Jump to content

kranium och skelett-delar?

gorse
 Share

Recommended Posts

Jag funderar över om det går att skaffa ett människokranium? Jag erinrar mig att Hobbex sålde en plastmodell för tjugo år sen i skala 1:1 men den är det nog samlarvärde på nuförtiden, mao för dyrt och lite synd att förstöra. Jag har sett lite solida kranium av resinplast, typ rollspelsdesign med kedjor och råttor som tittar ur genom ögat, men jag tycker de är lite oskäligt dyra samtidigt som det syns att de är leksaker och är i fel storlek.

Eventuellt funderar jag över om det är realistiskt att få ett ko-huvud av någon? Men jag är måttligt road av att koka bort kött och hjärna själv?

Kan du inte fråga snällt, typ en skola ifall du får låna ett människoskellet? Om du vill ha en ko huvud går det väl få av en slaktare eller dyl? Jag menar det är ju inte direkt så de sparar huvudena när de har slaktat en ko.. Eller gör det de?

Jag kommer göra åverkan på kraniumet, så det är bäst jag själv är ägare. När jag var i prag hade de en del till salu på "gatan" av plast som riktigt realistiska ut. Det är nått sånt jag vill ha, helst utan att behöva spendera för mycket pengar. En kompis till mig jobbar på slakteri, men då får jag den med hjärna och kött på. Uack. Det står jag över.

För nåra år sedan behövde jag ett komplett skelett för lite tagningar,gjorde en del egna avgjutningar som inte var helt lyckade om vi ska vara ärliga!

Hur som helst så kontaktade jag skolverksamheten för att ev kunna lirka lös nått användbart,döm om min förvåning när jag fick tillgång till kommunens gamla samlingar av uppstoppade djur och sk "skolskelett",blev automatiskt ägare till ett par skelett(kompletta,man å kvinna) å ingen lar sakna dom heller

sånt används inte nuförtiden tydligen,resurserna kan finnas i din närhet fast man är skeptisk i dom flesta fall.

Det var så här att vi repade i källaren på en skola med vårat band, å jag hade

noterat att där stod en massa gamla uppstoppade djur och allsköns åldrade

undervisningsatirallier(djurfoster i vätskefyllda glasburkar å dyl) samlade damm.

Polarens farsa hade knegat som vaktis på olika skolor i komunen under många år å hade rätt bra koll om man säger så.

När jag skulle förnya avtalet för replokalen med studierektorn(av nån anledning var de han som höll i den biten) slog det mig att man kunde kanske ta upp mina skelettproblem med honom.

Han tyckte att jag nog kunde "låna" ett skolskelett utan når större problem.

Bad mig snacka med nämnda vaktisfarsa vilket jag gjorde å vipps var man ett par! skolskelett rikare.Är föressten inte säker på om de mindre skelettet var

ett kvinnoskelett,kan ju ha varait en barnvariant oxo!

Det större skelettet står numera rätt svårt tilltygat å pryder skyltfönstret i min shop.Vetifan var det mindre är dock,synd för det kändes alltid lite "spooky" av nån anledning.

jag har också kollat runt lite efter ett kranium eller möjligheter att gjuta ett i gips då det ska gå sönder. den sidan var det bästa jag hittade.. kraniet behöver inte se speciellt verkligt ut då det ska ha hud och blod men det ha helst vara ihåligt så man får plats med lite "hjärna" :) nån annan som har nån bra idé?

• 2 weeks later...

Ibland ramlar saker på en bättre än vad man från början förväntar sig. I en kyrka i centrala östergötland finns helt äkta skelett från ca 1000-talet i en gravplats under golvet i kyrkan. Och jag får antagligen lov att spela in dessa på band. Bilden är lite mörk eftersom jag tog bilden med mobilen. http://www.ida.liu.se/~gse/krypta/DSC00202.JPG Det fanns även medeltida kristna gravstenar med korttecken, drakmotiv och runskrift (!!). http://www.ida.liu.se/~gse/krypta/DSC00203.JPG Nu trampar jag på mycket tidiga svenska historiska tår, de allra första svenska kristna spåren. Rätt kuslig stämning. Jag kunde nästan höra medeltida kyrkokör medan jag blev guidad i kryptan. Jag blev lovat ytterligare rundtur upp i det ursprungliga medeltida kyrkotornet fastän det inte är publik plats.

Nu skulle man bara hitta lite spektakulära böcker så har jag mutat in en del spännande rekvesita.

Jag har aldrig filmat förr. Jag har väl spenderat ett bra tag här på forumet utan att egentligen produdera ett enda dugg. Jag har redan bra jobb etc så detta är lite brevid-hobby så jag tänker inte spendera så himla mycket pengar och det får ta sig tid då jag pusslar på överbliven fritid. Från början fantiserade jag om en långfilm, men inser att det är bra över huvudet på mig. Tveksamt om jag klarar av det.

Men, Jag bor i Åtvidaberg som är mest känt för sina koppargruvor ända sen medeltid. Till och med fotbollslaget som hade sin storhetstid på sjuttiotalet med Ralf Edström med flera, har en kopparsymbol på klubbmärket och den historiska fotbollsplanen kallas Kopparvallen. Men, något märkligt har utspelats i trakten. Biskop Brask kastade sin ring i gruvan och förbannade platsen och sa att ingen koppar skall stå att finna innan ringen återfinns. På 1700-talet återfanns ringen och kopparbrytningen kunde återupptas. Men, det är inte så enkelt som det verkar vara. Jag påstår att kopparbrytningen har aldrig ägt rum utan det en skickligt iscensatt konspiration. Sanningen är att ingången till jorden inre är dolt i trakterna av Åtvidaberg och den som finner ingången vinner oinskränkt makt och ära. Under täckmanteln av kopparbrytningen letar överheten efter ingången. Problemet är att en hemlig organisation skyddar ingången och var gång man är nära att finna den så måste organistationen i det tysta hindra upptäckten av ingången. Många spår står att finna, men desto fler har genom historien tvingats förstöras. Tex, den gamla medeltidskyrkan Gamla Åtvids kyrka har en rik flora av takmålningar målade av Mats Målare. Dessa målningar finns bevarade än idag ovanför koret, men de viktigaste målningarna och spåren efter öppningarna raserades och kyrkan kom att stå i ruiner i åratal. Under golvet i kyrkan finner man viktiga spår (tex detta skelett) som kan leda till sanningen. Men medan underkökningarna pågår hindras undertecknad flera gånger att fortsätta undersökningarna. Verkar det spännadde? Javisst, ibland har jag riktigt livlig fantasi. Men det allra mest spännande är att verkligheten många gånger överträffar fantasin.

Otroligt! Vilken fantasifull historia! Var detta som jag just läst en slags synopsis till en skitspännande film eller har det verkligen hänt??? jag tycker absolut att du borde gå till verket att göra en film av detta om inte en långfilm åtminstonde en 20-30 min film! Önskar att man själv hade nåt liknade mystiskt ställe här i Östersund men kanske om man letar! Det är ju liksom perfekt att liksom utgå från en verklig plats som man facineras av till en idé av ett manus. Det borde egentligen den vägen jag borde gå också.

Lycka till!

Mja, inte en film eftersom jag inte har några skådespelare utan det är ett fullständigt enmansarbete. Om det har hänt? Tja, inte vet jag. Jag väver verkligheten med min fantasi och det blir nog säkert en bra dokumentär även om jag tagit mig friheten att hitta på min egen verklighet. Att Brask kastade ringen i gruvan är nog sant. Men varför han gjorde tvistar man om än i dag. Det behövs ingen mystisk plats utan det blir vad man skapar det till. Klart att det hjälper att Åtvidaberg är en liten bruksort. Det finns mycket sagor och sägner som kan bättra på egen fantasi. Till sist vet ingen vad som är påhittat eller vad som kan vara sanning.

Det finns i östersund lika mycket som någon annanstans. Gå till lokala turistbyrån och ta lite brochyrer. Lär lite historia från området. Gå en guidad stadsvanding. Besök det lokala museet. Vips finns det platser och personer att spåna runt. Finns det inga fornlämningar, medeltida kyrkor, runstenar etc i Östersund? Klart det finns. Den gamla Frösö kyrka från 1200-talet är väl en av sveriges äldsta bevarade? Frösöstenen är den mest norraste runstenen i sverige. Vilka djur bor i Storsjön, föresten? Är inte det en välkänd sjö med märkliga djur?

Jag såg föresten Blair Witch Project härom veckan. Lite besviken blev jag. Dålig research får jag säga.

Ja du har rätt det finns massor med ställen här i Östersund också. Skulle vara roligt att göra nån slags fejkdokumentär om nåt sådant! men det är väl vad du tänkt kanske. Ungefär som "Forgotten Silver" eller nåt sånt. Man kan liksom leka till det med repiga super8-kopior och en massa fejkdokumentärfoto som man lådsas har hittats i nån gammal källare hittills okänd för allmännheten.

Javisst, det är det som är meningen. Blandar man egna bilder men äkta bilder så är saken klar. Leta gamla bilder där upphovsrätten gått ut. Ibland händer det att museer och komungubbar missförstått upphovsrättslagen och gör copyrightanspråk på utgånget matriel, men då släpper jag bilderna och letar annat. Det är sällan värt besväret att bråka. Det gjorde jag i början. Tänk dock på att man bryter mot upphovsrättslagen om man själv klistrar in storsjöodjur i gamla bilder där upphovsrätten gått ut. Gör då hellre helt egna bilder.

En dokumentär jag gillar rätt skarpt är den de körde härom månaden om Big Fot från Bluff Creek. Jag har fortfarande inte bestämt mig om det är en skicklig skojardokumentär eller om de verkligen tror på't. Googla på "Big foot" och "bluff creek" och förundras.

[citat=gorse]Tänk dock på att man bryter mot upphovsrättslagen om man själv klistrar in storsjöodjur i gamla bilder där upphovsrätten gått ut.[/citat]

Det gör man väl ändå inte? Hela poängen med verk som blivit allmängods är ju just att de är fria att användas precis hur som helst till vad som helst...

Nej, den ideela upphovsrätten går aldrig ut, dvs man måste respektera verket. Med det menas att man får inte förvanska verket och upphovsmannens namn måste anges. Jag trodde också att man kunde klippa och klistra foton hur som helst, men där bet jag mig foten. Däremot är det fritt att använda tex ett foto med utgången upphovsrätt. Bra sökord för Google är (SFS 1960:729)

Jag citerar ur BUS.

"Upphovsmannen har rätt att namnges och rätt till respekt för verket, 3 § upphovsrättslagen. Även om en användning är fri i enlighet med upphovsrättslagens inskränkningar skall upphovsmannens ideella rätt respekteras, 11 § upphovsrättslagen."

Nästa brasklapp är "Klassikerskyddet" dvs verket kan vara skyddat även efter det att 70 år efter upphovsmannens död, paragraf 51 i upphovsrättslagen. Men det gäller knappast alla verk utan ett fåtal enligt någon lista jag ännu inte funnit, men KB sa att det gäller just verk i stil med Mona Lisa.

När jag läser efter så får jag det fortfarande bara att gälla verk under upphovsrätt (e.g. upphovsrättshavaren har licensierat sitt verk för fri användning, men har ändå rätt att bli erkänd som skapare). Men IANAL, så...

Nästa brasklapp är "Klassikerskyddet" dvs verket kan vara skyddat även efter det att 70 år efter upphovsmannens död, paragraf 51 i upphovsrättslagen. Men det gäller knappast alla verk utan ett fåtal enligt någon lista jag ännu inte funnit, men KB sa att det gäller just verk i stil med Mona Lisa.

Jo, har för mig att det finns någon detalj om det i själva Berne t o m (men på den punkten kan jag mycket väl ha fel :))... förutom alla olika länders egna små skumma undantag (jag fick en gång spendera ett par timmar med att ta reda på om ett verk var täckt av den brittiska "Crown Copyright", t ex). Immaterialrätt är en djungel. En djungel fylld av farliga djur. Och advokater.

Mja, jag ser inget egenvärde i att gå i polemik. Jag har också lite svårt att hitta nån direkt referens, men det var juristen på KB som sa det till mig. Som ni säkert redan sett omtalas det mycket om ideel rätt och ekonomisk rätt. Läser man lagtexten är det svårt att tyda ut nånting alls om ideel resp ekonomisk rätt. Men ni har säkert redan sett skillnaden? Tex att ideel rätt kan alldrig överlåtas eller förhandlas bort.