Gå till innehåll

Vet ni hur jag kan få tag på ett par kortfilmsmanus?


Recommended Posts

Sho! Jo jag undrar helt enkelt om det finns någon hemsida eller någon person som har har lust och visa lite kortfilmsmanus så jag vet ungefär hur jag ska skriva dem i realiteten. Visst böcker och blad förklarar bra, men ändå så är "the real thing" det bästa sättet att lära sig från.

 

 

Helst ska det vara någon film som är 10-20 min lång och har visats på TV någon gång. Eller en hemsida där man kan läsa just sådanna manus bland annat.

 

 

//Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Den där därborta]Sho! Jo jag undrar helt enkelt om det finns någon hemsida eller någon person som har har lust och visa lite kortfilmsmanus så jag vet ungefär hur jag ska skriva dem i realiteten. Visst böcker och blad förklarar bra, men ändå så är "the real thing" det bästa sättet att lära sig från.

 

 

Helst ska det vara någon film som är 10-20 min lång och har visats på TV någon gång. Eller en hemsida där man kan läsa just sådanna manus bland annat.

 

 

//Tack på förhand![/citat]

 

Det finns många manus här på voodofilm att läsa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dr_Strange_Love]Det finns många manus här på voodofilm att läsa.[/citat]

 

Varav ganska få är skrivna i korrekt format, och själv kan jag erinra mig bara ett som har visats på teve... Kanske finns nåt mer, iochförsig.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]

Varav ganska få är skrivna i korrekt format, och själv kan jag erinra mig bara ett som har visats på teve... Kanske finns nåt mer, iochförsig.

/Jakob[/citat]

 

Hmm, den måste jag ha missat. Vad heter manuset/filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men fan! Kan inte ett av de största film forumen i Sverige om någon hemsida där man kan läsa manus är det ju sorgligt! Hur tror Svensk Filmindustri och svensk skola att man ska utbilda unga film-makare om vi inte kan läsa ett enda film manus! :(

 

Men jovisst! Tack så mycke Jon, PMar dig nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svenskar är riktigt hemliga med gamla manus, eller ovilliga. Möjligtvis ointresserade. Synd och skam!

 

Jag lovar att om jag någon dag får något producerat (och om jag har rättigheterna kvar) så lägger jag upp i alla fall två versioner av samma manus.

 

Så håll ut några år så sätter jag trenden om ingen annan bryter de traditioner som tydligen existerar idag. :)

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Det fanns en sajt förut iallafall som hette Nordic Script eller nåt, där det fanns några nordiska långfilmsmanus att ladda ner. Jag hittar den inte nu, så den kanske har försvunnit. Kortfilmsmanus har jag aldrig sett någon annanstans än på sajter som den här, d.v.s. mestadels oproducerade manus under utveckling.

 

Sen finns det ju gott om amerikanska manussajter förstås, men även de har främst långfilmsmanus.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vilcans]Det fanns en sajt förut iallafall som hette Nordic Script eller nåt, där det fanns några nordiska långfilmsmanus att ladda ner. Jag hittar den inte nu, så den kanske har försvunnit. Kortfilmsmanus har jag aldrig sett någon annanstans än på sajter som den här, d.v.s. mestadels oproducerade manus under utveckling.

 

Sen finns det ju gott om amerikanska manussajter förstås, men även de har främst långfilmsmanus.[/citat]

 

Sajten finns ju kvar: http://www.nordicscript.net/, men ambitionen att publicera förra årets manus verkar helt ha försvunnit...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittar inga manus på den sidan. Kan ni hjälpa denne stackars blinde man.

Näh seriöst då jag har kollat runt men sidan ser mer ut som någon sorts "dessa filmer finns och dessa vann dessa priser samt så kan dessa vinna dessa" sida.

 

inte alls någon som handlar om manus skrivande och manus författande allmänt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...