Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Rubriken ger egentligen hela bilden, jag försöker skriva ett manus där det allt kretsar runt bara en person, inget mer.

Men, hur gör man det, allt som händer om kring kräver att det finns en minst en till person.

Först tänkte jag att man kunde HP har en mobil och får ständigt samtal, då behöver kan HP prata med en person, och historien kan utvecklas utan att man behöver en till person?

Eller, man möter sig själv, det här är ju hur vanligt som helst hos nybörjare som filmar, att man tar sig själv, och får en tvilling eller en person som ser exakt ut som en själv.

Men både kräver en rätt ordentlig och kraftig historia, men inget så kan fungera om man vill göra en film på bara 10min.

Så vad gör man? Hur får man ett manus, eller rättare sagt en film att fungera när bara en person står framför kameran?

Postad

Det var en basketboll.

Man varför vill du bara ha med en person i filmen? Lösningen med mobilen kan funka, men du måste ha en vettig anledning till att ha med bara en person. Kretsa kring en person kan det göra även om det är flera karaktärer med.

Postad

Man kan:

- låta personen be till en gud

- ta ett objekt (som basketbollen) och se det som en vän

- prata med djur

- telepati

- inåtvänd, pratar med sig själv om andra (speaker)

Postad

[citat=vilcans][citat=Speero]basketboll?

volleyboll var det... wilson gör väl inga basketbollar ;)[/citat]

Nähä? http://www.wilson.com/wilson/team/basketball/indoor/index.jsp

Men okej, det var en stor boll i alla fall...[/citat]

Det var faktiskt en volleyboll! ;)

Jag har iaf gjort några filmer där det bara varit jag med i hela filmen, både framför och bakom, och då har jag inte haft något annat objekt med eller så...visserligen så var den längsta av dom filmerna 4 minuter och inte 10...:)

Postad

[citat=Pace]Man kan:

- låta personen be till en gud

- ta ett objekt (som basketbollen) och se det som en vän

- prata med djur

- telepati

- inåtvänd, pratar med sig själv om andra (speaker)[/citat]

Det känns mera som idéer om man skulle göra en komedi, en riktigt dålig komedi också, tala med djur fungerade inte med Eddie Murphy så det kommer inte funka med mig.

---

Vad jag vill är att kunna skapa en något som fokuserar på en person, hans/hennes liv, allt cirkulerar runtomkring HP.

Alla idéer, som bollen är bara en dumt, rätt patetiskt sätt att hålla historien vid liv. Det funkade lite grann i Cast Away på grund av Tom Hanks, kommer inte funka i amatörfilmer.

Det krävs andra människor för att skapa drama, hur skapar man drama med bara en person? Hur utvecklas den personen.

Postad

Säg till om ni kommer på nåt. Här ser ni en som verkligen inte har tillgång till skådisar men som ändå vill göra film. Jag är öppen för vad som helst. Att bli vän med en boll är väl kul, men vad händer sen? Var är utvecklingen?

Postad

[citat=Elion]Det känns mera som idéer om man skulle göra en komedi, en riktigt dålig komedi också, tala med djur fungerade inte med Eddie Murphy så det kommer inte funka med mig.[/citat]

Man behöver ju nödvändigtvis inte föra en konversation med ett djur, utan det räcker med att ha djuret som ett sätt att spy ut sina tankar. Folk gör ju det dagligen med sina husdjur, växter och allt annat som de håller kärt.

Eller så kan man ju prata högt för sig själv, det är ju allmänt vedertaget i lågbudgetfilmer. ;)

Postad

Jag kanske missförstår frågan, men varför kan du inte bara ha en voice over som jobbar ihop med bilderna? Känns, iaf i mitt tycke, mindre konstlat än att han ska snacka till en Gud eller dylikt.

Förklara närmare varför det är så viktigt att han/hon är helt ensam och vad det är du vill berätta, så kanske det är lättare att hjälpa till.

Postad

[citat=pssthlm]Förklara närmare varför det är så viktigt att han/hon är helt ensam och vad det är du vill berätta, så kanske det är lättare att hjälpa till.[/citat]Nu kommer jag och klampar in. För min del så är det främst för att jag sällan har tillgång till fler än en som har tid att stå framför kameran. Så för mig är det i alla fall inte frågan om ett val.

Postad

AUSTIN

(out loud, to himself)

My God, Vanessa's got a smashing body. I bet she shags like a minx. How do I tell them that because of the unfreezing process, I have no inner monologue?

(pause)

I hope I didn't say that out loud just now.

There is an uncomfortable SILENCE.

Austin Powers: The International Man of Mystery

Hmm.. kom bara att tänka på den scenen. Nåja, hur som helst, Twin Peaks har ju ett intressant inslag där FBI-agenten talar till en bandspelare som han kallar Diane med jämna mellanrum. Diane får vi dock aldrig nån förklaring på vem det är. Svårt att kopiera sådär rakt av (om du inte vill köra en nick till Twin Peaks) men se bara upp så att personen inte förklarar saker för tittarna, det är då det känns drygt tror jag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...