Jump to content

Förslag på dv-kamera

Vikzoe
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att jag funderar på att inhandla min första egena dv-kamera. Jag är begränsad till prisklasserna mellan 2000-4000 kr. Har hittat en rad olika erbjudanden och märken. Har ni något förslag på en bra kamera i den prisklassen, typ Sony,Canon,Samsung eller liknande. Kom med förslag. (Jag har lite erfarenhet av dv-kameror)

Hej Vikzoe!

Idag får du inte så mycket DV-kamera för 2000 kronor men om du skulle tänka dig att lägga ut ca 5500kr på en DV-kamera så finns Panasonic NV-GS180 som har 3CCD bildsensor. Filmerna du filmar med denna kamera får en underbar skärpa och färgåtergivning. NV-GS180 kan du köpa bland annat på:

Onoff

Siba

Dustin.se

http://www.scandinavianphoto.se

Lycka till med ditt kameraköp! :)

//Mvh Alexander J.D

I morse hade test av digialkameror i lokaltidningen och lite kommentarer av en pressfotograf. Denne tyckte att det viktigaste med en digitalkamera är att den är snabb att få igång och att bilden tas i det ögonblicket man tycker på knappen. Annars är det nästan omöjligt att få bra forbollsbilder. Så, man skulle inte stirra sig blind på mängden pixlar om kameran tar 15 sekunder på sig att ställa skärpan.

Nu gällde frågan dv-kamror så rådet är kanske inte applicerbart. Men jag har en hypotes att om man är ung med begränsad budget så är en enklare och billigare kamera från el-giganten fullt dugligt. Det hänger inte på kameran om filmerna blir bra eller inte. Har man 3 tusen spänn så har man. Då tror jag inte 3ccd spelar nån roll utan jag tror det är bättre att kameran klarar usla ljusförhållanden och är skitenkel att använda.

Men det är min humla.

[citat=gorse]I morse hade test av digialkameror i lokaltidningen och lite kommentarer av en pressfotograf. Denne tyckte att det viktigaste med en digitalkamera är att den är snabb att få igång och att bilden tas i det ögonblicket man tycker på knappen. Annars är det nästan omöjligt att få bra forbollsbilder. Så, man skulle inte stirra sig blind på mängden pixlar om kameran tar 15 sekunder på sig att ställa skärpan.

Nu gällde frågan dv-kamror så rådet är kanske inte applicerbart. Men jag har en hypotes att om man är ung med begränsad budget så är en enklare och billigare kamera från el-giganten fullt dugligt. Det hänger inte på kameran om filmerna blir bra eller inte. Har man 3 tusen spänn så har man. Då tror jag inte 3ccd spelar nån roll utan jag tror det är bättre att kameran klarar usla ljusförhållanden och är skitenkel att använda.

Men det är min humla.[/citat]

WORD!

Panasonics mini 3CCD-sensorer är under all kritik i svagt ljus. Dessutom klarar de inte av starka färgkontraster...

[citat=StenR]Cyberphoto rear nu på Canon MVX300 för 3995, ingen dv-in eller mic in men 1/4.5" sensor dvs ljusstarkare än Panasonics små kameror som bara har 1/6".[/citat]

Jag har en Canon med 1/3,4" sensor och jag får lust att ställa mig och pissa på den när inte ens varenda jävla lampa i rummet är tillräckligt med ljus (när det är mörkt ute)... grynig bild, skitpissiga färger..

Det hänger inte bara på CCDns storlek.

[citat=Alexander J.D]Hej Vikzoe!

Idag får du inte så mycket DV-kamera för 2000 kronor men om du skulle tänka dig att lägga ut ca 5500kr på en DV-kamera så finns Panasonic NV-GS180 som har 3CCD bildsensor. Filmerna du filmar med denna kamera får en underbar skärpa och färgåtergivning. NV-GS180 kan du köpa bland annat på:

Onoff

Siba

Dustin.se

http://www.scandinavianphoto.se

Lycka till med ditt kameraköp! :)

//Mvh Alexander J.D[/citat]

Det verkar ju tydligt gå delade meningar kring Panasonics 3ccd sensorer, inte minst när dom kom får några år sedan. I vilket fall så tänkte ja bidra med det jag vet. Jag införskaffade mig min första kamera, vilket var en Panasonic NV-GS120. Den första i serien med 3ccd sensor om jag inte minns helt fel. Iaf så blev både djup och färg överlägset ALLT annat jag såg i den klassens kameror. Sen att det blir mindre bra vid mörker är nog inte unikt för just 3ccd kamerorna. Tycker inte att någon kamera i den prisklassen visar sig så bra i mörker. Fast helt fyskam är det då inte heller. Kolla gärna våran "Gbg by night" film som filmades väldigt mörkt med denna panasonic. "Högerklicka spara som"

http://steerbear.donnex.net/Gothenburg%20by%20Night.avi