policy Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Hej jag är bara nyfiken och undrar hur många av er har fortsattit efter att ni blivit totalt sågade på idee stadiet. Eller har ni överget ideen och börjat med ngot annat? Skulle vara kul att veta:) 0 Quote
Pace Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Personligen tycker jag inte det finns bra eller dåliga ideer. Det finns bara bra eller dåligt formulerade ideer. 0 Quote
Bleckert Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Personligen tycker jag inte det finns bra eller dåliga ideer. Det finns bara bra eller dåligt formulerade ideer. måste hålla med! har inte blivit sågad på någon idé men jag tycker att det ska mycket till för att såga en idé helt! man kan såga någons manus eller synopsis medan idén kan vara bra! jag skulle nog personligen fortsatt för att motbevisa den som sågade mig. bara för att en person säger att din idé är dålig betyder ju inte det att den är det, det är ju bara dennes åsikt. 0 Quote
jonkanon Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Annars kan man göra som Uwe Boll. Skit i alla, och gör det till ett varumärke med mindre bra saker :) Vem är det som sågar, varför sågar de idéen. Kan de motivera sågningen. Då borde du kunna börja se vad i idéen som gör att den blir sågad. Sen beror det ju på vad du ämnar göra. I sketch sammanhang, när man producerar tonvis med material så hinner man inte förfina idéer av mindre intressant sort. Men gäller det en film så är ju grejen att jobba med den tills den är redo att gå i produktion. Sen kan det ta tio år, eller två dagar. Det är individuellt. Men om någon ger mig 5 tusen för att läsa ett manus. Så säger jag rätt ut vad som är skit och vad som inte är det. För min funktion är ju att se till att de 20 miljoner som läggs på projektet är välinvesterade pengar, inte smeka någons ego medhårs. :) Men som pace sa. Det gäller att formulera sig rätt för den idé man jobbar med. Och ibland är det väldigt svårt att hitta rätt infallsvinkel. Och då kanske det är onödigt att lägga energin på någon som är svårlöst, när man kan använda den till något annat. Men uttrycket "kill your darlings" finns av en anledning, och din stolthet får aldrig vara drivkraften. Utan kvalitén i projektet och visionen ska vara drivkraften. /j 0 Quote
Per Lind Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Kan man inte ta kritik skall man inte syssla med offentliga alster och framförallt inte lägga ut bilder på internet. Kritik är både positiv som negativ. Av kritik lär man sig att bli bättre och att utvecklas. Dock skall man inte ta åt sig av enstaka stavelser utan med kritik skall följa en förklaring varför det är bra eller dåligt. -Per 0 Quote
TheBrotherOfLight Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Jag har ätit upp ett antal sågningar under min tid här men trots det fortsatt att skriva. Förut var jag förjäkla kass på att bemöta kritik, och ingenting har väl egentligen förändrats. Fast lite bättre har jag nog blivit. Eller ganska mycket bättre. Nu har jag till exempel dammat av ett gammalt manus som blev kapat med motorsåg här förut. Det är en himla prestation måste jag säga. ;) 0 Quote
TomStac Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Om man inte följer den dramaturgiska standardmallen (drama) och bryter mot gense filmiska schabloner så är riskten stor att man får kritik för det. Frågan är hur man skall ställa sig till det som manusförfattare. Måste man skriva ett manus först som håller det dramaturgiska "måttet" innan man kan bryta mot mallen? Eller skall man följa sitt hjärta, dvs. det som man själv känner fungerar? Även om man inte har mångårig erfarenhet i branschen? Jag vet inte (för jag är novis och nybörjare), men jag misstänker att många originella manus har varit tvungna att anpassa sig inom branschens råmärken för att kunna spelas in, därför att man antingen är rädd att satsa på osäkra kort eller helt enkelt för att branschen är konservativ. Sedan behöver man inte vara en Uwe Boll så fort man följer sin egen väg. Jag är övertygad om att man måste tro på sina idéer om man skall satsa på filmbranschen (det gäller iofs allt man företar sig med, oavsett bransch) men att man samtidigt måste våga bolla sina idéer. Man måste dock vara noga med vem man bollar dessa idéer med. Personligen är min fru mitt bästa bollplank då jag har ett stort förtroende för hennes känsla för estetik och konst. Förtroende är väl ett honörsord. Egentligen borde man inte lägga upp saker på detta forum om man har bestämt sig för att låta detta styra ens projekt, men det kan vara intressant ändå att höra vad andra tycker om en idé. Det är lite grann som en testpanel/testpublik; man visar sin film för en samling människor och ser hur de reagerar. Personligen anser jag att en testpanel INTE får vara avgörande för hur en film skall klippas. BLADE RUNNER är väl det bästa exemplet på detta. Bara för att publiken blev bestörta över det öppna och ganska mörka slutet så beslutade sig några fega krukor till producenter att lägga till ett gott slut. Idioti! Samma sak gäller när man lägger upp ett synopsis eller ett manus på forum som det här. Man måste ha en integritet som konstnär, även om man har valt film som sitt uttrycksmedium. 0 Quote
TheBrotherOfLight Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Om man inte följer den dramaturgiska standardmallen (drama) och bryter mot gense filmiska schabloner så är riskten stor att man får kritik för det. Frågan är hur man skall ställa sig till det som manusförfattare. Måste man skriva ett manus först som håller det dramaturgiska "måttet" innan man kan bryta mot mallen? Eller skall man följa sitt hjärta, dvs. det som man själv känner fungerar? Även om man inte har mångårig erfarenhet i branschen? Jag vet inte (för jag är novis och nybörjare), men jag misstänker att många originella manus har varit tvungna att anpassa sig inom branschens råmärken för att kunna spelas in, därför att man antingen är rädd att satsa på osäkra kort eller helt enkelt för att branschen är konservativ. Sedan behöver man inte vara en Uwe Boll så fort man följer sin egen väg. Jag är övertygad om att man måste tro på sina idéer om man skall satsa på filmbranschen (det gäller iofs allt man företar sig med, oavsett bransch) men att man samtidigt måste våga bolla sina idéer. Man måste dock vara noga med vem man bollar dessa idéer med. Personligen är min fru mitt bästa bollplank då jag har ett stort förtroende för hennes känsla för estetik och konst. Förtroende är väl ett honörsord. Egentligen borde man inte lägga upp saker på detta forum om man har bestämt sig för att låta detta styra ens projekt, men det kan vara intressant ändå att höra vad andra tycker om en idé. Det är lite grann som en testpanel/testpublik; man visar sin film för en samling människor och ser hur de reagerar. Personligen anser jag att en testpanel INTE får vara avgörande för hur en film skall klippas. BLADE RUNNER är väl det bästa exemplet på detta. Bara för att publiken blev bestörta över det öppna och ganska mörka slutet så beslutade sig några fega krukor till producenter att lägga till ett gott slut. Idioti! Samma sak gäller när man lägger upp ett synopsis eller ett manus på forum som det här. Man måste ha en integritet som konstnär, även om man har valt film som sitt uttrycksmedium. Läsvärt inlägg. Håller med till punkt och pricka. Ett exempel när manusförfattare påverkas av andra är väl ändå Matrix-trilogin. Den första filmen var en rättvis bild av Wachowskibrödernas vision, men inför uppföljarna så låter de producenterna lägga sig i. Kanske är det därför som de filmerna fick blandad kritik. 0 Quote
gorse Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Mja, man behöver ju inte följa de kommentarer man får, men de är värdefulla att lyssna på och beakta. Jag lyssnade på ett radioprogram häromkvällen. Det handlade om folk som skrev i största allmänhet, tex romaner. De skulle ge goda råd till blivande författare. Rent genrellt repetereade de om och om igen; Disposition!! (Skrivvärldens motsvarighet till dramaturgi). En berättelse har en början, en mitten och ett slut. Ett annat viktigt trick var att unvika upprepningar, och till sist det trick jag tyckte var smartast; Läs högt vad du skrivit. Går det inte att läsa med flyt utan man råkar haka upp sig, så är det dåligt skrivet. Ofta syns det inte i text, men hörs tydligt när man läser högt. Och då märker man också om tex meningar upprepat slutar på samma ord, eller ord som låter lite lika. Ett varningstecken, sa de, är när testpersonerna som läser inte fattar vad man skrivit eller att man måste förklara, så har man skrivit otydligt. Gränsen mellan förutsägbarhet och obegriplighet är tusan så smal. 0 Quote
jmalmsten Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Om sanningen ska fram med bladerunner så är inte Ridley helt oskyldig heller...;) i ett svagt ögonblick tyckte han att det kanske skulle vara bättre med ändringarna... Voiceovern fanns med i nästan alla manusversioner fast en ny skrevs efter testvisningen... Men överhuvudtaget så blir man mer och mer härdad av kritik, man slutar lyssna på de som endast säger "skit" "kasst" eller liknande helt utan motivering. Innan jag satsade på film så hängde jag ofta i Manga-forum för konstnärer och la upp grejer där för kritik. Lärde mig fruktansvärt mycket av det. Och fick mig att nästan helt sluta chatta och se fördelarna med forum. Jag håller också med om att val av bollplank är kritiskt viktigt. Jag har försökt med olika personer och en del är som bollplank med taggtråd som försöker ha sönder bollen hela tiden (som tur är så är dessa få), men samtidigt så är de flesta jag försökt med mer åt ett bollnät, jag kastar bollen och den bara försvinner in i den... hur jag än vrider och vänder bollen så får jag inget vettigt ur personen alls varken plus eller minus, dom bara accepterar... båda alternativen, taggtråd och bollnät, är minst lika frustrerande. Där kommer det svenska ordet "lagom" igen ;) 0 Quote
vilcans Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Ja, det är svårt med kritik, både att få och ta. Svårt att få, eftersom det är få som har lust att ge kritik, i alla fall genomtänkt kritik. Svårt att ta eftersom det är naturligt att inte ta åt sig av den. En bra sajt för att få kritik är zoetrope.com, där jag la upp ett kortfilmsmanus för någon månad sen. Man måste recensera fyra manus för varje manus man lägger upp, och kritiken jag har fått har varit väldigt givande. Tyvärr måste man lägga upp manus på engelska för att ha en chans att få kritik. Det vore suveränt med en svensk sån här sajt, men jag är rädd att kvaliteten skulle vara mycket lägre (p.g.a. det kända svenska problemet att det finns ont om bra manus). 0 Quote
Recommended Posts