Munthe, och alla andra duktiga personer här, som kör piratkopierat. Det tvivlar jag inte en sekund på, men dom väljer att inte stoltsera med det. Jag har som sagt inga riktiga moraliska synpunkter på om du väljer att piratkopiera eller ej. Det är helt upp till dig. Men om man förväntar sig hjälp med rådande regler på forumet så bör man nog undvika att skriva det i bold/italic/all caps. Det var min poäng. 2 Quote
Munthe Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 Man behöver inte vara dyngamatör för att man kör piratkopierat, du blir inte automatiskt bättre för att du köpt programmet, den enda som får lida är plånboken. Förstår inte vad du är så stolt över egentligen. Jag tycker det är löjligt att yttrandefriheten ska inskränkas för något som miljontals ägnar sig åt. Jo, det är bara dyngamatörer som kör piratkopierat. Men märk att jag inte moraliserar över piratkopiering. (Jag erkände ju själv att jag piratkopierat när jag var yngre) För mig är det upp till var och en att bryta mot lagar och ta följderna av det. Du får ju fundera på en stund att det faktiskt finns några på det här forumet som är skickliga och väldigt bra pedagoger som gärna offrar sin tid men som också jobbar på företag som du stjäl från. Det säger sig ju självt att du inte kommer att få hjälp från någon av dom personerna. Om du vill leva på det du pysslar med så är det enda som kommer att drabbas, om du fortsätter stjäla programvara, är din plånbok. Som proffs har du inget alternativ. Du måste kunna utnyttja support från företaget som tillverkar mjukvaran och återförsäljare för att kunna fortsätta. Förmodligen har du inte kommit så långt i ditt användande att du förstår vad det är för behov jag syftar på men om du är seriös så kommer du att förstå det så småningom. Och sedan det här med yttrandefrihet... Jag fattar inte riktigt det där argumentet. Har du stulit PC:n du använder också? Och var det också ett infall av yttrandefrihet? 0 Quote
Asterix Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 A) "Ett billigare alternativ", precis det kan tolkas på olika sätt. B) Min poäng var att pengarna bara går till stora bolagsjättar som är ute efter pengar, inte att hjälpa dig. D) Tror du att du var rolig nu eller? Nej, jag är inte spydig. Det tycker jag främst moderatorerna på detta forum är. Det hela vara mest på skoj, men de verkar ju uppenbarligen sakna den sortens humor. Yttrandefrihet har väl visst med saken att göra. Poängen var dubbelmoralen för voodoofilms inställning till piratkopiering. A) Nej, varför skulle jag vara stolt över det? Hade för övrigt aldrig kommit på tanken att fläska ut för det om det inte varit för att mitt jobb betalar kalaset. Jag hade nöjt mig med ett billigare alternativ. B) Jag tror inte, jag VET att pengarna går till vidareutveckling av programvaran, till löner, omkostnader, etc. Jobbar själv med mjukvaruutveckling, det kostar (självklart finns här feta vinstmarginaler etc, etc). Vad dom stackars fattiga barnen har med saken och göra förstår jag inte. C) Hjälte? Nej verkligen inte. Men. Det gör mig berättigad till support så jag slipper ställa ogenomtänkta frågor på ett publikt forum om en programvara jag inte betalat för. D) Nej, varför skulle det göra mig till en bättre filmare? Jag använder vare sig Premiere eller After Effects för att spela in film, det har jag en kamera till. Däremot redigerar jag i Premiere och jobbar med effekter i After Effects. Seriöst. Poängen här är inte någon debatt om piratkopiering. Det handlar bara om det enkla faktum att man får respektera dom regler som gäller om man förväntar sig hjälp. Om man väljer att bryta mot dessa regler, och dessutom sitter och är spydig så känns det lite som att man bränner sina broar. Dessutom förstår jag inte vad yttrandefrihet har med det hela att göra. Så vitt jag vet så är Voodoofilm ett privat forum, och dom har rätt att ställa dom krav dom vill på sina användare. Är Adobes Pro produkter dyra? Ja. Avid? Ja. FCP? Ja. Och som du själv säger, man blir inte en bättre "filmare" av att köra dom mest avancerade programmen. Så varför inte nöja sig med något av dom billigare alternativen? Köp Premiere Elements t ex, inte speciellt dyrt, nog så avancerat, och du har rätt till support. Det är det program jag själv skulle kört om jag inte fått det betalt. Och om man nu ändå tvunget ska köra pirakopierat, varför inte vara lite smidig? Varför inte försöka läsa på så mycket man bara kan innan? Läsa hjälpen (F1)? Osv. Jag förstår att man kanske inte har råd att köpa Adobe Production Studio. Skulle jag själv, som sagt, inte ha som privatperson. Men om man då väljer att piratkopiera det så kanske man inte behöver skylta med det, och dessutom bli upprörd när det påpekas. Det är säkerligen många som får/fått hjälp av t ex Munthe, och alla andra duktiga personer här, som kör piratkopierat. Det tvivlar jag inte en sekund på, men dom väljer att inte stoltsera med det. Jag har som sagt inga riktiga moraliska synpunkter på om du väljer att piratkopiera eller ej. Det är helt upp till dig. Men om man förväntar sig hjälp med rådande regler på forumet så bör man nog undvika att skriva det i bold/italic/all caps. Det var min poäng. Jo, det är bara dyngamatörer som kör piratkopierat. Men märk att jag inte moraliserar över piratkopiering. (Jag erkände ju själv att jag piratkopierat när jag var yngre) För mig är det upp till var och en att bryta mot lagar och ta följderna av det. Och sedan det här med yttrandefrihet... Jag fattar inte riktigt det där argumentet. Har du stulit PC:n du använder också? Och var det också ett infall av yttrandefrihet? Nej, det är det inte. Men jag kör ju på licenser t.ex. i skolan. Haha, vilken kass och långsökt jämförelse :) 0 Quote
EvilElvis Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 D) Tror du att du var rolig nu eller? Nej, håller med. Den var rätt kass. Verkade roligare innan jag skrev ner det. 0 Quote
Klepoth Posted November 9, 2006 Posted November 9, 2006 Poängen var dubbelmoralen för voodoofilms inställning till piratkopiering. Så om jag förstår dig rätt så skulle du hellre villa se att voodoofilm skulle slänga ut de som nämner att de har piratprogram än att de plockar bort inläggen? Eller skall de bara tillåta att inägg om piratprogram skall få flyta på hur som hellst, att voodoofilm liksom skulle bli en form av knytpunkt där man som amatörflimsskapare kan dela med sig av sina program för varandra? Förövrigt så tycker jag att det är en något underhållande grej (ta inte detta personligt Asterix, det är inte menat som en pik för dig) att så gott som alla förväntar sig att de skulle göra bättre grejer ju dyrare produkter de använder (köpta eller stulna). Skall sanningen fram så är premiere pro, för de flesta här på forumet (kanske även mig ;) ), lika overkill som att använda bazookas för att döda mygg. Om man inte klarar av att klippa en snygg film i AvidFree eller något annat freeware eller opensource program som finns så kommer premiere pro eller de bättre Avid definitivt inte att hjälpa en att göra det. Samma gäller för att skapa diverse effekter. Det är personen bakom som skapar filmen, inte datorn, kameran eller belysningen. Allas snack om de dyraste och finaste branchstandardprogrammen känns för mig som om man är så rädd för att misslyckas så att man hittar på ursäkter för att inte försöka. Säga vad man vill om skoföretaget Nike, men blanbd det intelligentaste som någonsin sagts i världshistorien är: "Just do it!" :) 1 Quote
Munthe Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 Så om jag förstår dig rätt så skulle du hellre villa se att voodoofilm skulle slänga ut de som nämner att de har piratprogram än att de plockar bort inläggen? Eller skall de bara tillåta att inägg om piratprogram skall få flyta på hur som hellst, att voodoofilm liksom skulle bli en form av knytpunkt där man som amatörflimsskapare kan dela med sig av sina program för varandra? Förövrigt så tycker jag att det är en något underhållande grej (ta inte detta personligt Asterix, det är inte menat som en pik för dig) att så gott som alla förväntar sig att de skulle göra bättre grejer ju dyrare produkter de använder (köpta eller stulna). Skall sanningen fram så är premiere pro, för de flesta här på forumet (kanske även mig ;) ), lika overkill som att använda bazookas för att döda mygg. Om man inte klarar av att klippa en snygg film i AvidFree eller något annat freeware eller opensource program som finns så kommer premiere pro eller de bättre Avid definitivt inte att hjälpa en att göra det. Samma gäller för att skapa diverse effekter. Det är personen bakom som skapar filmen, inte datorn, kameran eller belysningen. Allas snack om de dyraste och finaste branchstandardprogrammen känns för mig som om man är så rädd för att misslyckas så att man hittar på ursäkter för att inte försöka. Säga vad man vill om skoföretaget Nike, men blanbd det intelligentaste som någonsin sagts i världshistorien är: "Just do it!" :) Perfekt uttryckt Klepoth! Som sagt tidigare: Vad är det för fel på Premiere Elements? Har man som jag behov av att jobba i t ex HD-upplösning mot HDCAM-bandspelare eller okomprimerad SD mot Digibeta-bandare så är ju kostnaden för själva programmet en fis i världsrymden. Vad en ambitiös amatör ska med dom funktionerna till verkar ju smått mystiskt. Det är ju kalas att företagen börjat inse att det behövs bantade versioner av programmen och att dom släppet billiga och ibland gratisversioner av vad som i grund och botten är samma program. Nej, det är det inte. Men jag kör ju på licenser t.ex. i skolan. Haha, vilken kass och långsökt jämförelse :) Jo det är det. Och på vilket sätt är det en kass jämförelse. Om du gör en film, spenderar ett par tre år av ditt liv på den och jobbar som en galning på att få den finansierad och jag sedan kopierar din film för att kolla på den gratis, är det yttrandefrihet? Om jag stjäl filmen med hjälp av en p2p-klient eller helt enkelt bara snor den på Statoil - finns det någon skillnad? Är någonting mindre stöld för att det är lättare att stjäla? Vore det mindre dubbelmoral om det här forumet lämnade ut kontaktuppgifter till bra hälare av stulna PC-maskiner? Jag förstår faktiskt inte skillnaden. Förklara gärna det där med yttrandefrihet för jag förstår det inte. Ett forum som det här skulle aldrig kunna omfattas av yttrandefrihetslagar eftersom det handlar om elektronisk text. Och text omfattas av tryckfrihetslagar. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Filip_14, ditt inlägg har flyttats ut till ett eget ämne. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11284 0 Quote
manner Posted November 24, 2006 Author Posted November 24, 2006 men om man köper från denna sidahttp://www.scandinavianphoto.se/?579034får man med deras efekt grejer där man kan klippa ut mäniskor å få masken att röra sig eter så sådär som dom visar på deras filemer på deras hemsida?? 0 Quote
Recommended Posts