Gå till innehåll

Dålig filmkvalité trots bra DV-kamera


Slajf

Recommended Posts

[citat=Slajf]har anslutit kameran via USB![/citat]

Varför är jag inte förvånad? ;)

 

Följ StenR:s råd och skaffa ett FireWireinterface till datorn, om du nu saknar det, samt en kabel, så ska du se att överföringen går mycket smidigare/bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ior][citat=Slajf]har anslutit kameran via USB![/citat]

Varför är jag inte förvånad? ;)

 

Följ StenR:s råd och skaffa ett FireWireinterface till datorn, om du nu saknar det, samt en kabel, så ska du se att överföringen går mycket smidigare/bättre.[/citat]

 

Men jag vill inte ha smidig/snabbare överförning utan jag vill ha bättre kvalitet på bilden! Blir bilden bättre om man överför genom FireWire ? Om den blir bättre så har jag svårt att tro att kvaliteten blir bättre pga av en kabel!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Slajf]Men jag vill inte ha smidig/snabbare överförning utan jag vill ha bättre kvalitet på bilden! Blir bilden bättre om man överför genom FireWire ? Om den blir bättre så har jag svårt att tro att kvaliteten blir bättre pga av en kabel![/citat]

Det är inte själva kabeln i sig utan interfacet som gör det bättre och smidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ior][citat=Slajf]Men jag vill inte ha smidig/snabbare överförning utan jag vill ha bättre kvalitet på bilden! Blir bilden bättre om man överför genom FireWire ? Om den blir bättre så har jag svårt att tro att kvaliteten blir bättre pga av en kabel![/citat]

Det är inte själva kabeln i sig utan interfacet som gör det bättre och smidigare.[/citat]

 

Realtek är nog ett vanligt nätverkskort.

 

Till inte för så länge sedan så var Firewire det enda standardiserade sättet att föra över DV till dator och det är förtfarande det överlägset mest spridda, både vad gäller hårdvara och program. Om man försöker via USB så blev det webkamera-kvalitet på bilden. På sista tiden så har Sony, Panasonic och Canon börjat använda en USB2 Video Driver som ett alternativ till Firewire, men det kräver också att kameran är konstruerad för det..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=StenR][citat=Ior][citat=Slajf]Men jag vill inte ha smidig/snabbare överförning utan jag vill ha bättre kvalitet på bilden! Blir bilden bättre om man överför genom FireWire ? Om den blir bättre så har jag svårt att tro att kvaliteten blir bättre pga av en kabel![/citat]

Det är inte själva kabeln i sig utan interfacet som gör det bättre och smidigare.[/citat]

 

Realtek är nog ett vanligt nätverkskort.

 

Till inte för så länge sedan så var Firewire det enda standardiserade sättet att föra över DV till dator och det är förtfarande det överlägset mest spridda, både vad gäller hårdvara och program. Om man försöker via USB så blev det webkamera-kvalitet på bilden. På sista tiden så har Sony, Panasonic och Canon börjat använda en USB2 Video Driver som ett alternativ till Firewire, men det kräver också att kameran är konstruerad för det..[/citat]

 

 

När lönen kommer, ska FireWire anslutningen/kortet inhandlas och Firewire kabel! Om inte detta hjälper att få ett bättre kvalle på filmen , kommer jag slänge DV kameran från 5 :e våning och kommer andvända min lilla Digital Fotokamera. Där kan man smidigt och jätte enkelt både filma och överföra filmen !

Länk till kommentar
Share on other sites

Men sluta nu. Att det ens går att få över någonting rörligt genom USB är ett mirakel i det här fallet. Ingen människa i hela världen kan använda USB för video till och från kameran så sluta felsök nu. Det är alltså Firewire som gäller eller att gå tillbaka till den "digitala fotokameran".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu har jag inhandlat ett FireWire paket. I paketet fick jag Firewire kort, fire wire kabeln och mjukvaran Ulead Studio 7.0 Basic allt det för 260:- (jag vet, det är billigt :-)

 

Kvaliten på bilden blev oerhört mycke bättre gemfört med USB överförningen!

 

jag har överfört ca 15min av DV-kameran genom firewire och filmen är på 3gig. 3gigabyte!!!!!!! Hur i helvete får jag filmen till mindre MB ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag inhandlat ett FireWire paket. I paketet fick jag Firewire kort, fire wire kabeln och mjukvaran Ulead Studio 7.0 Basic allt det för 260:- (jag vet, det är billigt :-)

 

Kvaliten på bilden blev oerhört mycke bättre gemfört med USB överförningen!

 

jag har överfört ca 15min av DV-kameran genom firewire och filmen är på 3gig. 3gigabyte!!!!!!! Hur i helvete får jag filmen till mindre MB ?

Nästa inköp bör då bli en stor hårddisk, om utrymmet nu är problemet. :)

PAL DV AVI tar ca 3,65 MB/s...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästa inköp bör då bli en stor hårddisk, om utrymmet nu är problemet. :)

PAL DV AVI tar ca 3,65 MB/s...

 

 

jag har 60gig hårddisk, av dom 60gig har jag 40gig som är ledigt. Därefter bör jag nog INTE satsa på en större hårddisk. jag är inget proffs, har bara vanlig budget DV kamera......är ingen Steve Spielberg ............. ÄN!! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...