simergy Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Hej. Ni vet den här dova, mörka, (nästan brunstiga) rösten man hör i många reklamfilmer, filmtrailers osv. Visst är den härlig? Jaja, nu till min fråga. Hur gör jag på bästa sättet (med låg budgett) för att få till samma typ av 'berättarröst' ? Hur ska jag gå tillväga? Jag är införståd med att dom berättarröster man hör i reklamer osv, är från början inspelad av en man med en grov dov röst. Men jag har inte pengar, eller motivation att anställa en man för detta jobbet åt mig. Så, hur ska jag gå tillväga? Vilka program? Någon bra guide? Tack så mycket :) 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Med ett bra ljudredigeringsprogram kan du komma långt enbart genom att leka med EQ och olika reglage. Jag har dock enbart jobbat i Adobe Audition, vilket jag lärt mig på forumet att det inte är det bästa, dessutom är det väldigt dyrt. Men du kan ju söka på forumet efter gratisprogram så har du nåt att börja med redan nu innan någon annan kommer med ett mer kvalificerat svar. ;) 0 Citera
StenR Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 [citat=simergy]Hej. Ni vet den här dova, mörka, (nästan brunstiga) rösten man hör i många reklamfilmer, filmtrailers osv. Visst är den härlig? Jaja, nu till min fråga. Hur gör jag på bästa sättet (med låg budgett) för att få till samma typ av 'berättarröst' ? Hur ska jag gå tillväga? Jag är införståd med att dom berättarröster man hör i reklamer osv, är från början inspelad av en man med en grov dov röst. Men jag har inte pengar, eller motivation att anställa en man för detta jobbet åt mig. Så, hur ska jag gå tillväga? Vilka program? Någon bra guide? Tack så mycket :)[/citat] Leta efter ljudprogram som kan göra Pitch Shift med oförändrad längd och har ett flerbandsequalizer-filter, även lite kompression, reverb och chorus kan hjälpa till, men framförallt allt satsa på att efterlikna en klassisk "trailer voice" när du spelar in rösten. För enkla redigeringar använder jag Acoustica från http://www.acondigital.com, den gör i alla fall ett bättre jobb än "fria" GoldWave. 0 Citera
R.R Studio Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Det är omöjligt att skapa en trailer voice som låter verklig. Vill man ha en mörk mjuk röst som berättar, måste man banda in en sådan och sedan leka med compressors, eq, what so ever... Lite samma sak som ett bra redigeringsprogram inte gör en bra film.. Visst är Pich Shifting ett alternativ, men du kommer att få ett resultat som låter så overkligt att det bara blir parodi på rösten.. Banda in en sådan röst som passar! Jag är säker på att du känner en man med mörk dov röst, som du inte ens beöver betala, kanske rentav din egen far passar perfekt.. Man kan göra mycket med Ljudprogram och vocal tuning..men inte allt..;) ( ps. Mannen som gör denna "trailer voice" har det som yrke, han lever på att banda in trailers. Jag kommer inte ihåg vad han heter men han har gjort rösten till nästan alla "Hollywood" filmer..skulle det vara så enkelt att "skapa" en berättar röst, skulle man knappast veta om honom..) 0 Citera
simergy Postad 6 augusti 2006 Författare Postad 6 augusti 2006 Jag får tacka för alla svaren jag fått. Ni har allihopa hjälpt mig. Och jag tror jag ta tipsen från er alla. Jag får helt enkelt ragga upp någon med en mörk dov röst och sedan leka lite i programet StenR tipsade mig om. Återigen tack för alla svaren. :) Och R.R.Studio: Du har fullkomligt rätt! :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Jag tycker inte alls om den, den är för sönderanvänd. Men för att vara lite konstruktiv: Det kan du inte. Det spelar ingen som helst roll vilket program du än skulle försöka med, har du inte en bra grundröst så har du inget ljud. Röster är väldigt komplexa vågformer där inte ens en ihållande ton, exempelvis ett Ooooooooh i ciss, håller sig konstant genom tiden. Man KAN lägga pitchshifter i ett försök att efterlikna den, men man kan inte lägga mycket mer än kanske en 2-3 halvtoner förrens det börjar låta fan & onaturligt. Rösten i trailerna har INTE pitchshifter. Kommer inte ihåg vad han hette, men förändringen av hans röst ligger i hans munn, med enbart stöd av compressor, extrem närmickning & (förmodar jag starkt), en bättre riktad dynamisk mick med inte FÖR stort membran. Röster utan god defenition & kärna låter ännu jävligare genom en pitchshifter tyvärr. Av din fråga att dömma så förutsätter jag att du inte har någon tidigare erfarenhet av ljud & ljudhantering. Då är enda alternativet för dig om du prompt måste ha en sån röst att du tar med någon i projectet med erfarenhet & ber honom/henne hjälpa dig hitta en röst som passar. Sånna här saker löser sig aldrig någonsin genom en enkel knapptryckning i ett magiskt program. Det krävs att man vet vad man gör tyvärr. 0 Citera
Jonyverse Postad 6 augusti 2006 Postad 6 augusti 2006 Det kan lätt fixas i ett oerhört dyrt gratisprogram.. :-) Det var vettiga svar på inlägget, men eftersom jag är gubbe kan jag inte låta bli att komma med en historisk återblick. Det som startade trenden med sådana speakerröster var att det brukade låta så på amerikanska filmtrejlers på 80-talet. Dessa var i stort sett inlästa av en och samme man med en fantastisk röstbegåvning (han tjänade bra). Det var bara att lägga den sedvanliga kompressorn så var det klart. Allt annat är tappra efterapningar. I sverige finns det ingen som har riktigt tung röst så då fuskar man med pitch-shift som låter väldigt konstgjort (omvänd smurf). Och tvärtemot vad man kan tro är det inte bara att dra på basen, snarare tvärtom. Men jag joinar kören: ta en bra speakerröst, micka upp nära (bra mik m puffskydd), kompressor och filtrering. Då kommer det i "sämsta fall" åtminstone att låta proffsigt och tätt. Personligen tycker jag röster låter väldigt coola i extrem närmickning och använder gärna det när det passar, ett tips är då att sätta micken mer mot mungipan så man slipper fula puffar som annars blir med ett aldrig så bra puffskydd och på mikrofonen koppla in basskärningsfiltret ( ja, just det -skära basen). Det är inga större problem att dra på den senare, bättre än basdist. 0 Citera
steflund Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 En sak som jag tycker låter rätt naturligt är att spela in rösten då man pratar svagt, då man sedan sätter på kompression så lyftes kroppens basigare resonans upp och vips har du en basigare röst som låter likt de förlagor som finns på marknaden. Det svåra är att definiera talet så att det inte märks att man mixar... ett annat okonventionellt är ju att passa på att lägga rösten "dagen efter"... jag kan gå så lågt som en lågt B (inte bess) vid dessa tillfällen... ...detta är inget ni bör testa hemma! =) 0 Citera
Christian van Caine Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Det är absolut inte basen man vill ha upp i den rösten, det är det lägre mellanregistret, "knarret". Finns det inte i rösten från början så låter det skit hur mna än gör, vilket program man än använder. Sen kan man iof lägga vocoder eller nån schysst form av dist...men då låter det absolut inte naturligt längre. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.