ThirddOracle Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 Autodesk Lustre verkar vara ett riktigt bra program. Men en sak förstår jag inte. Programmet är på under 100 mb. Hur F*N i HEL*V*T*E kan det kräva så mycket av datorn? Dual Intel XEON Processors 3GB RAM NVidia FX4000 SDI SJUKT krävande! http://images.autodesk.com/adsk/files/Lustre27_tech_specs.pdf#search=%22Autodesk%20Lustre%20system%20requirements%22 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 Autodesk Lustre verkar vara ett riktigt bra program. Men en sak förstår jag inte. Programmet är på under 100 mb. Hur F*N i HEL*V*T*E kan det kräva så mycket av datorn? Dual Intel XEON Processors 3GB RAM NVidia FX4000 SDI SJUKT krävande! http://images.autodesk.com/adsk/files/Lustre27_tech_specs.pdf#search=%22Autodesk%20Lustre%20system%20requirements%22 Storleken på programmet och systemkraven för att köra det har ju inte direkt nått med varandra att göra så det är väl inte så konstigt egentligen. 0 Citera
Max_H Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 Med tanke på vad den kan så tycker jag kraven är riktigt låga. Fixar den färgkorr på 2K material med vanlig och sekundär korrigering OCH samtidig tracking på masker så... Skulle vara skoj att ha på nästa projekt. Jaha... måste man kunna sköta den också? ;) /Max 0 Citera
ash Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 Autodesk Lustre verkar vara ett riktigt bra program. Men en sak förstår jag inte. Programmet är på under 100 mb. Hur F*N i HEL*V*T*E kan det kräva så mycket av datorn? Dual Intel XEON Processors 3GB RAM NVidia FX4000 SDI SJUKT krävande! http://images.autodesk.com/adsk/files/Lustre27_tech_specs.pdf#search=%22Autodesk%20Lustre%20system%20requirements%22 man får in ganska många rader kod på 100 mb ska du se 0 Citera
jmalmsten Postad 26 september 2006 Postad 26 september 2006 dessutom såg jag några som hade under ett av de där stora lan-träffarna knackat 64 kilobyte kod och fått med 3Dmotor, animerad kamera, miljö, och musik och kördes utan problem på dåtidens datorer... kvaliteen låg väl därimellan quake 1 och 2... men efter att halva demon gått så fyllde dom ut med runt 30 kilobyte eftertext... lite taskig jämförelse kanske, men sanningen är ju att om programmet mest bara ska färgkorrigera så kan jag inte tänka mig att det tar så mycket plats för dom korrigeringsalgoritmerna och diverse småhjälpmedel för att skapa animerade masker m.m. ... däremot krävs det processorkraft/ram mm för att jonglera datan från videon (speciellt vid 4K). en fördel dock med att ha litet program på 100 megabyte och sätta ramgränsen på 3 gig är ju att hela programmet ligger i ramminnet... (inget letande på långsamma hårddisken) samtidigt som stora delar av videofilen också ligger där... 0 Citera
walfridson Postad 26 september 2006 Postad 26 september 2006 Elite låg på en 700kb diskett, rätt fantastiskt :) 0 Citera
Maidensweden Postad 22 november 2007 Postad 22 november 2007 En annan förutsättning för att "gradea" filmen i Lustre är att filformatet är: Uncompressed * DPX (10bit) *.dpx * Cineon (10bit) *.cin * Targa (8bit, 16bit) *.tga * TIFF (8bit, 16bit) *.tiff * SGI (8bit,16bit) *.sgi * Bitmap (8bit) *.bmp Jaa, jag vet att detta är en gammal tråd men jag har en fråga: hur får man sina klipp i det formatet? 0 Citera
nervevfx Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Lustre är ett grymt program för grading. Klarar att köra flera strömmar 2k i realtid medans man gradar. Fick en demonstration av det i våras när autodesk var i stan. Såg det även på årets upplaga av IBC. Men det är inget program man köper för att hålla på med kortfilmer elle hobby projekt. Man behöver inte oroa sig så mycket över systemkraven efter som du får med datorn och hårddiskarna när du köper programet. .dpx och .cin filer får du vanligtvis från en filmscanner. Övriga format går att exportera från Quicktime Pro. 0 Citera
gorse Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Tydligen har många här svårt att förstå hur PC:n fungerar. Jag har diskuterat det här med processor ett antal gånger och har fått en massa märkliga svar. Nu tänker jag reda ut detta på ett enkelt sett, -Jag har läst att ni skrivit att tex Quake inte laddas i processorn, det är mycket möjligt att det är på det viset, i Amiga eller i en liten processor. Men jag har nämligen en 300 MHZ Processor så Quake kan lätt laddas in där (Quake är nämligen på ca 240 MHZ). Jag förstår att det ej går att ladda in i Amiga som är på ca 16MHZ. Har man bara 16MHZ så går det naturligvis inte att ladda in så stora spel, så ni för nöja er med att spela små spel tills Amigan har nått upp till PC:ns Kapacitet. 0 Citera
greenlighted Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Hahaha! Tack för det här, det förgyllde verkligen min annars ganska trista eftermiddag. 0 Citera
The Circus Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Hittade två tutorials på deras hemsida ifall någon är intresserad. http://download.autodesk.com/us/lustre/getting_started/index.html http://www.autodesk.com/us/lustre/tutorial-2007-01-23/ Ser riktigt grymt ut! 0 Citera
Maidensweden Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Tiff, tga och bmp filer är väl bilder? Är det så att man importerar en bildsekvens i Lustre eller har jag missuppfattat det hela? :S 0 Citera
The Circus Postad 1 januari 2008 Postad 1 januari 2008 Varför? Tiff, tga och bmp filer är väl bilder? Är det så att man importerar en bildsekvens i Lustre eller har jag missuppfattat det hela? :S Maidensweden, jag hörde med en anställd på Autodesk och han förklarade att det inte går att importera filmfiler (mov. avi. osv) då Lustre jobbar med bildsekvenser. Kolla för övrigt in Autodesks hemsida för mer information. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.