Jonipoon Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Jag har alltid fått höra från min lärare att det är så viktigt med detta. Jag brukar strunta i det, och jag klarar mig finfint med manuset ändå. Någon mer som håller med om att synopsis inte behövs, eller tycker ni att jag gör fel? 0 Citera
TomStac Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Jag hoppade över synopsis och gick direkt på manus. 0 Citera
jonkanon Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Synopsis kan vara bra att ha av flera anledningar. Dels så kan den vara bra att ha i presentationssyfte, då många hellre läser två sidor än 120. Och sen kan det vara en fördel att sortera bort det som är orelevant och renodla idén. För 99,9% av alla manus som skrivs är ren dynga. Och det beror på att människor ofta inte inser hur mycket arbete man ska lägga ner på att få ett manus bra. Men jag tror inte att det hänger på synopsis hurivida det blir bra eller inte. Men generellt så har de som skriver synopsis har större respekt för hantverket och brukar ofta prestera bättre med manusbiten också. Men just i syftet och se ifall man kan få ner sin idé på ett enkelt och grundläggande sätt på två sidor, brukar ge en fingervisning om man är på rätt spår. Att man har en stark idé och tydlig historia. /jon 0 Citera
tomasz1985 Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Jag ser det som ett hjälpmedel mer än som en nödvändighet. Det hjälper mig att få en överblick av historien som är lite mer ingående än en outline. 0 Citera
tuco Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Vill bara instämma i det jonkanon skriver. Men visst - sålänge det bara är en själv som ska göra det så kan man ju göra vad man vill. Fast ska det sökas stöd osv så ska där vara ett synopsis. Är själv inte så förtjust att skriva synopsis men insett hur viktigt det är när det kommer till finansiering av ett projekt. Samma sak med projekt beskrivning. Folk kan ha väldigt olika glasögon när de läser ens manus så det gäller att få dom att ha på rätt brillor när det läser det. Därför är projekt beskrivningen så viktigt. Men när det gäller kortfilm så är kanske inte synopsis så viktigt. Inget jag gjort iallafall. Nu har jag visserligen bara skrivit ett långfilms manus som jag då helt enkelt bara skrev utan att först ha ett synopsis eller treatment. Kanske därför det tog sån sabla lång tid :) Men till nästa långa manus har jag gjort ett treatment först. 0 Citera
Jonipoon Postad 30 mars 2006 Författare Postad 30 mars 2006 [citat=tuco]Men visst - sålänge det bara är en själv som ska göra det så kan man ju göra vad man vill. Fast ska det sökas stöd osv så ska där vara ett synopsis. [/citat] Okej. Men då vet jag. Tack! 0 Citera
gorse Postad 30 mars 2006 Postad 30 mars 2006 synopsisen behöver inte vara nertecknat på papper. Tycker man att det räcker att ha den i huvudet så är det occkså en synopsis. 0 Citera
TomStac Postad 30 mars 2006 Postad 30 mars 2006 [citat=gorse]synopsisen behöver inte vara nertecknat på papper. Tycker man att det räcker att ha den i huvudet så är det occkså en synopsis.[/citat] Precis. När jag skrev mitt manus hade jag en ganska god bild av vad jag ville få fram och vad det underliggande budskapet skulle vara. Jag visste ocskså vilka karaktärerna var och ungefär hur handlingen skulle utveckla sig, i stora drag. Jag hade också vissa centrala scener färdiga i huvudet som det övrigta cirkulerade kring. Så, för att sammanfatta, man måste ha en ganska god bild över vad det är man skall skriva om. Idén bör vara ganska väl utarbetad i stora drag innan man stätter sig ner med filmmanuset. Det är egalt om det finns nerskrivet eller i huvudet. Nu pratar jag om den kreativa processen, inte försäljningsstrategin. 0 Citera
Math Postad 31 mars 2006 Postad 31 mars 2006 För min del finner jag det svårt att få ned mina historier via sypnosis. Att presentera nåt på två-tre sidor, visst går det även med mina historier, men synopsis är nog mer användbart om man har historier med många vändningar, action. Jag har mkt monologer, intellektuell driven historia. 0 Citera
gorse Postad 1 april 2006 Postad 1 april 2006 En bra sak med synopsis är att man slipper gå vilse i alla sina monologer, intriger och effekter. Går inte berättelsen att sammanfatta i ett par tre meningar så är det tveksamt om inte berättelsen är lite onödigt komplicerad. 0 Citera
Zhyron Postad 6 april 2006 Postad 6 april 2006 Jag har en liten fråga om synopsis. Ska det vara en hel genomgång av filmen eller som på baksidan av en bok? Jag har för mig att det är den sistnämda men vill helst vara helt säker 0 Citera
pld Postad 6 april 2006 Postad 6 april 2006 Kolla på voodoofilms filmskola där står det! Direkt länk: http://www.voodoofilm.org/artikel/synopsis-outline-treatment.aspx /Jesper 0 Citera
Zhyron Postad 6 april 2006 Postad 6 april 2006 "Synopsis är det första steget med filmens berättelse sammanfattad på någon sida," " synopsis (även kallat synops) är en kortfattad beskrivning av filmen som skrivs före filmmanuset. I den förklaras huvuddragen i historien " Jag gjorde det innan jag skrev inlägget. Först har du filmens berättelse och det tar jag som hela sen har du huvuddragen vilket jag tar som just det...huvuddragen I exemplet längre ner verkar det som om det ska vara hela filmen. men hur kul är det då att läsa synopsis om man vet hur det slutar? 0 Citera
gorse Postad 6 april 2006 Postad 6 april 2006 Synopsisen är inte för att sälja filmen utan för att berätta filmen. Alltså skall man berätta hela filmen i synopisen. Exempel. En liten flicka bestämmer sig för att gå att hälsa på sin sjuka mormor. Den lilla flickan packade en korg med mat och gav sig i väg genom skogen. I skogen träffade hon vargen. Vargen frågade vart flickan skulle gå och hon svarade att hon skulle gå till mormor och förklarade varför. Vargen skyndade i förväg och åt upp mormor. Vargen tog mormors kläder och lade sig i sängen och låtsas vara mormor. När flickan kom till stugan låg vargen i sängen och flickan trodde det var mormor. Men flickan började ställa frågor om mormors storlek på diverse kroppsdelar varvid vargen svarade att det var för att höra resp se bättre. På frågan varför mormor hade så stora tänder svarade vargen att det var för att kunna äta henne bättre, varvid vargen slukade flickan i ett svep. En skogvaktare i närheten hörde tilltaget och kom undsättande och skar upp magen på vargen och både mormor och flickan kunde komma ut igen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.