Jump to content

Recommended Posts

Posted

I början på kommande avsnitt av vetenskapens värld har de i början, ca 1:30 minuter in i programet, fotografier som ger illusionen av tre dimensioner när man rör sig i bilden.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32319&lid=puff_678886&lpos=rubrik

Vad är det? Var skall jag börja om jag vill göra sånna?

 

(om det inte går att titta på programmet är det svartvita fotografier där man får tredimentionella perspektivförskjutningar när man tex zoomar bilden, dvs föremål flyttar sig gämfört med bakgrunden, som om de vore tredimensionella objekt)

Posted

hej,

i tex Adobe After Effects så kan du separera objekt i ett foto i tre dimensioner och förflytta dig med en virtuell kamera i det rummet...

/Peter

Posted

Med rätt program är det en rätt simpel effekt.

Jag gjorde en sådan effekt i Combustion till en skolfilm http://s5.photobucket.com/albums/y186/Jawoo/?action=view&current=TndstickaFlyger.flv

 

Det du får göra är att frilägga dina objekt och sedan ta in dom i ett program som tex After Effects, Combustion, 3ds Max osv. Därefter raddar du bara upp dom i olika lager med lämpligt avstånd från varandra från och kameran.

Sedan är det bara att animera din kamera åkning.

 

Här är en tutorial som visar hur du kan göra själva effekten i 3d i gratis programet blender http://www.peerlessproductions.com/tuts/CameraMapping/CameraMapping.zip

 

Och här har du en tutorial som använder sig utav After Effects http://www.creativecow.net/articles/kramer_andrew/3dcompositing/3dcompositing.html

Posted

Tusen tack. Blender låter bra, för jag har inte after effect. Om jag inte fixar det, vad är sannolikheten att någon med after effect kan hjälpa mig?

Posted

Mr.Man; Ja precis, om någon som har programmet kan hjälpa mig att göra effekten åt mig. Om det kunde tolkas på något annat sätt ber jag om ursäkt för det.

Posted
Mr.Man; Ja precis, om någon som har programmet kan hjälpa mig att göra effekten åt mig. Om det kunde tolkas på något annat sätt ber jag om ursäkt för det.

 

Jag skulle nog kunna ge dig en hjälpande hand.

 

Edit: Notera att Blender tutorialen beskriver en lite annorlunda effekt. Men om du vill göra den likt Vetenskapsmagasinet så kan du bara följa tutorialen och istället för att modellera passande delar så kan du istället lägga bilderna på planes istället.

Posted
Med rätt program är det en rätt simpel effekt.

Jag gjorde en sådan effekt i Combustion till en skolfilm http://s5.photobucket.com/albums/y186/Jawoo/?action=view&current=TndstickaFlyger.flv

 

Det du får göra är att frilägga dina objekt och sedan ta in dom i ett program som tex After Effects, Combustion, 3ds Max osv. Därefter raddar du bara upp dom i olika lager med lämpligt avstånd från varandra från och kameran.

Sedan är det bara att animera din kamera åkning.

 

Här är en tutorial som visar hur du kan göra själva effekten i 3d i gratis programet blender http://www.peerlessproductions.com/tuts/CameraMapping/CameraMapping.zip

 

Och här har du en tutorial som använder sig utav After Effects http://www.creativecow.net/articles/kramer_andrew/3dcompositing/3dcompositing.html

 

- enda haken är att du måste fejka bakgrunden - det som blir kvar när du frilägger objekten! den måste byggas i typ Photoshop. När du sen gör åkningen så kommer ju delar av bakgrunden att synas.

Posted
- enda haken är att du måste fejka bakgrunden - det som blir kvar när du frilägger objekten! den måste byggas i typ Photoshop. När du sen gör åkningen så kommer ju delar av bakgrunden att synas.

 

Mm, men oftast behöver det inte vara så noggrant efter som att största delen kommer att täckas av annat.

Dessutom så brukar man ju ändå alltid vara smart och tar några "rena" bakgrunder sammtidigt som man spelar in.

Posted

Dessutom så brukar man ju ändå alltid vara smart och tar några "rena" bakgrunder sammtidigt som man spelar in.

handlade det inte om stillbilder? då brukar iaf inte jag ta clean-plates om jag inte vet att jag behöver det

Posted

De bilder som är aktuella för min del, lite beroende på hur jag bestämmer mig, kommer jag fotografera just för ändamålet, dvs jag kommer ta flera bilder med och utan objekt.

 

Den lite svårare alternativet är när jag skall använda gamla bilder. Då platserna finns kvar tänkte jag åka till platsen där bilderna togs, och ta en ny bakgrundsbild från samma punkt men utan objekten. Eftersom dessa bilder är svartvita tror jag feltoleransen kommer vara mer förlåtande.

 

Det ordnar sig nog.

Posted

Jag vet inte om jag har hängt med helt och hållet här men jag tror mig har ett likande problem, där jag vill få fram ett ensamt objekt i mörker, som sakta rör sig mot skärmen, om ni förstår! Går man tillväga på samma sätt?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...