Dario Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Jag ska lägga på röster till en film i efterhand. Filmen utspelar sig utomhus på öppna ytor, men när man spelar in rösterna inomhus låter det ju inte helt trovärdigt. Jag har lagt på ambience-ljud (vind etc.), men hur kan man behandla rösterna i t.ex. soundforge för att få mer utomhuskänsla? 0 Quote
FlumbProd Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Lägg reverb i förhållande till den miljö det utspelar sig i. Har du rumsklang, så gör om inspelningen i ett torrt rum. 0 Quote
Christian van Caine Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Utomhus finns inte den typen av efterklang man kan återskapa med ett vanligt reverb. Vad du behöver är att spela in dialogen antingen ute (är det dubbing/ADR så brukar sånt vara ganska kört), eller i ett fullständigt stumt rum. Kan du inte göra något av det så är det inte mycket du kan göra tyvärr förutom att försöka maskera "rummet" (ur ljudet, alltså) så gott det går med ambiance & sånt. Men kom ihåg, det är inte ett alternativ, det är en kompromiss.... 0 Quote
jbergman Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Precis som har sagts tidigare i tråden så är det ett ekofritt rum som behövs, och som tur är så är det inte så svårt att bygga ett. Det enklaste är kanske att slå upp ett tält inomhus, men alla former av tygkojor funkar. /Jakob 0 Quote
Luzer Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Har du nån garderob du kan krypa in i kan detta funka, mycket pluffsiga kläder är jättebra. Sen får du ofta stå ganska nära miken, och försöka skruva bort närheten i efterhand för att vinna på att få så stort förhållande mellan direktljudet och reflektionerna som möjligt. Om det är mycket ljud som maskar och hög atmos etc så kan man köpa förvånandsvärt mycket rum på dialogen ändå som man inte märker. Det är värst när det är ganska tyst runt omkring. 0 Quote
Christian van Caine Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Tält funkar inget vidare, blir väldigt burkigt. Det måste vara tunga textilier & så stor yta som möjligt. Att täcka väggarna & taket med tjocka mattor är väldigt bra. Finns billiga trasmattor på Myrorna, Uff & sånt :-) 0 Quote
Dario Posted August 19, 2006 Author Posted August 19, 2006 [citat=Christian van Caine]Tält funkar inget vidare, blir väldigt burkigt. Det måste vara tunga textilier & så stor yta som möjligt. Att täcka väggarna & taket med tjocka mattor är väldigt bra. Finns billiga trasmattor på Myrorna, Uff & sånt :-)[/citat] Ok, ska överväga det! 0 Quote
carbe Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Jag lyckades ganska bra genom att prata långt ifrån micken och lägga på lite svagt eko. 0 Quote
Christian van Caine Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Ju längre ifrån micken man kommer desto mer av rummet får man, & utomhus så är ekon inte helt vanliga på annat än väldigt höga ljud eller om man står precis framför en stor fet vägg. 0 Quote
steflund Posted September 3, 2006 Posted September 3, 2006 Det skall ju vara torrt då du spelar in, och sedan kan du försöka hitta impulsfiler till ditt konvolverande reverb! =) I ett konvolverande reverb kan man ladda in impulsfiler som är skapade i rikiga miljöer, det borde finnas möjlighet för dig att antingen spela in en impulsfil eller söka på nätet efter impulsfiler som folk tagit fram. Jag vet inte om det är detta man gör i dubbningsarbetet normalt, men ngt liknande skall väl till för att det inte skall låta galet. Jag har själv inte ljudlagt, men vart med då man gjort det, om man kör överdubb så måste det mesta återskapas/ljudläggas, allt från smack till droppande kranar till fotsteg m.m. Det är ett kul företag som väntar dig! =) 0 Quote
Recommended Posts