Jump to content

A Life in Pictures

Clown
 Share

Recommended Posts

Om jag ska vara ärlig så har jag inte tänkt på det :/ har iofs bara sett full metal jacket en gång och det var ganska länge sen som jag såg den och the shining :/ Eyes wide shut har jag haft oturen att missat när den gått på tv och det är inga polare som är sugna på att hyra den :(

Har du någon aning om varför dom har valt att göra så?

[citat=Clown]

Har du någon aning om varför dom har valt att göra så?[/citat]

Det kan ha att göra med att Kubrick är en av få regissörer som älskar att arbeta med gammaldags bildkomposition eftersom han kommer från stillbildsfoto-branschen ursprungligen. Flera av filmerna han gjorde var i 4:3. Jag gissar att de ni räknar upp hade det som original aspect ratio, eller åtminstone 1.66:1. Spelar man in 1.66:1 kvittar det väl hur man gör; i 4:3 beskär man sidorna lite grann och i 16:9 beskär man i över- och nederkant lite grann. 1.66:1 befinner sig någonstans emellan 1.33:1 och 1.78:1. Men min gissning är att han sista tre filmer var gjorda i 1.33:1.

Titta efter i någon välsorterad butik. Har sett den säljas seperat i både Värnamo och Norrköping. Kontakta alla mediabutiker i dessa städer så lär du nog finna nåt. Dokumentären håller lika hög klass som Easy Riders, Raging Bulls. Har inte heller den på dvd, däremot inspelad på VHS.

har kollat discshop, dvd, webhallen, cdon, megastore, ginza, dvdnorden, swedisc och lite på amazon men det kom upp så många träffar där och det stod inget om kubrick under någon av dem (vad jag kunde se - förutom boxen då förstås) :(

Tja, jag säger inget så har jag inget sagt.

Men den finns i dålig kvalité inspelad från TV om man letar. Och ibland så är det ju så att man hindras att använda sina pengar, även om man vill:(

Jag försökte köpa Battlestar Galactica från iTunes, men tji fick jag. Då är det andra alternativ som gäller.

Den finns säkert separat, jag hittade Good Taste Made Bad Taste separat för ett tag sedan, men det kändes som en förfärlig rippoff när den kostade 99 kr och skivans längd var

Angående aspect ratio på kubricks senare alster... jag blev också lite besviken när jag såg att the Shining var i 4:3, tills jag såg filmen. och han utnyttjade det superbt, speciellt i de välkända steadycamscenerna med kraftig vidvinkellins då det verkligen kändes omslutande... och enligt imdb m.fl. så är "intended aspect ratio 1:66" men den spelades in i 1:33 iallafall på Shining.

läs mer på:

http://www.imdb.com/title/tt0093058/technical

http://www.imdb.com/title/tt0081505/technical

http://www.imdb.com/title/tt0120663/technical

sen kan man ju diskutera ifall man verkligen ska scanna in hela 1.33 bilden till DVD'n bara för att den finns istället för att hålla sig till det format som regissören egentligen ville ha.

på DVDBeaver så finns det flera exempel då man exempelvis scannat in hela negativet av filmer till DVD utgåvor och fått med områden som egentligen skulle täckas av ett eller flera ljudspår i release-rullar. och därmed förskjuter man hela kompositionen åt vänster.

Och även i Ninja Scroll jubileumsboxen finns det med en "enhanced widescreen version" men det enda dom har gjort är att "tilt-scannat" (som jag kallar metoden) bilden och därmed beskurit den när den antagligen filmades för TV-formatet ifrån början.

Sen har vi ju alla filmer där regissören spelat in bilden i 4:3 medan filmen ska beskäras till 1.85 eller 2.35 eller något annat format. Såsom T2, Independence Day, Godzilla remaken. där man redan i storyboardfasen har två utsnitt som ena tar bioversionen medan den andra tar video-"panscannen", sätter citationstecken runt panscan här för att det är ju ett sätt att undvika att någon annan gör en panscan-version utav filmen... vilket då skulle betyda att bilden beskärs ytterligare så att den resulterande bilden är mindre än en fjärdedel av negativet... Men där har regissörerna uttryckligen sagt att dom föredrar "theatrical version"

Det enda jag skulle kunna säga är att Pan-scan suger, men man måste lyssna efter på regissören och höra hur det egentligen var tänkt att filmen skulle ses...

Grejen är den att jag hellre har filmer original... men om det inte går så går det inte :( Men jag ska fortsätta leta - får börja med fältundersökningar :)

jmalmsten - jag beställde Peter Jackson boxen för ett par dagar sedan, ska bli kul att se good taste made bad taste :)

Finns att köpa på amazon.com:

http://www.amazon.com/gp/product/B0007M8ZQM/qid=1144089712/sr=1-10/ref=sr_1_10/002-5886732-3844862?%5Fencoding=UTF8&s=dvd&v=glance&n=130

En ny utgåva som är på gång:

http://www.amazon.com/gp/product/B00007FX2Y/qid=1144089510/sr=1-6/ref=sr_1_6/002-5886732-3844862?%5Fencoding=UTF8&s=dvd&v=glance&n=130

Blev inspirerad av tråden att se om den igår (spelade in den från TV för några år sedan). Den är riktigt bra. I synnerhet den första tiden av hans karriär som jag inte visste så mycket om innan jag såg dokumentären första gången.

Är det någon som vet om det går att få tag på Kubricks debut 'Frear and Desire', inspelad 1953? Helst på DVD. I dokumentären så sades det att Kubrick drog in filmen från distribution efter ett kort tag. Den verkar högintressant! Alla andra filmer är ju utgivna på DVD och finns att få tag på, men jag kan inte hitta denna på internet.

[citat=TomStac]Finns att köpa på amazon.com:

http://www.amazon.com/gp/product/B0007M8ZQM/qid=1144089712/sr=1-10/ref=sr_1_10/002-5886732-3844862?%5Fencoding=UTF8&s=dvd&v=glance&n=130

En ny utgåva som är på gång:

http://www.amazon.com/gp/product/B00007FX2Y/qid=1144089510/sr=1-6/ref=sr_1_6/002-5886732-3844862?%5Fencoding=UTF8&s=dvd&v=glance&n=130

Blev inspirerad av tråden att se om den igår (spelade in den från TV för några år sedan). Den är riktigt bra. I synnerhet den första tiden av hans karriär som jag inte visste så mycket om innan jag såg dokumentären första gången.

Är det någon som vet om det går att få tag på Kubricks debut 'Frear and Desire', inspelad 1953? Helst på DVD. I dokumentären så sades det att Kubrick drog in filmen från distribution efter ett kort tag. Den verkar högintressant! Alla andra filmer är ju utgivna på DVD och finns att få tag på, men jag kan inte hitta denna på internet.[/citat]

Tack TomSac, nu vet jag i alla fall att den finns :D Den var ganska dyr, och blir väl förmodligen dyrare med frakt från USA? Men det blir väl att beställa om jag inte hittar den på något annat ställe :-) Ska kanske till London och hälsa på syrran i sommar och då kan man ju alltid gå på HMV eller vad det nu heter, där har dom ju en hel del filmer... Slipper man ju frakten också :-)