Jump to content

kranium och skelett-delar?

gorse
 Share

Recommended Posts

För att återgå till ämnet, så hittade jag ett kranium i full skala under medeltidsveckan på gotland för 140 kronor. Det tycker jag var utmärkt pris. Matrialet är nån sorts mellanting mellan cernitlera och resinplast. Det är egentligen en sparbössa men ser så pass bra ut att det får duga. Jag målar nog bara om den efter det att jag ristat lite snyggare fontanell-skarvar, även om jag ser en viss möjlighet att såga loss käken och skulptera ny gom. När jag begravt den till hälften i jord kommer det inte att synas om käken är lös eller inte.

• 4 weeks later...

gorse,kingen och outespacer

Gorse, när jag var i Åtvid sist spelade Ralf Edström i ÅFF. Parentes.

När var i Kemi Kyrka för några år sen finns en död präst som aldrig ruttnar. Han ligger i Kyrkan under ett lock i golvet. Kemi ligger i Finland i höjd med Haparanda. Åk gärna dit. Det är bara att gå in i 1200-talets kyrka och lyfta på locket.

Prästen skrev före sin död: Om det jag predikar är sant ska jag aldrig ruttna efter min död.

Tyskarna bar upp honom under kriget ur graven, söp och dansade med honom. Ena armen gick av.

Detta är sant. Kan bli en story på film.

/nils

Då får du komma till Norrköpng den 14:de. Då spelar ÅFF Uefa-cup mot grasshoppers.

Berättelsen om prästen i Kemi låter spännande. Det är nog ungefär sånna berättelser jag tycker är kul. Jag hittade ju lite 1200-tals människor under en kyrka i centrala linköping, med det var bara benen kvar. Men det får duga för mig.

• 8 months later...

Jag buppar denna tråden med ett tips. Det verkar som Lindberg tillverkar en modellbyggats i plast av en dödskalle. I usa verkar den kosta ca 20 dollar. Jag har skrivit till min hovlangare och frågat vad den kan kosta i Sverige.

http://www.megahobby.com/productimages/lin/LIN71302.jpg

Eftersom jag ser att sist den här tråden var levande så spelade ÅFF i kvalet för UEFA-cupen. Denna gång vill jag passa på att berätta att ÅFF damer div3 spelar mot Linköpings FC den 16 juni på Kopparvallen i svenska cupen. Min flicka ligger bra till att bli uttagen att spela i Åtvidslaget då, femton år gammal.

Kanske det. Det beror vad man skall ha dem till? I min film finns en sekvens där ett kranium eller skelett kommer spela roll för handlingen, dvs man skall gräva upp en fornlämning. Att använda riktiga skelett kanske är lite morbit och därför tror jag en plastmodell kan vara en lösning. Priset är ca 270 vilket fortfarande är billigt enligt min mening. Eventuellt blir min sparbössa nu till salu.

I övrigt har jag ingen som helst problem med skelett eftersom det finns rätt gott om dem i utgrävningar, museer och liknande. Skelett är rätt intressant egentligen, om man är intresserad. Medeltidsmuseet när slottet kan jag rekomendera.