Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Har suttit och läst och förstått att i prisklassen 30-40k så är dvx100 väldigt prisvärd. Jag undrar rakt specifikt vilka fördelar samt nackdelar det finns.

versionen dvx100a och dvx100b; vilka större skillnader det finns hos dessa.

Vart borde jag vända mig för att köpa en europeisk version.

Vad betyder 25p och 24p, 50i?

Kameran kommer jag använda inom områden som vintersport, musikvideos och film, är dvx100 bra lämpad för dessa områden?

Är det värt att hellre satsa på en HD-kamera i den här prisklassen?

Innebär inte HD att man måste verkligen arbeta med omgivningen pga detaljrikedomen?

Jag skulle inte vilja köpa begagnat, vill ha nytt och fräscht. Sedan vilka tillbehör borde jag köpa till för att utveckla filmandet. Hur mycket bör jag lägga ut på stativ, mickar, ljussättning, kranar(samt monitorer) etc? Rekommendationer tack.

Kommer inte på några fler funderingar för tillfället.

Med vänliga hälsningar

Andreas Sjöberg

Posted

25p Är 25 hela bildrutor per sekund som är till för att imitera film.

50i är den mer klassiska videolooken där du får rörelser som påminner om allt från hemvideo till sport.

Skall du göra musikvideos och film är 25P nått du verkligen vill ha.

Det finns HD kameror som gör detta med men inte alla. En 50i HD kamera är väl inte det jag hade valt.

Men i 40K klassen kommer ju Canon annars med en HD kamera med 25F (P)

Sen hur mycket du skall lägga på det andra är ju lite upp till dig.

Nått jag själv föredrar är en Monopod. Den klarar man sig knappt utan. Sen kan du lägga i stort sett hur mycket du vill på lampor etc. Men du kan även köra med billiga lampor. Gäller bara ha kunskapen hur du skall använda dem.

Posted

Som den sony entusiast jag är skulle jag tveklöst stå över

inköp av dvx 100,som iofs är en mycket kompetent kamera men den är

inte nyast.Snart kommer sonys v1e HD/25p mycket mycket rätt för dina syften.Köp en stabil tripod med videohuvud och en vidvinkelglugg,resten kan du hyra till å börja med!"and thats the view from here"

Posted
Som den sony entusiast jag är skulle jag tveklöst stå över

inköp av dvx 100,som iofs är en mycket kompetent kamera men den är

inte nyast.Snart kommer sonys v1e HD/25p mycket mycket rätt för dina syften.Köp en stabil tripod med videohuvud och en vidvinkelglugg,resten kan du hyra till å börja med!"and thats the view from here"

Det finn dock några problem med V1e. Det första är att den ännu inte finns så vi kan aldrig riktigt veta hur bra den är fören någon har chans att testa den.

Sen kommer den troligen bli mycket dyrare typ 20 000 kr dyrare.

Sen så är det i dagsläget få som har användning för en HD kamera. Det finns inget bra distrubitionsmedium för HD till konsumenterna. Så i det är ofta overkill.

Så det han måste fråga sig vad skall han visa sin slutprodukt.

Posted
Det finn dock några problem med V1e. Det första är att den ännu inte finns så vi kan aldrig riktigt veta hur bra den är fören någon har chans att testa den.

Sen kommer den troligen bli mycket dyrare typ 20 000 kr dyrare.

Sen så är det i dagsläget få som har användning för en HD kamera. Det finns inget bra distrubitionsmedium för HD till konsumenterna. Så i det är ofta overkill.

Så det han måste fråga sig vad skall han visa sin slutprodukt.

-Kameran finns, dock ej för försäljning ännu. Finns inspelat material att ladda hem från dvxuser (http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=70864).

-Pris på Scandinavian Photo (vet ej om det är final): http://www.scandinavianphoto.se/?32479

Posted

Problemet med det inspelade materialet är att det finns för lite av det. Vill se mer film från den med mer olika inställningar. Det som finns nu visar fin upplösning men inte lika bra färger och gamma. Så hur mycket du kan justera det skulle påverka mitt köp.

Ett annat alternativ är ju Canon XH A1 som är 10 000 kr billigare.

Men då kommer frågan behöver han HD?

Posted

Som ett litet tillägg så är ju Sony ett sånt otroligt stort företag medan Panasonic ett litet "mindre" vilket ger mig känslan av att sony kan slarva med vissa saker, inget sagt om att kvalitén är dålig, men jag får dom vibbarna.

Jag har ett par sony hörlurar, skitbra ljud men världens sämsta kvalité, jag är inne på tredje paret och kan tacka och bocka för turen att få nya. (ett av paren var helt döda efter 2 veckor)

Jag själv är påväg att införskaffa en ag-dvx100be och ingen annan kamera verkar för tillfället få mig på andra tankar.

Posted

Skall du bara ha SD och prosumer är DVX100 ett jättebra val.

Sen angående Sony skall du komma ihåg att det företaget är indelat i flera olika bolag. Ta deras HDV kameror som exempel.

FX1 är från konsumentdivisionen medans Z1 är deras broadcastkamera. Samma sak med XV2100 och PD170 kommer från helt "olika" bolag dock med samma komponenter. Så det ena bolaget kan slarva medans det andra sköter sig. Så man kan inte dra slutsatser om alla Sony produkter bara för vissa är sämre.

Sen är ju inte Panasonic ett litet företag...

Men jag tror det du syftar på är att Sony har en ganska stor och lojal kundkrets vilket gör att de får ut produkter utan att anstränga sig till det yttersta.

Det andra som stör mig med Sony är de utnyttjar sin position för att förstöra för andra bolag. Som när Red skulle visa upp sin kamera förbjöd Sony dem att använda sin 4K projektor. Samma sak hur Sony motarbetat DVCPRO HD med Sony vegas.

Posted

Håller med ovanstående. Om målet är SD så är nog DVX100 en av de bättre kamerorna. 25p är lika snyggt överallt tycker jag. :)

Om du ändrar dig och kan tänka dig en begagnad så skicka ett PM eller ett mejl till mig. *tips*

• 1 year later...
Posted

lyfter denna tråd lite grann. Är själv en dvx-användare och ska filma en konsert om ca 2 veckor. Materialet ska användas till en video senare och vill ha det i samma kvalité som min egna kamera. Frågan är om någon vet vart man kan hyra en DVX 100be, komersiellt eller privat.

• 7 months later...
  • 1 month later...