Gå till innehåll

Trådlöst ljud


Danell

Recommended Posts

Är det ingen mer är njag som irriterar sig så ENORMT på att ha en kabel till kameran då filmar med en mick på mickboom. Mickkillen måste springa efter fotografen och fotografen trasslar in sig o snubblar.

 

Är så trött på detta nu o har bestämt mig för att skaffa trådlöst ljud. Alltså jag vill kunna ha en sändare på mickgubben o en motagare på kameran som man kan köra in i mickutaget.

 

Någon som har ett bra tips på sådan utrustning? Behöver inte ha någon speciell mick utan det det jag. Och går det få under tusingen? Vore värt i så fall.

 

Tack på förhand!

 

P.S Det är rätt så brottom då vi börjar filma om två veckor!

Länk till kommentar
Share on other sites

Går inte att få för under tusingen, sändare och mottagare av hyffsad kvalite är ganska dyrt. Det billigaste jag känner till kostar väl en 5000 i allafall (sonys system har jag för mig). Begagnat kanske du kan få för halva priset. Du förlorar även endel kvalite på att köra trådlöst, man hör det mest på att man tappar dynamik. Men ibland är det ju enda alternativet och då är det smidigt. Men kör med kabel när du kan, så länge man inte kör handkamera och går/springer ganska fort så är det oftast inte problem med kablar till kameran tycker jag. Man får vara noga med att snabla fast dom ordentligt bara på andra ställen på kameran så tyngden inte ligger på kontakterna, och när det blir mycket röj så får nån gå bakom fotografen och hålla koll på kablarna. Ofta har man ju en ännu värre BNC kabel till monitorn också, då drar man hela "piskan" samma väg från kameran, över fotografens axel och ner bakom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en helt annan fundering. :)

Går det inte att göra med video som filmarna gör eller gjorde?

Använda klappa och ta upp ljudet på annan apparat och sedan synka ihop i efterarbetet?

Då behöver ju inte ljudkillen/tjejen sitta ihop med kameran!

 

Jo det borde väl funka. Har själv gått i dom tankarna. Bland annat då jag gjorde dokumentär på en musikfestivel. Kändes både begärnsade och lite vanskligt med en lång kabel mellan kamera och mik då. Tänkt då att ta min gamla minidisc-freestyle och spela in ljudet på. Borde väl bli hygglig kvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en helt annan fundering. :)

Går det inte att göra med video som filmarna gör eller gjorde?

Använda klappa och ta upp ljudet på annan apparat och sedan synka ihop i efterarbetet?

Då behöver ju inte ljudkillen/tjejen sitta ihop med kameran!

Jo det är ju så man gör "på riktigt" men det krävs ju mer pengar för den lösningen enligt mig. Man lägger ju hellre ljudet på kameran än på en minidisk, plus att du måste likförbannat ha en separat mixer emellan om du kör minidisk vilket man inte alltid behöver om det finns mikförstärkare och +48V via kameran.

 

Ska man välja ett annat medium behöver man DAT eller bättre om ni frågar mig. Och gärna en DAT som inte krånglar allt för mycket :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är ju så man gör "på riktigt" men det krävs ju mer pengar för den lösningen enligt mig. Man lägger ju hellre ljudet på kameran än på en minidisk, plus att du måste likförbannat ha en separat mixer emellan om du kör minidisk vilket man inte alltid behöver om det finns mikförstärkare och +48V via kameran.

 

Ska man välja ett annat medium behöver man DAT eller bättre om ni frågar mig. Och gärna en DAT som inte krånglar allt för mycket :/

 

Om man har 5000kr räcker pengarna till mixer och minidisk och ger denna kombination bättre ljud än trådlöst?

 

Jag har för mig att det finns portabla mixers med inspelningsminne, hur funkar en ZOOM MRS-8?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man har 5000kr räcker pengarna till mixer och minidisk och ger denna kombination bättre ljud än trådlöst?

 

Jag har för mig att det finns portabla mixers med inspelningsminne, hur funkar en ZOOM MRS-8?

Jag har aldrig kört med en studioporta ute på fältet men tanken har slagit mej och det borde vara ett ganska prisvärt alternativ. Ofta har du ju även ett par förstärkare + att den går på batteri. Det borde vara bättre än minidisk i allafall tycker jag. Då MD känns så litet och plottrigt.

Sen är det svårt att jämföra ljudkvaliten då det är så mycket annat som spelar roll, har du en halvbillig kamera så är nog inte mikförstärkaren eller A/D omvandlarna så jättebra i denna så då kanske det ändå låter bättre med MD. Medans är det en lite bättre kamera så kanske ljuddelen är bättre. Sen får man ju även räkna in saker som att det blir ju mycker mer jobb om du lägger ljudet separat, då du måste synka upp allt, eller i allafall det du vill klippa med "rätt" ljud till. Du kan ju köra med kameramiken mest för att få något klippljud, och senare synka upp bara de klippen som är med i färdiga filmen.

 

Men när jag är ute på inspelningar med liten / ingen alls - budget så brukar jag alltid föreslå att lägga ljudet på kameran eftersom man slipper synkbiten + att det ofta blir billigare. Om det inte är en semesterkamera eller liknande då kanske man överväger andra alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

just en ZOOM MRS-8 är inget bra alternativ då den endast spelar in med en samplingsfrekvens på 44.1khz medans man måste spela in på 48khz, när det är film/video, för att ljudet ska synka upp med bildrutorna. om det är en lägre samplingsfrekvens blir det synkbrott. därför får man se upp om man ska just köpa en studioporta för att använda till filmbruk. minidisc är aldrig ett bra alternativ då ljudet blir komprimerat och inte alls i en speciellt behaglig kvalité för efterproduktion. då är det bättre men att spela in ljudet i kameran.

men ännu hellre spela in det seperat. om man inte vill lägga jätte mycket pengar på just ljudinspelningsutrustning, som är mer pro, så finns det några "billiga" alternativ, där ibland: http://www.m-audio.com/products/en_us/MicroTrack2496-main.html

 

den ser ganska ynklig ut men levererar riktigt snyggt ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nästan alltid använt en separat DAT fast vi spelat in på video. Det blir mycket bättre ljud och man har större frihet och kan spela in extraljud på plats medan kameran gör lite stumma klippbilder. Sen kan man passa på att

jobba lite paralellt med ljudet inför redigeringen.

 

Nu har min bärbara DAT skurit och jag har ingen lust att reparera den så jag skaffade den lilla microtrack som nämdes ovan. Den har allt DATen har o lite till med riktigt bra ljud. Rekommenderas!

 

Annars kan man säkert hitta en beg. DAT till hyffsat pris nu när dom börjar bli omoderna. Ljudet är det inget fel på. Enda nackdelen är att man måste tanka över ljudet i realtid (om än digitalt). På Minneskortsinspelare kopierar man ju bara över filerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Har faktiskt kollat på den där M- AUDIO förut men det känns så mycket extra arbete att synka allt ljud senare! Är så smidigare att ha det synkat direkt.

 

Hade inget aning om dethär med 48khz i att det blev o synkat! Bra info!

 

Ingen som har ett tips om utrustning om trådlöst ljud då?

Länk till kommentar
Share on other sites

just en ZOOM MRS-8 är inget bra alternativ då den endast spelar in med en samplingsfrekvens på 44.1khz medans man måste spela in på 48khz, när det är film/video, för att ljudet ska synka upp med bildrutorna. om det är en lägre samplingsfrekvens blir det synkbrott. därför får man se upp om man ska just köpa en studioporta för att använda till filmbruk. minidisc är aldrig ett bra alternativ då ljudet blir komprimerat och inte alls i en speciellt behaglig kvalité för efterproduktion. då är det bättre men att spela in ljudet i kameran.

men ännu hellre spela in det seperat. om man inte vill lägga jätte mycket pengar på just ljudinspelningsutrustning, som är mer pro, så finns det några "billiga" alternativ, där ibland: http://www.m-audio.com/products/en_us/MicroTrack2496-main.html

 

den ser ganska ynklig ut men levererar riktigt snyggt ljud.

 

Jag hade heller ingen aning om det där att man MÅSTE spela in med 48Khz, tror fortfarande det är bullshit och enda anledningen till att man just ofta använder 48Khz är just för det har blivit standard inom film/tv. Man kör med det genom hela kjedjan så att säga. Det har ingen koppling till antal bildrutor per sekund etc. Kör med 44.1 hela vägen och konvertera i slutändan om du måste. Eller konvertera till 48Khz när du tar in det i datorn.

Du kan ju tex ställa in att köra med 32Khz på kameran ofta, blir det synkbrott då menar du bara för att det är en lägre samplingsfrekvens? Klart det blir sämre kvalite, men jag tror varken du eller jag hör skillnad på 44.1 och 48Khz ärligt talat. Nae det här tror jag inte på...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag håller med Luzer, det behöver inte nödvändigtvis bli synk problem för att man spelar in i 44.1Khz, problem kan uppstå om du försöker samköra flera samplingsfrekvenser eller spela upp ljud inspelat i 44.1 i ett 48Khz projekt eller liknande. samplingsfrekvensen är inte låst till antalet bildrutor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nehä....

 

Utrustning?

http://www.azdencorp.com/shop/customer/product.php?productid=93396&cat=0&page=

Ingen aning om den är bra!

 

Vet inte ens om man får använda dom utan tillstånd av post och telestyrelsen. Frekvensen kanske är upptagen i sverige?

 

http://www.jamshop.se/ finns det en hel del. Bland annat

Samson AM1/AL1

Trådlöst system för videokamera med inbyggd elektretmygga i sändaren

 

eller

Samson Airline SWAMSHX AM1/AX1

Trådlöst system för videokamera med sändare för mikrofon. Ungefär lika stor som en XLR kontakt

 

Det går nog att prata med dom killarna på jam.se så får du nog bättre råd än av mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Trådlösa system ställer till mer problem än dom löser. Arbetar av rena principskäl inte med dom om jag inte måste...utom live då möjligen :-)

För det första, som jag vill minnas någon skrev här, så har dom begränsad bandbredd.

För det andra, såa tappar dom jävla asen mer än gärna kontakten med basenheten så fort man exempelvis går bakom en pelare eller bara har otur.

För det tredje så innebär det bara att ljudnissen kan springa i det fria, om inte systemet är tvåvägs (= kan sändas till både mottagare & sändare via en basenhet), så blir kameramennen kabelslav istället.

Däremot är trådlösa system trevliga till monitorering då det per facto innebär mindre kablar att snubbla på & sparka sönder :-)

 

SJälv köpte jag en MicroTrac 2496 för att alltid ha med mig (grymt mycket mindre & smidigare än exempelvis Fostex FR-2).

En sak åste man vara medveten om när man köper den, den är inte professionell. Men som semipro-pryl är den grym :-)

För runt 4000 (ränka med 5 lapp eftersom man absolut MÅSTE köpa ett nytt minneskort) får man en mycket bärbar & lätthanterlig fieldrecorder, men för att hålla priset nere har dom gjort vissa kompromisser.

 

KOMPROMISSERNA:

Det första man märker av är att fanskapet tar runt 21 sekunder på sig att starta upp & bli färdig för inspelning. Ytterligare två från dess man tryckt på Rec tills den faktiskt spelar in.

Den har ingen som helst monitorering om den inte spelar in, & går inte att sätta i Pause/Rec-läge som utgångspunkt (vill säga: för att ställa in nivåer så måste man spela in samtidigt).

Inga riktiga nivåmätare. Man vet inte exakt vilken nivå man spelar in på, bara vilket förhållande det är mellan 0:an & peak/nominell nivå.

Av nån ärke-ding anledning så kan den enbart mata 30V phantommatning. De flesta kondingar klarar det, men det blir mycket lägre gain på ljudet & svikt i diskanten på exempelvis Sennheiser MKH-60.

 

FÖRDELARNA:

Den är grymt snabbjobbad. Lite nackdel att det inte går att skriva egna filnamn & så, men å andra sidan så är det bara att trycka & spela in.

Hög ljudkvalitet. Visst, den är verkligen inte i närheten av mina Lynx-kort...men å andra sidan så har jag till dags dato inte hört Pro Tools-system som kunnat konkurera med dom, så det är inget fel, den spöar allt vad MD & Soundblaster heter fethårt :-)

Trots den lägre volten så har den äkta phantommatning, 5V för electretmickar, 30V för kondingar :-)

Den inbyggda...hm, MEDFÖLJANDE micken har förvånansvärt bra ljud för att vara en T-mick (orkar inte förklara, glo på den istället), & går att använda till grymt mycket. Visst, det är inte en Manley precis, men vill man ha bättre så kan man lätt & ledigt köpa en ap-schysst electretmick & köra med full nivå & full ljudkvalitet...dessutom påminner den mig om en kubistisk Musse Pigg :-)

 

Jag har sökt med ljus & lykta efter bra inspelningsmedia i flera år, & den här i kombination med en Fostex-recorder är vad jag fastnat för inom portabel ljudinspelning.

Finns många fler budgetrecorders out there, men för pengarna 4200 & uppåt (jag gav 3800 för min på nån form av rea) så är den oslagbar just nu.

Har man inte råd med den så har Edirol en billig en utan phantom för en 3200, vill jag minnas.

Inte förtjust i den själv, men det är helt & hållet personliga preferenser & inte att den faktiskt skulle vara dålig. Den spöar åsså allt vad MD & det mesta semipro-DAT att göra :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
Ursäkta en yngling (55 år) men vad betyder bumpa?

 

Skriver nonsens så att ämnet hamnar högst upp bland ämnena (tråden har varit inaktiv ett tag och blivit bortglömd = hamnat flera sidor ned i ämnet "Ljudinspelning). Bumpad alltså.

 

Vill ha intervjuljud. Kan vara på bom och stativ. Kan också vara trådlöst. Canon XL2.

Någon som har ett konkret förslag inom löntagarekonomi?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...