Jump to content

Canon xl1/xl2 + 16/32 mm objektiv

neolit

Recommended Posts

Jag har länge funderat på hur man skall göra för att få video att se någorlunda film ut. Och med tanke på att film är så dyrt att producera tänkte jag att man kanske kan montera en 16 eller 32 mm film objektiv på någon digital videokamera. Som exempel tog jag Canon xl1/xl2 men det kan vara vilken digital videokamera som helst...

Skulle detta kunna vara någon vidare idé? Har någon tänkt eller provat det, och hur blev det i så fall? Eller, går det överhuvudtaget att göra så?

vh/ Neo

tror inte det är 35-adaptrar han pratar om utan att sätta filmgluggar direkt på videokameror som har utbytbar optik. visst funkar det. du får inte mer filmlook eller kortare skärpedjup som med mini-35, men en fast glugg som ensam kostar mer än hela kameran är självklart bättre än de zoomar som följer med, alltså bättre skärpa, bättre kontrast, mindre distortion och så vidare. 28 dagar senare är plåtad med en xl1:a och filmoptik om du vill se exempel.

/mattias

mattsand: Tja, bara neolit kan väl svara på vad han menade, men jag utgick från frasen "det kan vara vilken digital videokamera som helst". Men det var inte det jag tänkte säga... Filmoptik direkt på en XL-kamera, hur funkar det? Jag vet att optiken är utbytbar, men storleken på ccd:n överensstämmer ju inte med 35-millimetersfilm, så hur kan det funka? Jag vill minnas att Canon själva har nämnt att det är just 35-adapter som behövs för att kunna använda 35-optik. Har jag missat något?

/Jakob

[citat=jbergman]storleken på ccd:n överensstämmer ju inte med 35-millimetersfilm, så hur kan det funka?[/citat]

det funkar eftersom ccd:n är mindre. det blir som om du zoomat in bara. att använda en glugg för ett mindre format på ett större funkar däremot inte alltid eftersom den inte nödvändigtvis täcker ut hela. tänk kikare i piratfilm.

%2$s skrev:
Jag vill minnas att Canon själva har nämnt att det är just 35-adapter som behövs för att kunna använda 35-optik.

du behöver förstås en adapter med rätt fäste/gänga, men ingen "35-adapter".

/mattias

[citat=Gabrielwatson]dock blir allt toktele men det är ju bara bra för skärpedjupet...[/citat]

Talar du av erfarenhet nu, för jag tycker inte att skärpedjupet borde kortas, men jag kanske tänker fel? Men som jag ser det kan det ju likställas med att ta en vid bild och croppa den ordentligt. Det kan ju inte ändra skärpedjupet i bilden.

Alltså, jag är fullt medveten om att skärpedjupet kortas vid riktig tele, men jag köper inte rakt av att detta fungerar på samma sätt.

Ge mig rätt eller förklara varför jag har fel...

/Jakob

• 2 months later...

om det är kort kort skärpedjup du vill ha så blir det inte det genom att bara använda ett vanligt objektiv. Visst så blir det ju kortare skärpedjup om man har tele men det får ju exakt samma effekt genom att ha låg bländare och mycket inzoomat på videokamerans orginalobjektiv. Men vem vill ha värsta tele hela tiden? Det blir ju som en naturfilm och visst, dom har ju kort skärpedjup men otroligt hög tele. För kort skärpedjup i typ 50mm så är 35mm-adapter det enda alternativet.

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför en DV-kamera inte reagerar på samma sätt som en filmkamera om man monterar på ett riktigt zoomobjektiv från en 35mm filmkamera?

Vaför skall det till en 35-adapter? Vad är det för under som denna adapter gör för DV-kameran?

Tekniskt nyfiken...

O.k. Har man kvart det gamla objektivet då, eller monterar man adaptern på objektivfästet?

kollade på http://www.mini35.de. Uppenbarligen kopplar man adaptern direkt till objektivfästet.

Dessutom kan jag på deras hemsida utläsa att en mini35-adapter inte finns där bara för att en DV-kamera saknar PL-fäste. Den hjälper att fokusera 35mm-bilden på det mycket lilla CCD-chippet. Dess minimala storlek är orsaken till det närmast oändliga skärpedjupet.

Hur stort är CCD-chippet på en XL-1? Den är ju mindre än en 35mm-film. Är den mindre än 16mm?

Vad är det för skillnad i bild om man använder en riktig mini35-adapter och en PL-adapter som här:http://www.xl1solutions.com/ADAPTERS.htm ? De påstår att man även kan använda 16mm-optik med en XL-1.

Om CCD-chippet mera överensstämmer med 16mm är det inte då bättre att använda 16mm-optik, för att få bättre skärpa?

jag skulle gissa att hur du än gör så kommer det bli samma skärpedjup. Om du använder 16mm optik på en dv kamera vilken som helst så kommer det bli lite uppförstorat, alltså typ tele, visst du får kortare skärpedjup men man förlorar principen. Anledningen till att 35mm adaper är enda lösningen är att projektionen måste vara lika stor som ett 35mm negativ. Eftersom att det är kortare skärpedjup på 16mm än på dv beror ju självklart på att projektionen är större. Om du har en xl1a kan du ju ta av optiken för att se vilken sjukt liten ljussensor den har. Kolla in den här länken där det är en ganska bra beskrivning av skärpedjup. Jag tror inte att 16mm stämmer med ccdchippet om man jämför med mm. http://www.mediachance.com/dvdlab/dof/index.htm

Men eftersom den projicerade ytan på ett 16mm objektiv är mindre (ca. 1/4 av ett 35mm objektiv) så borde ju tele-effekten bli reducerad jämfört med 35mm objektivet, eller hur?

Jag har ingen DV-kamera och planerar för tillfället inte att köpa någon, men jag är allmänt nyfiken. Hur stor yta (bredd x höjd) har egentligen CCD-chippet (1/3 tum)?