Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nej, självklart säger det inte bara *pling* så går man och köper produkten, men det sa jag inte heller. Förstod inte varför du så direkt sågade mitt inlägg med ditt första om du nu har läst massor om reklam. Då borde du veta att de flesta av oss faktiskt blir omedvetet påverkade av den. Jag tror att hysterin finns där av en anledning och att det börjar bli ett problem ur konsumenternas synvinkel. Att låta Bond köra bmw är nog inte enbart för att ge bmw en image utan för att exponera varumärket tillsammans med någonting som människor gillar - biljakter, brudar, action, pengar och inte minst snygge bond i kostym. Det är status för bmw och höjer värdet i märket. Det har ingenting med prestandan på bilen att göra. Men vad väljer man? Den där nya bilen från uffemotors (motsvarande bilmärke som inte gör reklam) eller bmw:n som man sett så många gånger och som dessutom är med i den där coola bondfilmen?

Att du kallar folk som berörs av reklam för "Stackars lättlurade människor utan vilja" får mig verkligen att tvivla på att du fick G på kurserna om reklam du gick på.

Postad

Nä, det där är nog en urban myt. Fungerar nog inte speciellt bra. I Fight Club ser man ju iofs den där kuken alldeles vid slutet. Men den är uppe i fler än en frame. Annars skulle man inte hinna reflektera över den.

En kul sån grej är annars trailern till Apocalyptico. Har ni inte sett så tryck pause när den där sura apan skriker och backa sedan frame för frame. :)

Postad

Det är inte jag som kallar dem/mig/oss lättlurade och utan vilja. Det är ni som tror att reklamen har någon slags utomjordlig kraft som gör det....

Självklart exponerar de märket med en viss livsstil. Men man ska inte ha en sån övertro på vad reklam faktiskt kan prestera.

Postad

Att jag läst massvis med reklam är kanske en överdrift.:) Ville mest poängtera att jag vet vad jag pratar om. Har iaf läst rätt mycket men är ingen expert... Reklam påverkar, visst, men absolut inte så mycket som vissa verkar tro.

Postad

[citat=lilla_farbrorn]...Sen, vad är egentligen bra med att dina barn håller koll på vilka skor Ronaldino har?[/citat] Elementärt. Grabben är ett lovande ämne för svenska landslaget år 2016 så vi kommer stå i sportaffären och tjafsa om att jag inte vill betala för samma skor som Ronaldino, men det slutar med att vi går hem med samma skor som Ronaldino. Denna mekanism är välkänd för alla föräldrar. Och alla tycker att det är väl föräldrarnas sak att avstå, men köper likt förbannat. Sen gör man likdant själv när barnen inte ser. Man köper en likadan klocka som i Matrix.

Edit; Sen fortsatte jag att läsa vidare i tråden och ser louis cyphres inlägg och konstaterar att densamma har inte en susning vad han pratar om (no offense). Öppna godtycklig skvallerblaska för tonårstjejer och gärna motsvarande för vuxna tjejer och kolla bilderna. När Beckham vaxar bröstet med Zip Wax Hot Wax Hair Remover , tredubblas försäljningen av Zip Wax Hot Wax Hair Remover .

När TV4:as hemsnickarprogram målar ett sovrum i antrazite-grå så är färghandlarna redo med tusentals liter antrazite-grå målarfärg och de säljer slut över veckoslutet. Att TV4:as hemsnickrarprogram inte är en TV4 produktion utan en produktion av färghandlarnas riksförening som de ger gratis till TV4 är väl knappast en hemlighet?

Postad

Diskussionen är intressant! I slutändan är det en ekvation som ska gå ihop, det kostar pengar att skapa film och tvunderhållning, men vi är inte villiga att betala för det. Då måste sponsorer dras in för finansieringen. Problemet är om finansiärerna får FÖR mycket att säga till om och filmen tappar sin trovärdighet, detta skulle även resultera i badwill för företagen som exponeras i filmen.

Jag är för smart produktplacering om jag slipper störande reklamavbrott.

Postad

Gorse, jag menar inte att reklam inte fungerar. I så fall skulle ingen göra reklam. Tror dock att det finns en viss övertro på reklamen.

Vad jag opponerar mig mot är att vissa tror att vi inte klarar av det. Att vi inte klarar oss själva. Misstänkt nära filmcensurtänket enligt mig. Tanken att videovåldet skulle göra oss till små mördare.

Tog iaf inte illa upp, även om jag inte gillar att bli omnämnd i tredjeperson. ;)

Förstod inte varför du så direkt sågade mitt inlägg med ditt första
För att jag har en annan åsikt.;) Men det inlägget hade inget att göra med reklamens inverkan att göra. Det är "Å nej, dom har sålt sig" -mentaliteten jag inte tycker om. Alls... Speciellt när det gäller små filmer med liten budget. Alla sätt att få pengar är bra.

Men självklart fungerar reklam, annars skulle det inte göras någon.

Kommer ihåg när fulölsreklamen för Spendrups gick på TV och massvis med vuxna människor bad om öl utan tillsatser(jobbade på systembolaget då). All vanlig öl är ju brygd på malt, humle, jäst och vatten. Så visst fungerar reklam... Men vad gör det?

För att vända på sidan. Vilken tror ni är den mest lyckade prouktplaceringen?! Jag tippar på den där Rabbitdildon i Sex and the city...

Postad

louis cyphres, jag menar inte reklamen. Det jag pratar om är trender och hyper. Det är starka krafter och det känner reklammakarna till väldigt väl. Jag tror de flesta som gått i skolan minns samlandet och bytandet av tex fotbollsbilder. Den med störst trave bilder var kungen i klassen. Jag minns alltför väl vårens stora samlande och jag hade stora luckor i mitt album. Under sommarlovet hade jag femdubblat min kollektion och kom lycklig till skolan efter lovet, för att konstatera att hockeysäsongen hade börjat och min fotbollsbildersamling var i stort sett värdelös som hipfaktor. Lagom när min hockeysamling började bli skaplig så var det nått annat.

Översätt fotbollsbilderna med kepsar, mussepigg-strumpor, converse, bilar, Versace, Lacoste, gucci, Christian Dior, Ralph Lauren. Veckotidningar gör inne- och utelistor varenda vecka. Kvällstidningarna presenterar årets badmode. http://www.aftonbladet.se/vss/mode/story/0,2789,833165,00.html

(så skall jag försöka unvika att tilltala folk i tredje person. Sant, det slutade man med på 60 talet)

Postad

Måste nog hålla med gorse för att även om jag själv höll mig undan från spelkulor(hade några men orkade inte engagera mig i den ytterst invecklade valutakursen i spelkulorna), hockeykort (gretzky var länge stora hippkortet), pogs, pokemon, första vågen av tamagochi, m.m. så behöver jag bara titta runt min dator där det står en halvt urdrucken 7up, en Coca Cola, en Pringles, en OLW-påse, kellogs special K (nyttig som jag är;)), jag käkar ibland billy-pizza och med mera, så det ligger mycket i det... när jag ser en Ferrari Testarosa så tänker jag automatiskt på Axel Foley, ser jag en Aston Martin eller BMW, James Bond, en Trans Am, Smokey & the Bandit, en Firebird, Knight Rider. fårrd, Ronny&Ragge också vidare...

Mcdonalds äter jag inte hos av principskäl. men om vi säger så här... hur många av er dricker hellre Coca Cola eller Pepsi än billig RC-kola eller Premiere eller apotekarnes?

gamerzarna där ute, ni sippar på Jolt, det är allmänt vedertaget... (visst är det roligt med fördommar;))

/

hehe, jag reagerar också på svenska bilar, och anspelningar mot svenska saker i övrigt i amerikanska filmer...

"oh, and I see that you got yourself a nice safe car"

Tom Cruise i War of the Worlds... gissa bilmärket :D

Postad

Dags att kasta in lite bensin i brasan denna debatt? Varifrån kommer modet att i Sverige dricka kaffe latte? Trenden grundar väl sig i Ally Mcbeal serien? Hon gick alltid med en take away kaffe och gärna en latte, det är trendigt tack vare Ally McBeal. Vi plockar ju gärna upp amerikanska trender eller hur?

Pytsan: Vad säger ni om jag påstår att påhittet att dricka svenskt kaffe latte är en ren och skär svensk uppfinning och en skicklig produktplacering? Vad tror ni om jag påstår att uppdragsgivaren är Mjölkfrämjandet oxh Svensk Mjölk med avsikt att öka konsumtionen av mjölk i sverige. Hade inte Alley McBeal inte gått i svensk teve, hade Alley McBeal inte druckit kaffe latte. http://www.mjolkframjandet.se

Eller, vad håller på att hända med vårt svenska kaffedrickande egentligen? Att dricka kaffe är väl genomsvenskt? När jag som besökare i Gamla Stan beställer en kopp svart kaffe glor de på'en som jag vore en riktig lantis (vilket inte är helt osant) och jag blir lika irriterad när jag får mitt kaffe i ett duralexglas istället för kopp. Eller så får jag kaffet i en papp-mugg med plastlock al'a Star Bucks. Pytsan, nu skall man dricka kaffe på Waynes Coffee, Coffee Cup, Espresso House, Roberts Coffee och Coffeehouse by George. Vem har hittat på det? Jo; http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26ArticleId%3d2004%5c03%5c05%5c100915%26src%3ddi Snart får man väl transparant kaffe i kaffekoppen, samma skit som i USA.

Postad

Teveprogrammet Faktum hade ett intressant reportage om just detta. Där faktiskt Mjölkfrämjandet och Svensk Mjölk erkände att de låg bakom en massiv lanseringskampanj för Cafe Latte för att driva upp mjölkdrickandet i Sverige. Detta skedde genom sponsrade tävlingar och reportage, idéen kom faktiskt just från Ally McBeal och surfade på seriens popularitet.

Vet inte om du såg det Gorse, eller om du sniffat upp denna konspiration på egen hand. :)

Postad

[citat=TDA]Teveprogrammet Faktum hade ett intressant reportage om just detta. Där faktiskt Mjölkfrämjandet och Svensk Mjölk erkände att de låg bakom en massiv lanseringskampanj för Cafe Latte för att driva upp mjölkdrickandet i Sverige. Detta skedde genom sponsrade tävlingar och reportage, idéen kom faktiskt just från Ally McBeal och surfade på seriens popularitet.

Vet inte om du såg det Gorse, eller om du sniffat upp denna konspiration på egen hand. :)[/citat]

Hihi, Faktum, ett av mina favoritprogram. Programledaren är häftig och Chinatv är hur roligt som helst.

Damnit, off topic

Postad

[citat=gorse]Dags att kasta in lite bensin i brasan denna debatt? Varifrån kommer modet att i Sverige dricka kaffe latte? Trenden grundar väl sig i Ally Mcbeal serien? Hon gick alltid med en take away kaffe och gärna en latte, det är trendigt tack vare Ally McBeal. Vi plockar ju gärna upp amerikanska trender eller hur?

Pytsan: Vad säger ni om jag påstår att påhittet att dricka svenskt kaffe latte är en ren och skär svensk uppfinning och en skicklig produktplacering? Vad tror ni om jag påstår att uppdragsgivaren är Mjölkfrämjandet oxh Svensk Mjölk med avsikt att öka konsumtionen av mjölk i sverige. Hade inte Alley McBeal inte gått i svensk teve, hade Alley McBeal inte druckit kaffe latte. http://www.mjolkframjandet.se

Eller, vad håller på att hända med vårt svenska kaffedrickande egentligen? Att dricka kaffe är väl genomsvenskt? När jag som besökare i Gamla Stan beställer en kopp svart kaffe glor de på'en som jag vore en riktig lantis (vilket inte är helt osant) och jag blir lika irriterad när jag får mitt kaffe i ett duralexglas istället för kopp. Eller så får jag kaffet i en papp-mugg med plastlock al'a Star Bucks. Pytsan, nu skall man dricka kaffe på Waynes Coffee, Coffee Cup, Espresso House, Roberts Coffee och Coffeehouse by George. Vem har hittat på det? Jo; http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26ArticleId%3d2004%5c03%5c05%5c100915%26src%3ddi Snart får man väl transparant kaffe i kaffekoppen, samma skit som i USA.[/citat]

Haha, väldigt intressant läsning, Gorse. Btw. Till och med jag som aldrig druckit kaffe ur kopp ute på stan stör mig på att det serveras i glas som blir skitvarma och inget öra finns det. Gäller ju alla varma drycker nu, även choklad och te. lite ot.

Postad

[citat=TDA]Vet inte om du såg det Gorse, eller om du sniffat upp denna konspiration på egen hand. :)[/citat]

Jag såg inte programmet, men jag hade säkert det programmet eller referenser till programmet nånstans i bakhuvudet utan att kunna härleda det. Därför vågade jag inte riktigt tvärsäkert säga att det var sant utan lade fram det som ett påstående. Men då hade jag inte fantiserat totalt utan tackar för bekräftelsen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...