Gå till innehåll

Lögnen (6:00)


filmnisse

Recommended Posts

Den var snygg, kvalitén drar dock dålig och det drar verkligen ned helhetsintrycket. Några saker man direkt tänker på är att sorlet från klasskamraterna ibland nästan överröstar voice-overn som förövrigt var bra.

 

Jag vet dock inte om jag egentligen gillade filmen, storyn fungerar nog bättre som novell då personen i berättelsen inte får ett ansikte. Jag tycker inte heller om att man aldrig får veta varför han inte gillar världen och vad han egentligen baserar sina tankar på. I mina ögon verkar bara huvudkaraktären konstig och personen som skådespelare passar inte in som utstött enligt den klassiska modellen. Detta är det kanske bara trångsynte jag som tycker.

 

"Alla samarbetar för att jag ska tro att det inte är verklighet" säger han och nu blir jag förvirrad. Försöker de andra få honom att tro att världen inte är verklig? Det var väl tvärt om? Att de samarbetar för att få honom att tro att det ÄR verklighet. Eller har jag missförståt allt?

 

En liten till parantes, det ser lite fånigt ut när han tittar fram bakom trädet. Detta kunde genomförts lite mer diskret tror jag, man hade märkt honom ändå.

 

Bra jobb annars. Fortsätt skapa

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte att filmidén och manus var bra och intressant. Man blir faschinerad över vad den egentliga löngnen är. Det är mystiskt och därigenom intressant. Känns lite som inspirerat av 'Den Osynlige', eller har jag fel?

 

Genomförandet känns dock inte så kul. Det känns lite för amatörmässigt, även om bildkompositionen är intressant i den scenen där man ser honom sitta på en bänk med skåpen på båda sidor och elever som passerar förbi. Jag är lite svag för sådana symmetriska kameravinklar. Utomhusscenen där han går över gatan är också snyggt filmad. I övrigt ett ganska tråkigt foto, och ljussättning. Dessutom är bilden där man ser huvudpersonen sitta i mörkret mot ett träd alldeles för underexponerad, likaså scenen i källaren, medan scenen där han sitter i bamban är filmad rakt mot soljuset utanför så att bilden blir för överexonerad.

 

Ljudet är också ganska dåligt i det att voice overn drunknar i bakgrundsljudet och man ofta inte hör vad han säger. Annars är berättarrösten helt o.k. och känns autentisk. Jag tycker dock att han pratar för mycket och beskriver saker som man redan ser i scenerna. Hade ni använt rösten lite mer sparsamt skulle effekten blivit ännu bättre. Nu känns det mest som att han pladdrar. Skulle man kunnat slopa voice overn helt?

 

Musiken ganska bra faktiskt. Personregin känns också ganska o.k. Det dåliga ljudet och den pladdriga berättarrösten drar dock ner helhetsintrycket en hel del. Det tråkiga visuella intrycket hade man kunnat acceptera i annat fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tyckte om den allt som allt, ofta brukar det bli lite löjligt när amatörer försöker sig på seriösare grejer men ni klarar det rätt hyffsat.

 

Ett par punkter jag inte gillade bara. Som TomStac påpekade var det lite mörkt när han satt framför trädet och i källaren. En annan sak jag tänkte på var att skottljudet i slutet lät lite lamt. Det var lågt och dovt vilket gör att det känns oseriös på just det ställe där det är som viktigast att det ska vara verkligt.

 

Annars tyckte jag om den, bra jobbat!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...