Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, nu blir jag tokig på min dator......

när jag går in på nått spel, så fryser hela datorn fast efter ett tag, i början var det bara Thang och trackmania. Men nu fryser datorn fast på GTA: SA också:S..

så här blir det, efter att vart inne på spelet ett tag så fryser "ALLT"fast(ljudet också), sedan måste jag hålla in avstängnings knappen i 4 sek, sedan sätter jag i gång datorn igen, då kommer det fram nått med att detorn behöver kontrolleras, och då låter jag den göra det...

och sedan har jag tästat att stänga av ena kärnan på aktivitetshanteraren när jag ska spela nått spel men det blir ingen skillnad:S

jag har en "Acer Aspire E300-UB7D"

och jag har tästat att installera amd 64 x2 driver med...

Postad

Jag har faktiskt en exakt likadan dator som ja köpte på onoff för två månader sedan. Den hängde sig ganska lätt ett tag och sen en dag så gick den inte alls igång, kom inte ens in i biosen. Så vi skickade in den till Acer och efter 2-3 veckor fick vi tillbaka den och då hade de bytt ut moderkortet med en ny modell. Så jag antar att de moderkortet är kasst på nåt sätt (Acer är ju inte de finaste märket) och att acer antagligen vet om de.

EDIT: Har nu upptäckt att min firewire ingång och cd/dvd-läsare inte fungerar alls sen jag fick tillbaka datorn. Är riktigt besviken på Acer :(

Postad

hej, jag har nu skannat efter spyware och adware med Ad-Awere och Spybot

med Ad-Awere så hittade den en hel del och det som den hittade tog den bort

och när jag började kontollera med Spybot så kom den till halva och sedan gick jag o drack lite dricka, och när jag komm till baka så startades datorn om, det vart likadant som när jag spelade...det komm fram det dära med att den behöver "inkonsekvsnskontrolleras".....

Postad

[citat=]när jag började kontollera med Spybot så kom den till halva och sedan gick jag o drack lite dricka, och när jag komm till baka så startades datorn om, det vart likadant som när jag spelade...det komm fram det dära med att den behöver "inkonsekvsnskontrolleras".....[/citat]

gå in i utforskarn, högerklicka på c:, välj Egenskaper, klicka på Verktyg-fliken och där det står Felkontroll klickar du på Kontrollera nu-knappen. bocka i både "Reparera fel i filsystemet" och "sök efter skadade sektorer", sedan på starta. troligen lär du få starta om datorn innan den börjar söka, och när den sätts igång igen kör den kontrolleringen automatiskt innan den startar upp windows.

Postad

Java..... jag gjorde så som du sa och datorn sökte igenom allt(det tog 45min), men den hittade de inge problem..

och en sak till:, kommer det dära komma fram varje gång jag sätter igång datorn ellr?

Postad

Hej!

Mitt råd är att du meddelar detta till dem du köte datorn hos för så ska den ju inte bete sig. Ifall det kan vara så att det kommit inn nått skräp t.ex virus, datormask i din dator så skulle nog ditt virusprogram (om du har ett sådant ) hitta felet ganska snabbt.

Kontakta dem du köpte datorn av och beskriv problemet. Du kan även skriva upp vad det stod i felmeddelandet. Det gjorde jag när min dator krånglade.

Hoppas det ordnar sig :o //mvh Alexander J.D

Postad

[citat=]Java..... jag gjorde så som du sa och datorn sökte igenom allt(det tog 45min), men den hittade de inge problem..

och en sak till:, kommer det dära komma fram varje gång jag sätter igång datorn ellr?[/citat]

nej den kommer inte att söka igenom fler gånger om du inte ber den.

har du kollat inställningarna för spybot och ad-aware så de söker igenom precis allt (komprimerade filer till exempel)? eller har du bara gjort sökningar med grundinställningarna? har du uppdaterat definitionerna innan sökningen på båda programmen? vilket antivirus använder du?

Postad

hej, jag uppdaterade Ad-Aware innan jag körde det, men jag gjorde inte det på Spybot...

men asså jag har funderat på en till sak, för sist när datorn startades om(av sig själv) så komm det fram en blå ruta (i typ 2 sek) o där hann jag se nått med "Fysisktminne", och när jag spelade "Trackmania" här om dagen så tog den typ upp 200mb på aktivitetshanteraren->processer....och det stog typ 600mb Allokerat av 2000nått......och processor användning va på typ 40-50% hela tiden.....

Postad

Jag tycker inte ni skall lägga mer tid på spyware och virus. Den (vaga) beskrivningen talar för att det är hårdvarufel och finns det garanti så använd den. Är det inte hårdvarufel, så är det fel på någon drivrutin. Om datarn fungerade felfritt innan spelet installerades, kan man misstänka att spelet bytit ut någon drivrutin. Nu vet jag inte om home edition har någon eventviewer men där är första stället att leta felmeddelanden. Men när det krashar så illa hinner datorn sällan skriva där, särkillt vid hårdvarufel. Om du vill kolla något själv, försäkra dig om att alla fläktarna går som de skall. Om bios rapporterar för hög prpocessortemp kan det vara fullt av damm i kylelementet (kolla även grafikkortet om det är ett avancerat kort). Minnesfel är svårare att hitta själv. Man kan halvera minnet och byta dem systematiskt och gämföra resultat. Men som sagt, finns det garanti kvar, klaga.

Postad
Prime95 fungerar rätt bra för att kolla minne. Hade mycket strul med min förra dator som kraschade och startade om med ojämna mellanrum. Körde Prime95 och det dröjde inte länge innan det inte kunde göra fler uträkningar. Bytte minne och sen fungerade datorn utan problem.
Postad

[citat=gorse]Jag tycker inte ni skall lägga mer tid på spyware och virus. Den (vaga) beskrivningen talar för att det är hårdvarufel och finns det garanti så använd den. Är det inte hårdvarufel, så är det fel på någon drivrutin.[/citat]

även om det inte är pga adware och spyware så är väl det ingen anledning till att inte lägga tid på att ta bort det? sånt skapar tillräckligt med oreda som det är och kan sakta ner en dator så mycket att den blir näst intill obrukbar.

Postad

[citat=Java ex Machina]även om det inte är pga adware och spyware så är väl det ingen anledning till att inte lägga tid på att ta bort det?[/citat] Jag tycker det är att börja i fel ände. Laga det som är trasigt och tuna mjukvaran sen. Om det visar sig att recoveryskivan är snabbare start att komma igång igen efteråt så har man kastast tid i sjön på adware-programmen.

Ronnie -> Nu hängde jag inte riktigt med? citat: "dedicated to finding new Mersenne prime numbers... "

Edit: Det här ser ju intressant ut, lite ungefär så jag föreställer mig minnestestarprogram. Jag har inte testat det, men det ser väl vettigt ut? http://www.memtest86.com/

Postad

Programmet används för att, som du skrev, hitta Mersenne Prime Numbers. men det kan också användas för att se om minnen (och chipset) är stabila. Jag är ingen expert på området, men som jag förstår det så får man avrundningsfel om minnena inte är 100%. Det var det som hände när jag testade det och efter byte av just det minnet funka allt bra.

Programmet du länkar till är säkert minst lika bra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...