Gå till innehåll

Kort fråga om "Delikatessen"


Dawey

Recommended Posts

Hej, jag är inte fotograf och har glömt det mesta om vilka linser som ger vilka effekter. Så, kan någon svara mig på frågan om exakt vilken lins som används i "Delikatessen" och om exakt samma lins används igenom hela filmen (eller så gott som genom hela filmen). Detta med tanke på att proportionerna är rätt tydligt förvrängda hela filmen igenom.

 

Vet ni inte exakt svar, så bör ni fotografer som sett filmen i alla fall kunna komma med kvalificerade gissningar. ;)

 

Tack på förhand!

/Dawey

Länk till kommentar
Share on other sites

Då ska jag försöka att inte fara med osanning...

 

Är inte kameraduktig det minsta,

 

Men om jag inte missminner mig så har Jeunet för det första alltid använt sig av människor som har ett visst estetiskt utseende, som i amelie och förlorade barnens stad. Så människorna ser helt enkelt lite lustiga ut.

 

Sen när det gäller kameran så har de nog bara filmat väldigt nära, för om det är vidvinkel som ger bra skärpedjup men då förvränger bilden lite, och det blir tydligare ju närmare man är.

 

Fisheye är ju en extrem variant av det hela.

 

Jag kikade lite snabbt och tyckte att det mesta var korrekt perspektiv på, men i närbilder på lustiga svettiga fransmän så kändes det lite välvt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]Sen när det gäller kameran så har de nog bara filmat väldigt nära, för om det är vidvinkel som ger bra skärpedjup men då förvränger bilden lite, och det blir tydligare ju närmare man är.

[/citat]

 

Jag menade förståss att bilden tydligare förvrängs ju närmare man kommer. Alltså att ju närmare desto större välvning. Givet kan jag ju ha fel, men jag tror jag har ett hum om saker.

 

Sen tror jag att mitt inlägg sparkar igång reaktioner från andra med större sakkunnighet. Jag säger något som är lite eller mycket upp åt väggarna, och blir rättad. Då får du svar också...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fisheye har inte särskilt mycket med vindvinkel att göra. Det är mest en lins som är förvrängd. Det är ganska lätt att härma fisheye i post. Det är bara att ta en "normal" bild och lägga ett sånt där typiskt "sphere"-filter på bilden som finns i många program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är som jonkanon skriver. Jeunet gillar att gå nära med vidvinkeloptik.

 

%2$s skrev:
Another signature trait of Jeunet’s work is his systematic use of wide-angle lenses, often placed very close to the actors. Short focal lengths yield a more exaggerated perspective and greater depth of field than longer lenses. For the viewer, the increased perspective heightens the three-dimensional quality of camera moves, while the depth of field keeps more in focus within the frame.

 

[...]

 

[bruno Delbonnel] felt that the Cookes corresponded to my lighting, and the brand also offers a great range of short focal lengths: there are eight lenses between 14mm and 35mm. Working with Jean-Pierre, we could have returned all the lenses above 32mm to Technovision — if they had rented to us by the lens, we could have made some savings!”

http://www.theasc.com/magazine/dec04/engagement/index.html

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...