Gå till innehåll

Steadycam från vedboden till billig kostnad


gorse

Recommended Posts

Mm, om skruvhålet i kameran hade suttit i tyngdpunkten så hade man inte behövt varken justerbar huvudplatta eller justerbara vikter för att balansera. Då gäller det bara att riggen är symetrisk i princip.

Den justerbara huvudplattan som vi ska börja bygga verkar vara en av de svårare nötterna att knäcka. Eftersom vi inte har verktyg till att göra så precisa skenor i aluminium så måste vi leta upp och köpa aluminiumprofiler som redan har utskurna skenor. Där går det genast åt en del pengar. När huvudet är klart ska vi väl försöka banka fast ett kullager på stommen (som utgörs av en stor gammal teleskopantenn i aluminium som vi hittade).

 

Har du några nya bilder på ditt bygge som det ser ut nu? Sväng gärna ihop ett videoklipp också! Ska bli intressant att se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Videoklippet: Jag satt i gårkväll med installationsskivan för adobe premier elements som kom med min nya dator. Men, till kameran kom ingen firewire-sladd. Inte till datorn heller. Blä, så det blev stopp direkt. Det följde med ett program till kameran för att trolla över film via usb, men jag tyckte det verkade bli rätt dålig kvalite. Utan att undersöka närmare verkade den videon vara färdigkomprimerad på nått sätt, utan att för den skull bli liten filstorlek. Denna option ratade jag tills vidare.

 

Jag skall ta en bild i dag, och förhoppningsvis ett videoklipp också. Jag har lite bilder på hur jag gjorde själva handtaget i alla fall, i mobilen. Eftersom jag inte skall superbalansera min antiskakmaskin kommer jag nöja mig med att bara borra hålet på rätt ställe.

 

Jag spekulerar enligt följande om man vill unvika skenor. Man kan ju mäta tyngdpunkten på kameran genom att ställa kameran på en tunn blompinne eller annan rak pinne och märka ut var kameran väger gämt. Man får inte glömma att sätta i ett band. Det lite luriga är ju vik-displayen? Skall den vara ute eller inne? Likaså linsskyddet och handremmen? Bäst att ta bort bort dem? Sen centrerar man kameran efter de märkena. Sen skulle man kunna sätta typ m8-bultar ut mot sidorna på centerpinnen eller kamerafästet och justera balansen genom att skruva ut/in muttrar tills finjusteringen är korrekt. Typ gammaldags hushållsvåg där man flyttar en vikt nar man kalliberar. Jag tror det är lättare att justera med precision för hemfixare än att flytta runt själva kameran.

 

Jag tror man skall konstruera enkelt. I min branch (sysadmin) finns nått som kallas "KISS" som betyder "Keep It Simple, Stupid" och det tror jag gäller inom mekaniken med. Med för mycket justeringsrattar är det svårt att justera alla parametrar vettigt.

 

Jag har stirrat på den där Gimball-mojen ett tag med, och jag tror den blir svårare att bygga? Om man lyckas kränga ett lager på mittpinnen, sen skall man kränga en ring utanpå lagret, som passar. Hur hade du tänkt dig där? Här vore det grejt om man hittade bitar som passade direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu beter sig mobilkameran som den skall. Först några bilder hur jag gjorde handtaget. Muffar till vattenledningsrör passade exakt på ett par lager från ett par rullskridskor. Dock kan jag direkt varna för att rörmokare verkar tro deras saker är gjorda av GULD. Rören kom ur hans skrotlåda och muffarna ur reservdelslådan och han sa: Inga prblem, en 50-lapp. Ocker. Så nya vattenledningsrör är inget bra matrial att bygga av. Jag svär fortfarande över när jag köpte två t-kopplingar och en vinkel till huset och betalade 1200 spänn.

 

Sista bilden är min något onödigt komplicerade antiskakskakpinne, ett förlängt handtag som Norbert målande beskrivit det. Tvärstaget kom att bli ett elektrikerrör som av en tillfällighet passade att helt enkelt klämma fast. Skarpögda tittare ser säkert att handtaget inte är riktigt centrerat i lodlinjen, och det ger lite tendenser till svängning vid mycket hastiga sidoförflytningar. Inte värre än att jag kan kompensera med tvärpinnen, men jag tror inte det blir så snygga panorereringar vid så snabba sidoförflyttningar i alla fall.

 

http://www.ida.liu.se/~gse/stabil/rulle/

 

Så här i efterhand kanske ett rör som mittpinne är mer optimalt. Kan man kränga ett lager på röret så har man en rulle som handtag lite mer gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen en orginell lösning måste jag säga. Jag har aldrig sett något liknande, men jag tvivlar inte på att den fungerar bra för att ha varit så billig.

Om du skulle skippa det undre kullagret och byta ut det övre kullagret mot en kulled så skulle du genast ha en varizoom flowpod-kopia: http://www.varizoom.com/products/stabilizers/vzfp.html

Den största nackdelen med den konstruktionen är att den kan kollidera med din egen arm när man roterar och med sitt eget handtag när man tiltar.

 

Vi letar fortfarande aluminiumprofiler med skenor i. Vi hittade något som kallades universalprofil men den ser verkligen svindyr ut. Det återstår att se om min kompanjon kan plocka hem några enklare profiler från sitt jobb. Man måste ju prova gratis först. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mja, det blev lite latjo design. Egentligen var det bara en list först, men sågade man av listen för handtaget blev den inte rak, så en extra list håller rakt. Breddar man lite, så blev den så. Jag tror jag nöjer mig med att lyckas gå rakt med min manick. Det är svårt ändå om utan man skall blanda in rotation och tilt. Jag provade lite idag, men man får gå ganska raskt på hyggligt underlag för att få bäst effekt. Att stå still gör ingen nytta eftersom man då gärna gämför med en stativbild. Föresten, datoraffären hade ingen firewire. Rotade en bra stund och verkade inte riktigt veta vad det var för sladd. Nu är det helg så det får bero till nästa vecka.

 

Jag har en kul manick på jobbet som kanske kan modifieras till dina endamål. Det är egentligen ett lås för datorer. Den består av två aluminiumskenor som man trär i varandra och kan inte tas isär utan att ta bort ett lås. Skippar man låset och borrar ett litet hål borde man kunna göra en stoppskruv istället. Om det är intressant kan du nog få den. Den är ungefär 20 cm lång och 8 bred. Den har legat länge i min låda med saker som kan vara bra att ha. Om du kan vänta en två veckor till, kan jag plåta den när jag kommer till jobbet. Det är nog tillräckligt tjock så man kan borra och gänga rätt ordentligt åt alla håll i den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där datorlåset låter onekligen intressant. Måtten jag har räknat ut för vår huvudplatta är 8 x 15 cm. Så 5 cm till på längden lär ju inte skada. Är det något specialbygge eller kan man hitta de där datorlåsen i vilken datorbutik som helst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är gamla grejor vi köpte på jobbet för att stöldskydda skrivare. Iden är att man skruvar fast ena delen i botten på det man vill skydda och den andra delen i bordet eller var man nu vill sätta fast det man vill skydda. Sen skjuter man in den ena delen inuti den andra och fixerar med ett lås. Skenan är liksom zätaformad så den går inte att ta isär med mindre än att man låser upp låset. När vi kasserade skrivarna sparade jag skenorna. Jag kan donera en till dig. Jag har nog både 1 och två par, alltså fyra totalt. Jag skall nog åka in till stan i morgon, eventuellt början på nästa vecka. Vår gamla bil (som är till salu) fick underkänt på bilprovning så jag måste nog shoppa lite på biltema. Jag kan passa på och åka en sväng till jobbet då och ta med en skena.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=teo;70063]"nånting säger mig att min XL2:a inte är lika stabil på den där =)"

snyggt tillfälle att skryta lite ;)

någonting säger mig att om du bygger en kraftigare så kommer din xl2:a att hålla sig alldeles underbart still på den ;):D

[/citat]

 

HAha, ja får väl inte vara sämre själv: jag TÄNKER bygga den så att den håller för min DVX, så de så :P... (mkt lättare än tungviktaren xl2) Är de någon som slängt på nån större modell kamera på detta bygge? Jag gillar lösningen med kullagrat handtag.

Tack för att du delar med dig av bygget!

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för uppmuntran. Jag är inte riktigt på det klara vad som skulle vara klent på min pinne? Vinkeljärnet är ca 2,5 mm tjock och är till för att sammafoga tex takstolar och liknade grejor på hus. Det skulle överaska mig om det inte skulle hålla för en videokamera. Det går inte att böja vinkeljärnet med händerna och knappt med hammare. Observera att jag barlastat överdelen med en halvkilosvikt. Det enda problemet jag ser är att handtaget kanske skulle kunna ha något sorts parér-skydd i överkant. Det blir lite jobbigt att hålla handtaget då pinnen gärna vill glida ner när man blir trött.

Länk till kommentar
Share on other sites

nae. klent kan inte jag heller se det som. iaf inte när man lägger tyngden åt det hållet på en sådan tjock träpinne. helt rakt stående så håller den uppe en mindre bil på högkant (tro mig jag vet). Som vanligt eftersom jag är så ivrig med allt så läste jag inte hela tråden innan jag postade. Gillar diskutionerna, då det sätter ljus från många vinklar på problem och lösningar. och en lite instickare: för min del så är det så här, har man köpt en dyrare kamera så har man inte råd med NÅNTING annat :P. hehe... Jag har iaf genom lite byteshandel osv införskaffat mig en liten 7" tft skärm som jag tänk använda till kameran i andra syften oxå. men det verkar ju jättecheckt att montera fast den på ett eventuellt sånt här "bygge a'la gorse". Frågan är då, hur ska ja tänka på motvikt till skärmen och även position på själva pinnen att montera den?

 

Edit: skärmen drivs med ett ca 700g batteri, som antagligen funkar bra som nedersta vikt då?

Länk till kommentar
Share on other sites

gorse: 475 g låter mycket bättre än 1300 g som aluminiumbitarna vi hittade väger. De är på tok för tunga att göra en huvudplatta av. Får man fråga vad det är för dimensioner på den övre plattan med de två hålen i?

 

trezpasser: Både skärmen och batteriet funkar som vikter antar jag. Men för att få exakt balans får du nog ändå lägga till små vikter. Dock har jag sett att man ofta bygger "rods" så att man kan justera batteriets och skärmens läge istället (?) för att jobba med extra vikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Båda halvorna har skruvhål som är försänkta. Måtten är 200x45 mm. På bilden är halvorna halv isär. Den övre halvan är 5 mm tjock där den är som tunnast och 10 mm på kanterna.Den undre är 16 mm som tjockast, och 10 på kanterna. Hålen är 6 mm i dia.

Trezpasser: Jag får återkomma med lite mer ideer och funderingar, men rent generellt gäller det nog att centrera allt i en tänkt lodlinje. Om man aviker från lodlinjen måste man ha en motvikt på andra sidan. Väg alla grejor och skriv upp det. Jag skulle kunna tänka mig att monitorn och batterier skulle kunna funka tillsammans som bottenvikt, lite beroende på vad kameran väger. När man väger kameran, glöm inte att sätta in band och allt annat som skall vara med. Kameran skall väga lika mycket som bottenvikten.

 

Sen har jag gjort en annan iaktagelse, (som säkert nån kan bekräfta?) så väger en riktig stabilizer med väst en tio(?) kilo. Min väger knappt 2,5 kilo.

Länk till kommentar
Share on other sites

45mm kan bli aningen litet för oss eftersom vi bygger till en lite större kamera. Vi hittade ett ställe (http://www.alutrade.se) som enligt produktlistan hade u-profiler med perfekta mått. Dock levererade de inte till privatpersoner så jag ska höra efter om min fasters mans företag kan beställa hem bitarna jag behöver. Om det går vägen så tror jag att vår huvudplatta kan bli väldigt snygg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert: Hur bred är anliggningsytan på din kamera? När jag stod och klämde på stativ på netonnet såg jag inga stativhuvuden bredare än 45 mm på bredaste stället. Kanske typ 45x30 mm. Ett annat förslag är att skruva fast en större slät metallplatta/plåt ovanpå som är lite lättare att hitta.

Dessa skenor är designade för typ 40 kilos kontorsskrivare. Nåja, erbjudandet står kvar.

 

En annan fundering jag har, varför centrerar de inte hålet under kameran? På min kamera sitter hålet otroligt långt fram och ganska långt åt sidan. Jag köpte ett stativ på netonnet i måndags och det (j*vla) huvudet passade inte riktigt. Det är en liten styrpinne som skall passa i motsvarande hål i kameran men då hamnar kameran bak-och-fram på stativet. Vänder jag plattan, så hamnar styrpinnen utanför kameran och det går inte att stänga displayen. Buh!

 

Gör jag om pinnen ytterligare en gång, sätter jag nog kameran direkt på vinkeljärnet som de första bilderna visar, men håller kameran så centrerat jag vill ha det och borrar hålet därefter. Alltså, ingen justering för kameran, utan jag gör nog skruvar som sticker ut åt sidorna där jag finjusterar balansen med stora muttrar. Man skall nog inte komplicera till det i onödan.

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan pryl jag tror kan vara otroligt användbart när man bygger är dubbelhäftande tejp. I satsen med skenorna kom det tejp som var otroligt starkt. En del av skenorna sitter ihop lite slumpmässigt med en tejp som de påstår går bogsera bilar med. Jag tvivlar inte på det. Jag kan inte få isär dem. Jag har provar med morakniv och hammare och de sitter fortfarande ihop. Frågan är bara var man köper mer? Jag har ingen mer tejp men när vi bände loss skenorna från skrivarborden följde faner och spånskiva med och sitter fast på skenorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hm, kul att min bild kommer upp på tapeten igen. Så här efteråt har jag konstaterat att det faktiskt funkar. Och mina andra konstiga mer komplicerade konstruktioner har hamnat på tippen och de enkla ursprungliga är det som överlevt. Pinnen är enkel och fungerar förvånansvärt bra med tanke på pris och enkelhet. Jag ser ingen anledning att spendera mer pengar för amatörbruk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...