Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte fråga alla forum-medlemmar som håller på med 3d studio MAX...

Vilket är det bästa sättet att börja komma igång med det programmet? Har tillgång till version 8 och vill verkligen lära mig det. Ska också tillägga att jag ALDRIG hållt på med 3d tidigare...så ju mer basic desto bättre.

Tycker att den inbyggda hjälpen inte fungerar så bra...hellre en bok!

Postad

samma här...men 3dsm är verkligen jobbigt. Det är inte alls som alla andra program. Har lånat en bok som heter "Kom igång med 3d studio max" (release 3). Vet inte om den är bra som start?

Postad

[citat=kalle112]samma här...men 3dsm är verkligen jobbigt. Det är inte alls som alla andra program. Har lånat en bok som heter "Kom igång med 3d studio max" (release 3). Vet inte om den är bra som start?[/citat]

Mitt råd är att ge tutorialsen som följer med 3dsmax en chans till. Har läst ganska många sådana i mina dar, och de som följer med 3dsmax är bland de bästa du kommer att stöta på.

Och ja.. 3dsm ÄR jobbigt.. de flesta 3dprogram är det... ta det bara stegvis och arbeta dig genom dina tutorials osv så kommer det att komma sakta men säkert. Ställ inte för höga krav på att du ska göra nästa Pixar-film om ett halvår.. för det kommer du inte att göra. Men du kanske kan göra en kort, enkel animation på egen hand om ett halvår.

Ett annat ställe, om du inte har något emot engelska, är att ta en titt på en site som heter 3dbuzz.com. Om du registrerar dig där finns det en bunke gratisfilmer att ladda ner som förklarar allting ganska grundligt.

Lycka till!!

McWolfe

Postad

[citat=kalle112]samma här...men 3dsm är verkligen jobbigt. Det är inte alls som alla andra program. Har lånat en bok som heter "Kom igång med 3d studio max" (release 3). Vet inte om den är bra som start?[/citat]

skulle inte rekomendera att använda en bok som är till för release3 om du har release8 då mkt har ändrats mellan versionerna och det blir nog förvirrande om saker heter olika eller ligger på andra ställen. kör tutorialsen i hjälpen istället!

Postad

okey...upptäckte det då jag läste boken lite grann i början. Dom snackar om flikar som inte finns på det ställe som dom visar...då blir man väldigt förvirrad.

Har nu börjat med de tutorials som finns med programmet och ändå får jag problem ibland med vissa enkla saker...så dom närmaste månaderna kommer jag ställa många frågor här =)

• 2 veckor senare...
Postad

all you need is lots of coffee, time and a good computer... and work you ass off... try everything and experiment like a mad scientist... soon or later you will begin to understand what the hell everything means and them you will be on your way... but most of all have fun...

Postad

[citat=blood_boy]ohh i am sure that was a fun thing to do, back in the 90's.. 3DS Max is not the same program when you started. and if you know anything about 3ds MAx you would know that you need a good computer, so please... if you don't have anything to say ZIP IT...

read the system requirements for max 8...

http://images.autodesk.com/adsk/files/3dsMax8_techspec_rev.pdf[/citat]

Jag använde 3ds max 6 och jag är övertygad om att 7 och 8 skulle funka även dom.

Däremot kanske det inte är jätte roligt när man ska hålla på att rendera, men det duger fint så länge man bara ska lära sig programet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...