Jump to content

ps2

Members
  • Posts

    17
  • Joined

ps2's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Jag tog upp frågan på fostex forumet och det verkar inte som de låga nivåerna är något problem. Om någon är intresserad så är länken http://www.fostexusa.com/mercuryboard/index.php?a=topic&t=5035
  2. Nu har jag lagt upp exemplen på nätet http://reuterborglarsson.se/fostexfr2letest/
  3. Hej Jag förstår jämförelseproblematiken, jag använde dom grejor jag hade tillgång till. Jag ska lägga upp filerna på nätet, återkommer när jag gjort det. Det borde funka med både gain och level på kl 3 tycker jag, då använder man väl förstärkningen nästan så optimalt som möjligt För mig som inte är så teknisk: Hur ser man förstärkningens värde, vilket är termen för det? PS Jag upplever att jag får lite mer kräm ur min gamla sonykasett TCD5 M som jag använde tidigare men det är bara en upplevelse DS
  4. Jag tycker liksom Subwar att inspelningsnivåerna är lite låga men maskinen är min första digitala inspelare så jag kanske tänker fel om nivåer. Jag har testat fyra micar med olika nivåinställningar. Är det någon som kan säga om genomsnittsnivåerna är rimliga? Jag har talat med normal röst. Jag ska försöka lägga upp inspelningarna om ett tag. Mikrofontest med Fostex FR2-LE Syftet är att få fram genomsnittliga inspelningsnivåer på Fostexmaskinen med ett par olka mikrofoner med olika känslighet. Testet har gjorts genom att jag har sagt mikrofonernas namn och mictrimkontrollernas inställning med likartad röststyrka. Mikrofoner Sennheiser MD 441 dynamisk mikrofon supernjure. Frekvensgången helt rak (den har ett roll-off filter för nedre mellanregister och ett briljansfilter som förstärker frekvenser på ett par kilohertz och uppåt). Angiven känslighet 1,8 mV/PA. Placering ca 10 cm från min mun Beyerdynamic MCE 86 E kondenstatormikrofon, hypernjure. Angiven känslighet 30 mV/PA. Placering ca 10 cm från min mun Beyerdynamic MCE 50.18 kondenstatormikrofon, rundtagande mygga med lemokontakt kopplad via beyers phantomadapter CVU 16 ställd på rak frekvensgång. Angiven känslighet 4,5 mV/PA (osäker om jag tolkat uppgiften rätt, tycker det borde var mer). Denna mic är väldigt känslig för brum. Man kan inte ha micförstärkarna inkopplade på nätet (testat med andra micförstärkarna) därav det brum som hörs. Placering ca 10 cm från min mun Countryman ISOMAX kondensatormikrofon, supernjure, headset kopplad till xlr kontakt. Kan inte tolka uppgiften om känslighet. Placering 3-4 cm från min mun Mikrofonerna har spelats in 2 gånger var, en gång med mictrimmern på maxläge och en gång ställd på kl 3. Inspelningsförutsättningar Inspelningarna gjorda i mitt sovrum. Rummet är inte helt tyst, ett svagt ljud utifrån gatan kommer via fönsterventilerna. Inställningar på Fostex maskinen i samtliga fall: Nivåkontroller på kl 3. Matar man maskinen med en 1 KHz testton på 0db via linjeingången hamnar Fostexmätaren på 0 när nivåkontrollerna står på kl 3. ALC (den automatiska nivåkontrollen resp limitern) är avstängd, högpassfiltret likaså. Nätadaptern var inkopplad. Kortet är formaterat för monoinspelningar 44kHz 16 bitar. Phantommatningen är på för samtliga mikrofoner utom för Sennheiser MD 441. De genomsnittliga nivåerna har kollats med hjälp av Normalize- funktionen i Mac-programmet Soundtrack Pro. Resultat: Sennheiser MD 441 Mictrim i maxläge -18,613 dB Mictrim ställd på kl 3 -40,509 dB Beyerdynamic MCE 86 E Mictrim i maxläge -6,5879 dB Mictrim ställd på kl 3 -29,012 dB Beyerdynamic MCE 50.18 Mictrim i maxläge 0db Mictrim ställd på kl 3 -19,920 dB Countryman ISOMAX Mictrim i maxläge -8,6210 dB Mictrim ställd på kl 3 -29,034 dB
  5. Du har rätt, jag uttryckte mig otydligt.
  6. FR2 LE har kombojack med tele för linjeingångarna och trimrattarna kan inte användas för dom.
  7. Ytterligare exempel på bra ljudläggning är Roy Andersson Sånger från andra våningen. Har inte hunnit se Du levande än men har hört att ljudet ska vara bra i den också. Däremot blev jag besviken på senaste Bondfilmen. Lite lugnare scener var helt ok men i flera actionscener tyckte inte jag att det var nån harmoni mellan ljud och bild. Dialogscenerna var lagom medan jag nästan fick hålla för öronen under actionscenerna. Det var inte bara för högt på bion dynamiken var för stor. Det lät som efter en rockkonsert i mina öron efteråt.
  8. En något annorlunda instruktionsvideo för fostexen hittar du på
  9. Ja han är stor. När jag sett ditt inlägg googlade jag på honom och fann ett filmat föredrag som han höll på BAFTA (engelska fiminstitutet?) där talade både om film och ljudredigering (bla om thx 1138 och Gudfadern). Det var riktigt intressant. Han verkar tänka musikaliskt både i bild- och ljudredigering.
  10. Ursäkta en yngling (55 år) men vad betyder bumpa?
  11. "På http://www.jamshop.se/ finns det en hel del. Bland annat Samson AM1/AL1 Trådlöst system för videokamera med inbyggd elektretmygga i sändaren" Är det nån som har använt detta system? Är det användbart?
  12. Undrar hur man ska tolka det här. FR-2 Le har ju ingen tidkodsgenerator men när jag öppnar en bwf-fil i ett vanligt textredigeringsprogram så framgår det av filhuvudet att fps är 25 ND alltså non-drop frame. Samma info finns i den följande xml-datan. Öppnar jag filen i Final Cut Pro så framgår det också att Frame rate är 25. Den infon finns inte för filer som inte är inspelade på Fostexen. Samtidigt tolkar FCP alla ljudfiler som 25 fps som man ser när man stegar ruta för ruta i den sk viewern Undrar hur man ska tolka det här? Varför finns infot med? Det är ju ingen tidkod i vanlig mening?
  13. Tack för alla tips Bra ljud kan vara så mycket, allt från en maffig ljudmatta en välgjord amerikansk storfilm som till en mer lågmäld ljudbild i en Tati-film. Kommer ihåg att jag var impad av ljudet i Kubriks 2001-ett rymdäventyr när den kom, det var en härlig blandning av pampigt och lågmält. Hans andra rullar är ju väldigt välgjorda men det är inget särskilt som sticker ut med ljudet i dom tycker jag, inget som jag kommer ihåg i alla fall. En annan film med en fantastisk ljudbild är Kurosawas Ran som kom i mitten av 80-talet. Jag såg den på Grand i Stockholm med fyr-kanaligt ljud. Det var väldiga kontraster mellan starkt och svagt i den men nästan ingen musik som jag kommer ihåg. Såg någon dokumentär om inspelningen och där vimlade det av folk med Nagror, det behövdes en del för så många kanaler. Vad som är bra ljud i en film avgörs förstås av många faktorer men nuförtiden uppskattar jag personligen den lågmälda ljudbilden mer och mer. Såg förresten nånstans att SVT skulle ha nån slags hörbarhetskonsult för att förbättra hörbarheten i TV-program. Inte en dag för tidigt och det gäller inte bara för SVT. Leve det goda ljudet.
  14. Jag vill gärna ha tips på vad ni tycker är bra ljudlagda spelfilmer/dokumentärer. "Less is more"
  15. Ljudläggning är jättesvårt och det finns många åsikter om det här på forumet. Jag tycker många svenska filmer och TV-program är dåligt ljudsatta, framför allt stör jag mig på alla dessa musikslingor som finns med i dokumentärfilmer. Jag startar den här tråden för att få tips om vad ni tycker är bra exempel ljudläggning. Själv tycker jag att filmer av Håkan Pienowski och Kåge Jansson oftast är föredömligt ljudsatta. Det allra bästa exemplet är "Att vandra i glömskan" om dementa patienter på ett sjukhus. Ett annat exempel är Nina Hedenius film om gubben i stugan, inga onödiga musikslingor. Tystnad är också ett ljud. Bägge dessa filmer har inspirerat mig.
×
×
  • Create New...