klint Posted March 6, 2006 Share Posted March 6, 2006 undrar mo nån har några tips på vart man kan köpa billiga lampor som man kan använda som ljussättning till inspelning nu på vinter kvällarna... undrar också omnån skule vilja komma med råd om vad man ska tänka på när det gäler ljusssättning och kamera.. har en 3000 kr kamera för tillfälllet men det kommer en ny..... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melvin Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 bygglampor på alla byggvaruhusen, kostar en liten slant... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Math Posted March 7, 2006 Share Posted March 7, 2006 [citat=Melvin]bygglampor på alla byggvaruhusen, kostar en liten slant...[/citat] Vad för typ av lampor är lämpliga? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melvin Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 [citat=Math][citat=Melvin]bygglampor på alla byggvaruhusen, kostar en liten slant...[/citat] Vad för typ av lampor är lämpliga?[/citat] De heter väl bygglampor. Finns på C-O, Jul@, Bauhau$, osv 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Någon som vet vad det är för färgtemperatur enligt Kelvinskalan på bygglampor? Är det som tungsten eller något högre/lägre? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eraserhead Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Bygglampor ligger väl runt 3000k har jag för mig, dom är lite varmare än vanliga glödlampor som oftast. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 [citat=Eraserhead]Bygglampor ligger väl runt 3000k har jag för mig, dom är lite varmare än vanliga glödlampor som oftast.[/citat] 3000k???? ligger dom på 3 000 000? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 [citat=Ivan] 3000k???? ligger dom på 3 000 000?[/citat] Vi pratar om färgtemperatur enligt Kelvinskalan, inte priser. De normala tungsten-lamporna för filmbruk ligger på 3200K. Fullt dagsljus ligger på 5600K. Så Eraserheads gissning på 3000K är rimlig med tanke på att bygglampor har lägre Watt jämfört med filmlampor. Ju svagare ljus, desto lägre färgtemperatur. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 [citat=TomStac]Ju svagare ljus, desto lägre färgtemperatur.[/citat] detta är självklart inte korrekt, men det visste ni väl redan. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 [citat=mattsand][citat=TomStac]Ju svagare ljus, desto lägre färgtemperatur.[/citat] detta är självklart inte korrekt, men det visste ni väl redan. [/citat] Du får gärna utveckla det lite mera ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Färgtemperatur har ingenting med effekt att göra. Glödljus på 1000 W ger samma gula sken som glödljus på 50 W, det är väl inget konstigt med det. Solljus har samma färgtemperatur som en HMI oavsett effekt, men det är onekligen mer kräm i solen. Solkräm, som det kallas. På voodoofilms filmskola finns allt det där att läsa, och likaså i flera gamla trådar här på forumet. Och på tusen andra sidor på nätet. I korthet kan jag avslöja att glödljus är gulare än solljus. Oavsett effekt. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 [citat=jbergman]Färgtemperatur har ingenting med effekt att göra.[/citat] Så det stämmer inte, som jag har läst i en annan källa, att färgtemperaturen på en strålkastare kan minska med åldern på lampan? Är tämligen övertygad om att lamporna i mitt vardagsrum varierar i vithet beroende på wattal. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Ålrajt, det finns en faktor till som kan spela in. En dimmer förändrar färgtemperaturen lite grann till det gulare. Jag har aldrig fått fenomenet förklarat för mig, men jag antar att det beror på att man drar mindre ström genom glödtråden än vad den var tänkt för, och kanske kan ett liknande fenomen uppstå med åldrade lampor? Inte vet jag. Så just i dimmerfallet kan man kanske säga att du har rätt, men det hör snarare till undantagen än till regeln. Har du månne dimmer i vardagsrummet? /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 [citat=jbergman]Har du månne dimmer i vardagsrummet? [/citat] Ja. Vilket fall som helst uppskattar jag verkligen att ni tar er tid att förklara dessa saker för nybörjare som mig :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 11, 2006 Share Posted March 11, 2006 Det finns även en artikel om färgtemperatur här: http://www.voodoofilm.org/artikel/fargtemperatur.aspx, fast om jag skall vara uppriktig så tycker jag att den just den artikeln är onödigt förvirrande. (Och stämmer inte riktigt med mina erfarenheter heller). /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted March 11, 2006 Share Posted March 11, 2006 ju högre energi som atomerna i en metall tillförs, desto kortare våglängd sänder de ut, då elektronerna tar ett större steg i deexciteringen, så det kan nog stämma att om man tillför mindre energi till en lampa blir färgtemperaturen läge, dvs rödare 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 det stämmer att om man skickar mindre ström genom en lampa än den är gjord för blir den rödare, och tvärt om vilket är principen bakom fotoglödlampor, men det går inte att dra några andra slutsatser av det. alla lampor av samma typ matade med korrekt ström lyser med samma färgtemperatur oavsett ljusstyrka och wattal. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 O.k. Tack för klargörandet Mattsand. En annan fråga angående ljussättning. Jag skall spela in en scen i en gymnastiksal som har ganska stora fönster och jag har tänkt att använda mig av soljuset som huvudbelysning. Det finns också lysrör i salen. Jag vet ju att det är olika färgtemperatur på solljus och lysrör, men kan någon säga exakt vilka temperaturskillnader det rör sig om och om det innebär att jag måste göra en egen ljussättning med blåfilter? Enligt Voodoo Films egen filmskola rör det sig om 500K:s skillnad. Stämmer detta, och gör det i så fall någon direkt skillnad som är märkbart på filmen? Filmen jag har tänkt att använda är en Super 8 Ektachrome 64. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 vita lysrör är rätt nära dagsljus i temperatur, men de har alltid mer eller mindre grönt i sig, ju billigare desto mer. det gör nog inget eftersom det är så mycket svagare än solljuset men annars är ett lila filter, så kallat minusgrönt, det du behöver. sedan skulle jag rekommendera friggor eller till och med speglar för att studsa tillbaka lite ljus från motsatt sida om fönstren. annars blir det nog lite väl kontrastrikt, speciellt om du filmar dv. speciellt väggen under/runt fönstren blir nog väldigt mörk annars. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 jo, det finns förstås varma lysrör också. de måste du blåa om du vill matcha, men återigen är de nog så svaga så de inte märks. och blåar du dem märks de garanterat inte. så då kan du lika gärna släcka dem. vill du vara riktigt anal i det fallet ska du nog sätta cto och plusgrönt på fönstren och vitbalansera manuellt. lite overkill men sånt är ju också kul ibland. /matt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 [citat=mattsand]vill du vara riktigt anal i det fallet ska du nog sätta cto och plusgrönt på fönstren och vitbalansera manuellt. lite overkill men sånt är ju också kul ibland.[/citat] Tack för tipsen! Nu skall jag ju spela in med Super 8 film så någon vitbalans är inte aktuell. Sedan får du gärna förklara begrepp som "cto" och "plusgrönt" för en nybörjare som mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 miss av mig. jag kör ju alltid film själv men alla andra här verkar vara videojunkies. :-) ett minusgrönt filter på kameran är samma sak. flb heter de tror jag. eller flw om du har kalla rör. då behöver du 85 på kameran och kan steka cto'n på fönstrena. cto betyder orangefilter, gör dagsljus glödljusfärgat. plusgrönt är precis vad det låter och motsatsen till minusgrönt som jag förklarade ovan. gör att ljus blir lysrörsfärgat. är det dagsljus från början blir det som kalla rör, är det glödljus som varma (nästan, det kan krävas lite cts också för varma rör är väldigt gula). det blir dock bara förvirrande att prata om termerna. vad du behöver veta är vilken färgtemperatur du vill exponera efter samt hur mycket filter du vill/kan använda. fördelen med att sätta cto på fönstren är att dagsljuset inte blir lika starkt samt att du slipper filter på/i kameran, vilket gör att lysrörens ljus kanske syns bättre. fast det går ju åt massor med filter. jag skulle tro att lysrören inte tillför i princip något ljus alls, så jag skulle bara köra med 85 på kameran och låta eventuellt grönt vara. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melvin Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 om en lampa får mindre ström så blir färgtemperaturen mindre också... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 Tack Mattsand för att du orkar ta dig tid att förklara :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eraserhead Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 CTO = Colour Temperature Orange CTB = Colour Temperature Blue 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.