Jump to content

ramminne till redigeringen

kalle112
 Share

Recommended Posts

Just nu har jag:

*Athlon 64 3200+ 2.01GHz

*1 GB ramminne (corsair eller nåt sånt tror jag det var)

*512MB palit geforce 6600

Tycker att renderingen då jag redigerar inte går så snabbt så därför tänkte jag köpa till lite ramminne (1-2 GB mer). Min fråga är om renderingen skulle gå mycket snabbare om jag uppgraderar datorn på det sättet?

Nej inte speciellt. Rendering är 95% CPU-jobb. Men mer minne är aldrig fel ändå, man kan inte ha för mycket RAM.

Jag hade 1GB tidigare, och har 3 GB nu.. men renderingen har inte blivit mycket snabbare, däremot redigering och allt runtomkringarbete som att kunna köra flera program samma gång och ha stora filer, och kunna köra längre previews i t.ex AE..

Ett annat knep att snabba upp renderingstider är att rendera till en annan fysisk hårdisk än den som källmaterialet ligger på. Det var länge sedan jag tog tid och jämförde, men det var skillnad iaf. Det viktiga är att det är en annan hårddisk och inte olika partitioner på samma hårddisk.

du kan ju i många program rendera med flera datorer för att få mer kraft. men annars är det nog som sagts, att det är cpu jobb. iofs så hade jag 512ram och uppgraderade till 2.5gb. och det blev skillnad. men fortfarande får cupn jobba ihjälsig. 8 timmars renderingar å är man livrädd, för datorn värmenyper ibland..

Klint, nope, i dagsläget ligger AMD snäppet före. De är snabbare, men det är inte ljusår mellan Intel och AMD.

Därimot verkar Intels nya processor, Conroe riktigt intressant. De få tester som har kommit ut visar att den smiskar det mesta, även de Conroe processorerna som blir billigast. Ska bli intresant att se vad AMD har att komma med.

[citat=Christian van Caine]Nackdelen med Intel är att dom är både långsammare & tråkigare än AMD.

Fördelen att dom garanterat fungerar.....

Visserligen verkar AMD´s värdelösa IRQ-hantering mestadels vara ett problem för rent professionell hårdvara, men likförbannat.[/citat]

Okej. Jag erkänner att jag har ingen större koll på IRQhanteringsproblem med proffshårdvara.

Är du dock 100% säker på att det är själva AMDs fel och inte ett moderkort som e byggt på t.ex. ett taskigt VIA chipset?

[citat=Christian van Caine]Nackdelen med Intel är att dom är både långsammare & tråkigare än AMD.

Visserligen verkar AMD´s värdelösa IRQ-hantering mestadels vara ett problem för rent professionell hårdvara, men likförbannat.[/citat]

Nackdelen med AMD är att fläcktarna är mycket högljuda : /. Intels proccesorer är mycket tystare.

[citat=00Bengtsson][citat=Christian van Caine]Nackdelen med Intel är att dom är både långsammare & tråkigare än AMD.

Nackdelen med AMD är att fläcktarna är mycket högljuda : /. Intels proccesorer är mycket tystare.[/citat]

Menar du orginalfläktarna? Jag har faktiskt ingen aning, vet dock inte om det sitter en orginal Intelkylare i morsans Fujitsu, men om det gör det så är det banne me så att AMDs orginalkylare är tystare än Intels.

Nackdelen med Intels Prescott är ju att de alstrar otroligt mycke mer värme än AMD, vilket gör att Intel inte går att kyla så tyst, det går men det är krånligt.

Själv slängde jag orginalfläkten till min AMD rätt fort och skaffade lite andra kylare, nu sitter jag dock med vattenkylning som e knäpptyst.

Första frågan: Ja tyvärr.

När jag fick problem med både mina LynxTwo- & DSP-Factory-kort så tog jag kontakt med alla jag kunde hitta för att lösa problemet.

Jag insåg nästintill direkt att det var IRQ:n som spökade, men trode det var en ren tillfällighet.

Av...hm, minns inte redigt vad han hette, på Jam i GBG fick jag reda på att det var ett vanligt problem med AMD pga en skum intern hantering.

Ska gå att komma förbi med ett hyggligt moderkort....tyvärr inräknade det inte mitt ASUS med G-Force-chipset.

Det är inte omöjligt att köra sånna kort med AMD, jag har ju själv löst problemet med lite kompromisser, & det är inte alla som får problem, men när man jobbar professionellt, & även semi-pro, så har man inte råd med sånna problem.

Svaret är alltså att felet sitter i processorn men det blir upp till moderkortet att kompensera för det efter bästa förmåga.

Intel har inga sånna problem alls.

Fläktarna:

Varför skulle dom vara större problem än Intels? Jag kör själv med en fet passiv Ninja-kylning för processorn, passiva Heat-Pipes till Chipset & ett bra Salman-HeatPipe-system (passivt) till mitt Matrox Parhelia APVe-grafikkort.

Enda fläkten jag behövde alls var en som ledde ut värmen ur schassit. & det lilla som lät ur den fick jag bort effektivt genom varvreglering.

Min dator är fullständigt ljudlös & står i samma rum som jag spelar in många av både mina bästa ljudeffekter & ett antal skivor i :-)

Tråkig:

Intel satsar på stabilitet & kompatiblitet. Dom har lite kul features, men satsar framför allt på proffs känns det som.

AMD har en hel del kul inbyggt ifråga om media-stöd & god hastighet...men på bekostnad av stabilitet & pålitlighet. Dom satsar VÄLDIGT hårt på gamers.

Med andra ord inte på mig.

Glömde säga: ja, AMD´s egna fläkt (som följer mä) låter som en jetmotor & passar bättre i soppåsen än i burken.

SKa man köpa AMD så rekomenderar jag VARM att byta ut den fortast möjligt.

Men vad jag vet, & som Rille antydde, så är det inte ett specifikt problem för dom. Jag skulle aldrig använda originalfläktar, jag föredrar framför allt Salman.

Vet inte riktigt vad ni kommit fram till, men ett sätt att få renderingen att gå lite snabbare är att ge mer RAM-resurs till den. Vissa program är standardinställda på att bara ta ungefär hälften. AE ligger på 65% från början. Tänk på att det blir svårt att göra någonting annat på datorn om ni väljer en högre siffra. Välj inte 100%, det kan uppstå en del problem.

[citat=Christian van Caine]Första frågan: Ja tyvärr.

När jag fick problem med både mina LynxTwo- & DSP-Factory-kort så tog jag kontakt med alla jag kunde hitta för att lösa problemet.

Jag insåg nästintill direkt att det var IRQ:n som spökade, men trode det var en ren tillfällighet.

Av...hm, minns inte redigt vad han hette, på Jam i GBG fick jag reda på att det var ett vanligt problem med AMD pga en skum intern hantering.

Ska gå att komma förbi med ett hyggligt moderkort....tyvärr inräknade det inte mitt ASUS med G-Force-chipset.

Det är inte omöjligt att köra sånna kort med AMD, jag har ju själv löst problemet med lite kompromisser, & det är inte alla som får problem, men när "man jobbar professionellt, & även semi-pro, så har man inte råd med sånna problem.

Svaret är alltså att felet sitter i processorn men det blir upp till moderkortet att kompensera för det efter bästa förmåga.

Intel har inga sånna problem alls.

Fläktarna:

Varför skulle dom vara större problem än Intels? Jag kör själv med en fet passiv Ninja-kylning för processorn, passiva Heat-Pipes till Chipset & ett bra Salman-HeatPipe-system (passivt) till mitt Matrox Parhelia APVe-grafikkort.

Enda fläkten jag behövde alls var en som ledde ut värmen ur schassit. & det lilla som lät ur den fick jag bort effektivt genom varvreglering.

Min dator är fullständigt ljudlös & står i samma rum som jag spelar in många av både mina bästa ljudeffekter & ett antal skivor i :-)

Tråkig:

Intel satsar på stabilitet & kompatiblitet. Dom har lite kul features, men satsar framför allt på proffs känns det som.

AMD har en hel del kul inbyggt ifråga om media-stöd & god hastighet...men på bekostnad av stabilitet & pålitlighet. Dom satsar VÄLDIGT hårt på gamers.

Med andra ord inte på mig.[/citat]

Första frågan:

Om jag inte har helt fel så har dina problem egentligen inga problem med själva AMD, för processorn har inget med IRQhanteringen, utan det sköter nord/sydbryggan.

G-force chipset? Du menar inte Nforce? För det heter Nvidias chipset och det är det populäraste. Testade du att stänga av ACP/ACI/API/what ever det heter som gör att flera saker kan dela på samma IRQnr? Det strular rätt ofta dock.

Ljudnivå:

Jo, visst, jag kan själv kyla min dator helt passivt, utan en enda fläkt. Men det är inte där det intressanta ligger. Det intressanta tycker jag är, hur man kan få sin dator ljudlös som BILLIGAST. Eftersom en Intel Prescott utvecklar dubbelt så mycke värme som en lika snabb AMD, så krävs det mer kylningsarea på kylaren.

Sen så när jag skrev problem så pratade jag om orginalkylarna och jämnförde mellan Intel och AMDs orginal.

Sen e jag intresserad av vad du har för chassi och temperaturer på din prolle, skulle vara intressant :)

Tråkigt:

Dålig stabilitet med AMD? Bullshit oftast. Det brukar mest bero på folk, inte för att vara taskig mot dig Christian, folk med dålig kunskap som inte ställer in rätt i BIOS osv. Jag har själv (konstigt va? :p) en AMD som står på 24/7, som jag redigerar på, lite 3dMax, lite AFX, dock inte professionellt som du.

Nu förtillfället är min uptime: 23 days 19 hours 58 minutes 38 seconds utan några problem. De problem jag får som kan tvinga mig till omstart beror mer på mig och XP än min AMD.

Vad du menar med att AMD siktar på gamers förstår jag inte? AMD har bäst prestanda i spel ja, men det är knappast så att personalen på AMD tänker:

"Nu ska vi göra en ny processor, den ska vara bäst i spel, spöa Intels motsvarighet i spel, men den kommer dock vara instabil pga det men det skiter i vi."

Jag har iaf, inte sett AMD gått ut och gjort reklam för att deras processorer är bäst i spel, det kan du få visa för mig eller varför du tror de satsar mest på gamers. AMD är nu faktiskt snabbast i stort sett allt när man jämnför mot Intel.

Kolla bara på t.ex. Xbitslabs eller Avandtech.

Over and out!

Fråga ett:

Jo tyvärr. Processorn måste samarbeta med moderplankan för att det ska funka, & AMD:s arkitektur är inte vidare bra på det.

Wupps! Visst är det N-Force! Var lite trött där :-)

När man får sånna problem så fungerar det oftast att sätta sin burk i "Standard PC-Läge". Det kostar en hel del prestanda, men datorn fungerar med lite fippling i BIOS hyggligt sen.

Fläkt:

Håller mä.

Centurion vill jag minnas chassit hette, & temp runt 40-45 grader under belastning.

Tråkigt:

Den dåliga stabiliteten märks oftast tydligast i sämre pålitlighet i framför allt realtidssaker, framför allt med extern (utanför moderkortet) & känslig hårdvara.

Om man tar ett ljud som exempel. Säg att jag spelar in ett ljud, säg en låt i 32 bitar/200KHz, så kräver det en del av datorn, speciellt om man redan har ett tjugotal spår uppe samtidigt, men även ett enda monospår kan med sån ostabil hårdvara skita sig ganska fett.

Även om det fungerar, så kommer det ljudet vara nåt grymt fullt med mini-dropouts & glitchar. Inget som kanske hörs eller märks direkt, men som ställer till ett helvete när man försöker redigera det.

Trots att jag jobbat med sånt här i över tio år så var det ett helvete att få bort. Att programmera BIOS är inget jag har problem med precis, det är ens minsta problem när sånt här händer.

Att leka med 3D-program & AE är ju inte överdrivet realtid, så där märks det inte nödvändigtvis vidare möe. Speciellt som små hack & glitchar vid uppspelning inte spelar nån direkt roll, men vid riktigt seriös ljudinspelning & batchning av främst HDV, men även vanlig DV, kan problemen komma som en spark på pungen.

Omstart har med andra ord inget med deras processorer att göra, det är själva driftsäkerheten & pålitligheten i arbete som jävlas.

Givetvis resonerar dom inte så. Däremot resonerar dom som så att dom vill spöa Intel till varje pris.

Priset är stabiliteten & pålitligheten, men eftersom det mest är gamers som köper deras prylar så spelar det inte lika stor roll eftersom en några frames fördröjning (tänk på att det är monitorns framerate jag snackar om nu) inte ens märks som mer än en lätt tvekning.

Dom vill gärna sälja till alla, så dom anstränger sig av allt att dömma en hel del.....men det är gamersarna som verkligen innebär pengar.

Dessutom, jag har väl aldrig hävdat att AMD skulle vara annat än mycket snabba? Det är ju just för att alltid vara mycket snabbare än Intel som dom gjort dom prioriteringarna.

För att förklara enkelt varför det är så uppenbart redan från början varför AMD satsar så hårt på amatörer:

En professionel maskin är alltid något långsammare än en spel-lek-&-hemmaskin för att alltid fungera som den ska & det pålitligt. Ju mer man trissar upp den, desto större är risken för felberäkningar & dropouts.

AMD är snabba som attan. Resten lär du kunna klura ut själv.

En lång tråd här! Och det är ju rätt som redan nämts! renderings tiden förändras inte mycket vid högre mängd av ram minne! Jag köte ny dator för ett litet tag sedan! jag gjorde en del tester innan och före! men gjorde av med dom när jag inte hadde gjort back upp på allt som jag skulle! (GRÅTER) =) men nu kör jag med en: AMD X2 64-bit 3800+ jag letade efter en processor till redigering! för det är ju bara en jävla massa data som ska räknas ut! så en en processor med dubbel kärna lät inte fel! och det fungerar bra! Premiere har dessutom stöd för "multi processorer" men dom sammarbetar med Intel framförallt! Jag är hel nöjd iallafall!