pinto Posted July 23, 2006 Posted July 23, 2006 om ja köper en sony hc1 tex, hur stark data ska ja ha? moste ja ha över 3ghz prosessor, o 1 giga ram ? 0 Quote
MovieSwede Posted July 23, 2006 Posted July 23, 2006 Det skadar inte. HDV kräver mycket av datorn. Vad har du idag? 0 Quote
pinto Posted July 23, 2006 Author Posted July 23, 2006 skit dåligt:O,, prossesor 1.7 intel ram= 128 tyver:( 0 Quote
MovieSwede Posted July 24, 2006 Posted July 24, 2006 Framför allt RAMen verkar för dålig. Sen angående processon så är inte hertz talet ensamt så viktigt, beror vilken av pentium processorena som du syftar. Pentium M använder sig av en effiktavare processor (precis som AMD) där man utnyttjar hertzen bättre. Men enligt Vegas är minimum specen för HDV redigering 2,8 ghz 512mb RAM. Har du pentium M så kan du nog klara dig på 1,8 - 2,0 AMD så står ju hertztals motsvarigheten redan med den riktiga inom parantes. 0 Quote
pinto Posted July 24, 2006 Author Posted July 24, 2006 tack så mycket för hjälpen! ja hade lite fel på RAM ja har Intel pentium® 4 CPU 1.71GHz 256mb RAM ja moste uppgradera de, så ja kan ju upgradera eller köpa helt nytt, får se hur ja gör. 0 Quote
Ronnie Posted July 25, 2006 Posted July 25, 2006 Data kan man inte alltid göra så mycket åt, däremot har man mer att säga till om när det gäller sin dator. ;) 0 Quote
gorse Posted July 25, 2006 Posted July 25, 2006 Skall man vässa sin dator på en enda punkt så är det minne. Jag har i åratal enbart använt gamla datorer hemma, datorer som kasserats av andra och därför inte kostat mig något. Jag har monterat allt minne som går att få i datorn och sen har det dugt utmärkt till att köra internet på, riktigt billigt. En annan sak jag märkt när jag skall hjälpa bekanta med datorer är alla extra toolbars i Internet Explorer som annonserer skit, trackers och spionprogram och tusen olika program som smyginstallerats. Program som realplayer och andra snabbstartsprogram nere vid klockan drar mycket resurser. Man behöver inte heller fildelningsprogram, mediaspelare och chattpropram/skype i bakgrunden heller. När hårddiskens utrymme börjar bli mindre än en femtedel av totalvolymen så blir det snabbt fragmenterat och är svårt att defragga om man inte tar ur hårddisken och sätter den i en annan dator. FAT tycker jag är sämre än NTFS, särskillt på större volymer. I övrigt vill jag påminna om att alla gamla datorer går exakt lika fort som när de var nya. De går inte långsammare med tiden. 0 Quote
Munthe Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 För HDV och om du ska klippa native Mpeg2 är absoluta minimum: 3,2GHz P4 (helst dual core) Minst 2GB DDR2 Raidkonfigurerade SATA-diskar. Sedan ställer programmen en del krav på grafikkort. 0 Quote
pinto Posted July 27, 2006 Author Posted July 27, 2006 ok, kommer filmen man lägger in från hdv kameran hacka om man har för dålig data? 0 Quote
barnholdt Posted July 28, 2006 Posted July 28, 2006 Är det inte så att om man har dålig data så hackar filmen på vilken dator man än försöker köra den? Om den ens går att spela.... Data=information som lagras Dator=maskin för att bearbeta data Eller vart nu tråden håller på att ta vägen!? ;) 0 Quote
pinto Posted July 29, 2006 Author Posted July 29, 2006 hehe, ok, men om man har en mini dv, som tex canon xm2, hur mycket är minimum för den? 0 Quote
Ayame Posted July 30, 2006 Posted July 30, 2006 Har redigerat matrial från Xm2 två på en G5a, det gick bra. Sedan så gick det relativt bra på min gamla dator som var på 2,8 GHz, och 1024MB RAM (gamla minnen) Det går alldeles utmärkt att redigera på min nya dator, 4GHZ intel, 4GB RAM DDR2 minnen. 0 Quote
Movie Jonie Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Jag undrar vad ni rekomendera för prestanda på en data som ska klara hdv redigering och även klar spel etc. Vill helst ha ett bra grafik kort :D Tack på förhand 0 Quote
Pace Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Movie Jonies tråd ihopslagen och tråden omdöpt från "hur bra data ska man ha". 0 Quote
Recommended Posts