Jump to content

Vad tyckte ni om "Fearless"?

e93mw

Recommended Posts

Såg "Fearless" häromdagen och måste säga att den överträffar allt jag hittills sett i denna genre. Den ger lite samma känsla som kung-fu-filmer från 70-talet men utan den där dratta-på-ändan-humor som kinesiska publiken inte kan få nog av.

Vänsterlänningarna var väl lite väl grovt tillyxade men det fyllde ju ett syfte. Man hade lagt krutet på att ge komplexitet åt karaktären Tanaka (den japanske karateutövaren), vilket är ett mycket sympatiskt drag i en kinesisk film, då man ofta framställer japaner på ett stereotypt sätt (iallafall i kung-fu-och sword play-genrerna)

Jag blev överraskad över Jet Li's skådespeleri. Han är lite pinsam i början, när han ska spela ung och kaxig, men sen.. oj-oj-oj. Jag trodde inte han behärskade de små medlen.

Stridsscenerna är ganska befriade från wire-action och man upplever dem som relativt realistiska (även om de inte är det såklart...). Vad jag vill ha sagt är att man inte fastnat i "flying-people-fällan".

Sammanfattningsvis: det bästa jag sett på år och dar!

Hmm, jag som inte alls har något intresse i moderna kung-fu-filmer hade inte tänkt att se denna, men om du säger att den är sevärd och dessutom fri från wire-dingel i luften så kanske man ska tänka om.

Förövrigt har jag inte sett någon riktigt bra NY film i denna genre så jag hoppas på en positiv överraskning.

Nåde dig om den är kass nu.

Om du gillar old school kung-fu så vågar jag nästan lova att du kommer gilla den. Den är lite beige i början men blir sedan bara bättre och bättre och till slut bäst. :-)

Och jag menar inte att den är helt fri från wire-action (vilken actionfilm oavsett genre är det nuförtiden :-)) men att de har använt wire-tekniken på ett mycket sparsmakat sätt som passar med filmens stil i övrigt.

Jo, den är helt klart sevärd... Men det är oroande att den har undertiteln "Jet Li in his final martial arts epic"... Ska han lägga av med den genrern nu helt plötsligt?

WireFu. Nä som sagt är inte filmen översållad med superhjälteflygande och sånt som en del av hans tidigare filmer. Men samtidigt är den inte helt fri heller, men det hindrar inte Woo-ping Yuen (danny the dog, kung fu hustle, kill bill, matrix bara för att nämna några av hans senaste koreograferingsverk) från att iscensätta ännu fler spektakulära om än lite mer realistiska dueller.

Hur mycket av filmen som är sann och vad som är legender kontra nytt påfund i historien får man dock ta med en nypa salt. Sit back and enjoy the ride säger jag själv;)

Sammanfattningsvis, klart sevärd, men oroande undertitel... :(

Ska han lägga av med den genrern nu helt plötsligt?

han ska lägga av med "regelräta kungfu-filmer", men fortsätta göra action. mer polis-pang-pang-sparka-slåss antar jag med mer fokus på handlingen och mindre på återkommande utdragna fajter eller nåt. sen kommer ju barnkomedin också han ska göra tillsammans med jackie chan också, hur nu den blir...

har inte hunnit med fearless, visste faktiskt inte att den släppts än. var hittar man den, på hyrdvd eller bio? eller måste man ladda ner nån dålig-kvalite-version?

var hittar man den, på hyrdvd eller bio? eller måste man ladda ner nån dålig-kvalite-version?

Än så länge är det bio eller piratbukten som gäller. Jag kan varmt rekommendera det första alternativet, då det är en väldigt vacker film rent visuellt.

Skillnaden mellan Jet Li och Bruce Lee är väl den att Bruce Lee är allmänt pinsam. Stuntman hit och dit, skrik lite och spänn musklerna. Filmhistoriens största mysterium; hur kunde Bruce Lee bli legend? Jet Li är däremot duktig. Min favorit med honom är nog Kiss of the Dragon. Fina skådespelarinsatser från honom där.

Men han slår inte på något sätt och vis Jackie Chan. Han är kung. Kung utan vajrar dessutom.

Skillnaden mellan Jet Li och Bruce Lee är väl den att Bruce Lee är allmänt pinsam. Stuntman hit och dit, skrik lite och spänn musklerna. Filmhistoriens största mysterium; hur kunde Bruce Lee bli legend? Jet Li är däremot duktig. Min favorit med honom är nog Kiss of the Dragon. Fina skådespelarinsatser från honom där.

bruce lee var grymt kunnig inom kampsport och hans idéer och tankar kring träning revolutionerade i näst intill allt inom modern kampsportsutövande för att inte nämna vad han gjorde för asiaters möjligheter framför kameran.

hur står den sig i jämförelse med Hero?

Jag antar att du menar rent visuellt? Den är ju mycket mer konventionellt fotograferad jämfört med "Hero", men det beror ju på att det är två ganska olika typer av film. "Hero" är ju mer "poetisk" och kanske mer tillhör wuxia pen-genren (swordplay) med allt vad det innebär.

Jag får nog säga att den rent visuella upplevelsen av "Hero" är bra mycket starkare. Jag tror dock inte att det hade funkat att visualisera berättelsen i "Fearless" på samma sätt, eftersom den (åtminstone delvis) bygger på verkliga händelser. "Hero" är ju en mer abstrakt berättelse.

Oj vad jag ordbajsar. Jag får skylla på låg blodsockerhalt såhär innan lunch... ;-)

bruce lee var grymt kunnig inom kampsport och hans idéer och tankar kring träning revolutionerade i näst intill allt inom modern kampsportsutövande för att inte nämna vad han gjorde för asiaters möjligheter framför kameran.

Jo, det är ju sant. Men hans filmer är väl ändå inget vidare? Men han grundade ju Jet Kun Do eller vad det heter, så ha kunde väl sina saker. Men ta Enter the Dragon. I början när han har slagits mot den där "knubbisen". Han gör några handvolter och avslutar med en bakåtvolt. Om han inte kan göra det själv, varför inte strunta helt i det? Den där "knubbisen", Sammo Hung, kan ju "till och med" göra det.

Jo, det är ju sant. Men hans filmer är väl ändå inget vidare? Men han grundade ju Jet Kun Do eller vad det heter, så ha kunde väl sina saker. Men ta Enter the Dragon. I början när han har slagits mot den där "knubbisen". Han gör några handvolter och avslutar med en bakåtvolt. Om han inte kan göra det själv, varför inte strunta helt i det? Den där "knubbisen", Sammo Hung, kan ju "till och med" göra det.

i rak actionjämförelse med dagens kampsportfilmer - visst, Bruce Lees filmer innehåller mindre och annorlunda action. Men jämför man i rent historieberättande i sin tid och genre var de ganska banbrytande och skapade hundratals efterapningar med skådisar som till och med tog liknande namn (vet inte hur många filmer jag sett på videohyllorna med nån stackars bortglömd sate som kallade sig Bruce Li eller något liknande...). Bruce var dessutom en grymt bra skådis och hade samtidigt otrolig närvaro på duken. Man märker direkt när han är i bild.

sen tror jag inte bruce lee skulle haft några som helst problem att göra några handvolter, men på den tiden var det väl inte lika vanligt att stjärnorna gjorde egna stunts heller? det är väl mer nuförtiden och förr i hollywoods tidigaste dagar. Jag tror inte han var särskilt intresserad av det heller, JKD handlar om att vara direkt, enkel och icke-klassisk. Visst "stajlar" han en del framför kameran i filmer, för han var inte omedveten om skillnaden i en fajt på film och en fajt på riktigt, men "wire-fu" är inget han ens skulle varit intresserad av.

Jag antar att du menar rent visuellt? Den är ju mycket mer konventionellt fotograferad jämfört med "Hero", men det beror ju på att det är två ganska olika typer av film. "Hero" är ju mer "poetisk" och kanske mer tillhör wuxia pen-genren (swordplay) med allt vad det innebär.

Jag får nog säga att den rent visuella upplevelsen av "Hero" är bra mycket starkare. Jag tror dock inte att det hade funkat att visualisera berättelsen i "Fearless" på samma sätt, eftersom den (åtminstone delvis) bygger på verkliga händelser. "Hero" är ju en mer abstrakt berättelse.

Oj vad jag ordbajsar. Jag får skylla på låg blodsockerhalt såhär innan lunch... ;-)

jag tänkte mer allmänt kvalitets- och berättarmässigt. Hero är inte min favvofilm med Jet (kolla in Tai Chi Master http://www.3eb.co.uk/images/smilies/grey/rock.gif) men rent filmiskt är det nog hans höjdpunkt vad jag vet.

om inte Fearless klår den, dvs.

Vad gäller berättandet så beror det nog på vilken smak man har. Själv föredrar jag old school kung-fu-film, med konventionellt berättande. Visst gillar jag "Hero" men föredrar nog "Fearless".

Dock är det nog så att de så kallade filmkritikerna anser att "Hero" är en mer konstnärlig film, och därmed av högre kvalitet. Jag skulle vilja påstå att "Fearless" är en slags hybrid mellan den lite mer folkliga "Once upon a time in China"-serien och de nya mer "konstnärliga" filmerna av Ang Lee och company. Det bästa av två världar! :-)

Jag skulle vilja påstå att "Fearless" är en slags hybrid mellan den lite mer folkliga "Once upon a time in China"-serien och de nya mer "konstnärliga" filmerna av Ang Lee och company. Det bästa av två världar! :-)

låter bra det. icon7.gif

fan den går på SF ser jag nu, då kanske jag drar och ser den ikväll.

återkommer med snobbiga åsikter.

Jag är lite kluven till bruce, visst han var säkert jätteduktig på kampsport... men hans filmer är av vad jag har sett rena sömnpillren mellan de förvånansvärt få actionscenerna. Att han i en film spenderar tio, femton minuter till endast muskelspänning och ett par sparkar i luften imponerar inte mycket... jag funderade ett tag på om det var en kung fu film eller en starkeman-uppvisning jag såg. Men så kan jag ju samtidigt se på genrefilm från samma tidsera och säga att många gånger var steve mcqueen inte mycket mer än utfyllnad med stjärnstatus i sina filmer.

Men det är ju fel att bedömma Bruce's filmer med Jet's lite nyare också, just med tanke på att Bruce's kultstatus ändå troligtvis drog fram Jet, i början kanske mer på grund av att deras efternamn var likartade, men sedan gick dom olika banor... ordbajsvarrning här också ;)

Jackie Chan vet jag egentligen inte hur jag ska ställa mig till, han kör ju stenhårt på fysisk och visuell humor, och bortser man från hans fånleende så är han lite av en modern Buster Keaton. Jag brukar dra jämförelsen att Jackie ser ut som om han inte vet vad han gör, Jet är stenhård och har full kontroll. Jag håller dom nog båda lika högt även fast vi troligtvis inte får se Jackie i en liknande episk och känsloladdad och förhållandevis humorlös roll som Jet kan ha. Men det är inget minus för någon av dom.

Sidenote: för att slänga in en till kines i grytan så kan jag ju säga att jag under lång tid inte förstod vad alla gillade med Chow Yun Fat innan jag såg hans filmer i John Woo's regi... kanske är nått liknande med Bruce, jag kanske bara inte har sett hans fantastiska framträdande i en duktig regissörs hand.

så. kom precis hem från bion.

först tänkte jag skriva en lång, spoilerfylld och detaljrik recension som säkert hade låtit riktigt snobbig (jag är åtminstone medveten om att jag kan låta så, alltid något) även om jag står för åsikterna och kan motivera varför. Men för att slippa risken att bli ärkebuserad för att ha sågat filmen ska jag försöka hålla mig till det här:

jag blev faktiskt lite besviken. tyvärr. http://www.symbian-mobile.org/style_emoticons/vrocking/confused.gif

Jag är lite kluven till bruce, visst han var säkert jätteduktig på kampsport... men hans filmer är av vad jag har sett rena sömnpillren mellan de förvånansvärt få actionscenerna.

Jag förstår vad du menar. En del av hans filmer är överskattade, t ex "Enter the dragon" är inte mycket att hänga i julgranen. Om man ska se en enda film av Bruce Lee så är det "Fist of fury". Han spelar ju elev till Huo Yuan Jia, hjälten i "Fearless", och han gör det med en glöd som jag aldrig sett i en kung-fu-film innan. I vissa scener tar han nästan eld av det hat som hans karaktär har inom sig. Stridsscenerna håller hög klass, även om det blir lite töntigt när han spöar upp 20 klantiga karate-elever på samma gång. Sammanfattningsvis:

Skådespeleri: *****

Actionscener: ****

Story: ****

Jackie Chan vet jag egentligen inte hur jag ska ställa mig till, han kör ju stenhårt på fysisk och visuell humor, och bortser man från hans fånleende så är han lite av en modern Buster Keaton. Jag brukar dra jämförelsen att Jackie ser ut som om han inte vet vad han gör, Jet är stenhård och har full kontroll. Jag håller dom nog båda lika högt även fast vi troligtvis inte får se Jackie i en liknande episk och känsloladdad och förhållandevis humorlös roll som Jet kan ha. Men det är inget minus för någon av dom.

Hade Jackie inte vetat vad han hållit på med så hade han varit död för tjugo år sen. Desstuom så tror jag det inte finns någon människa som offrat sig så mycket för filmkonsten som Jackie.

Om man ska se en enda film av Bruce Lee så är det "Fist of fury". Han spelar ju elev till Huo Yuan Jia, hjälten i "Fearless".

Jet Li spelade elev till Huo Yuan Jia också tror jag, i Fist of Legend eller nått sånt.