Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har sett i vissa filmer att, låt oss säga att de filmar en trädgård sen så går kameran åt vänster och ett träd kommer in i bilden och efter trädet så kommer en helt ny bild som inte har något med själva trädgården att göra. Det är en bild på en helt annan scen. Det är en mycket skön övergång som jag skulle vilja veta hur man gör.

Trädet kan vara en person eller ett blad eller värför inte en vägg. Men hur gör man övergången?

Posted

vad du berättar om låter som en slide övergång. jag vet inte om man kan kalla det en specialeffekt men det är en planerad övergång som du tänker ut när du filmar för att kunna klippa den så sen. det är ju inte direkt svårt att utföra heller. du avslutar scenen med att panorera mot ett föremål mot vänster. nästa panorering i nästföljande secen börjar du från höger av ett liknande föremål och panorerar över. klipp ihop det sen så är det klart.

Posted

Nä, det är inte riktigt vad ibbe_san frågar om. Det är en övergång som funkar ungefär som du beskriver, men skillnaden är att kanten mellan de två bilderna inte är jämn utan är maskad så att den följer ett objekts konturer.

Så ett simpelt svar på ursprungsfrågan är att det är maskning som är hemligheten, och om det finns det ju tusen trådar här på forumet. Allt som behövs är ett program som gör det möjligt, som t ex After Effects.

/Jakob

Posted

heh, d lättaste sättet är väl ändå bara att mörka ner den första scenen så mycket när den kommit till trädet...o sen börja nästa scen med en fade in..så för man ju precis dn effecten...utan masking eller så..:P

Posted

om det är en snabb övergång tror jag inte att en ojämn/jämn delning spelar så stor roll om man klipper med lite känsla. Om det däremot är en långsammare övergång kan det vara nyttigt med lite maskning.