Gå till innehåll

Vampyrens Dilemma


Henrik.Andersson

Recommended Posts

Hehe snacka om sjuk film! På ett bra sätt alltså. Jag gillar den även fast det kan bli lite för mycket ibland (tänker bl.a. på repliken då Kanner just dödat Magnus). Men jag tycker att du ska gå igenom manuset för i mitten av det nån gång står slutet skrivet (inte i manusform utan mer som en synopsis i punktform). Det står vilka som dör och att Magnus kommer att mördas med ett medeltida svärd. Du har nog glömt ta bort det helt enkelt.

Bästa repliken är hursomhelst: "Jag ska mörda dig tills du inte kan stå"

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Riktigt roligt manus! Verkligen!

 

Min spontana tanke om förändringen med en extra gäddmannen-scen var att det var bättre som det var innan, att det börjar helt normalt och sen blir bögigare och bögigare. Men efter lite funderingar ändrade jag mig. Det är alltid kul med en rolig scen som lite definerar filmen innan förtexterna. När förtexterna väl är slut och filmen börjar om, kommer man (tror jag) vaggas in i falsk trygghet när man får följa Kanner på arbetsförmedligen.

 

Andra iden med folk som kommer ut ur bion på slutet är också bra, men det skulle nästan vara roligare om alla som kommer ut bara hade riktigt negativa kommentarer och moraliserar som fan.

 

mvh kristofer

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med kristofer om att det kan vara bra med ett anslag som definierar vad det är för film vi kommer att se. Samtidigt är det ju kul om det börjar som en vanlig politisk korrekt amatörfilm och utvecklas till något helt annat. Det blir ju en mycket mer chockerande effekt.

 

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det nya slutet, men det är en ära att du lägger in mina kommentarer som en replik i filmen. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

satt med den scenen igår och jag håller med om scenen när han träffade magnus. Tror det är en skada när det gällde att göra om det från novell.

 

arlington road och bon dock saints, japp min insparation. men det funkar inte med att de skulle ha hänt på riktigt eller?

 

När jag arbetat om novellen så ville jag göra den filmisk i sin dramtaturgi och form och ta bort det homofobiska så mycket det går.

För er intresserade kan jag skicka novellen

 

maila mig på kokong@telia.com

 

imorgon blir det kioskscenen.

 

förresten , min flickvän läste den igår. hon skrev med stora bokstäver barnförbjuden över hela manusframsidan och ingen under 25 får se den.

hon tyckte tematiken gick fram tydligt. men ville att jag skulle jobba på den i 2 år och göra en långfilm. låta det groteska komma med jämna mellanrum och att det finns en bihandling som väger upp det. göra den intressant och inte bara otäck. Hon som skådespelare tyckte det var bra dialog och tydliga karaktärer.

 

go kväll

henrik

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

funderar på att låta huvudkaraktären ha voice over. och lägga in en sekvens om några som har problem med en han hund som juckar. då säger den ena att det är bra att jucka tillbaks så man sätter hunden på plats. och så sker. tänkte det skulle spegla tematiken bra.

vad tror ni?

 

Min andra fråga är om ni upplever att det är för mycket sjukt efter varandra och man borde ha fler lugnare partier?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Manuset är minst sagt orginellt även om lite är stulet från Kill Bill.

 

Det största problemet rent teknisk med manuset är beskrivningarna av handlingen - de är så komprimerade att filmen kommer att bli mycket längre än vad antalet sidor i manuset är. Ett exempel.

 

"Kanner tar fram pengar och får sprit. Dricker sprit och beställer igen. "

 

 

I en manus så brukar man beskriva vad publiken ser inte vad som händer.

Det borde du skriva som t.ex.

 

Kanner tar fram en sedel från plånboken och viftar med den mot bartendern.

 

KANNER

Sprit

 

Bartendern häller upp en glas med vodka. Kanner släpper sedel på bardisken. Tar upp glaset, sveper det i en rörelse och håller fram glaset för påfyllning.

 

KANNER

Hit me!

 

 

Dvs det som var en rad bli då många rader - detta är inte det enda stället där liknande bör göras för att fylla ut manuset. Du skall visa vad som händer på bildskrämen inte beskriva det.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Är mitt uppe i manuset och är lite för trött för att ge någon direkt kritik eller så. Sjukt och roligt iaf :) Hoppas det blir en härlig film.

 

Kom på en härligt grej till den här dialogen dock:

 

VAMPYREN

Iam singin in the rain iam singing in the rain......

 

Du borde modifiera den till:

 

VAMPYREN

Iam singin in the rain iam drinkin'/sippin' in the vain......

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...